Ministeri Hautala: Ei ole aikaa suomalaisten ongelmille!

Sähköposti Tulosta PDF
Atk 7/13 paljasti valtionyhtiöiden Itellan ja VR Cargon kuljetustarjoukset, jotka alittivat 10-30% yksityisten kuljetusyritysten alhaisimmat tarjoukset. Urakkatarjousten haaliminen johti valtionyhiöiden autojen loppumiseen, ja apuun oli kutsuttava tarjouskilpailun hävinneiden yksityisten autoja. Seurauksena valtionyhtiöt joutuivat maksamaan yksityiselle tuntuvasti enemmän kuin mitä itse saivat urakoiden antajilta.
Kehitysministeri Heidi Hautala on valtionyhtiöiden valvoja. Hän oli kuitenkin liian kiireinen kehitysapua koskevissa töissään ottaakseen kantaa valtionyhtiöiden alihintaisiin kuljetustarjouksiin.
Lue Atk 8/2013 niin tiedät.
 

1. Metsä ja Puu Ranskassa 15-17.5.2014

Sähköposti Tulosta PDF
Ranskan Clermont-Ferrandissa pidetään suuri kansainvälinen "1. Metsä ja Puu" näyttely (1. Sommet de la Foret et du Bois). Sen tavoitteiksi luetellaan: 1) paremman ja nopeamman puun kehittäminen, 2) suuremman tuotantotehokkuuden saavuttaminen, 3) nopeampien ja tehokkaampien kuljetusten kehittäminen metsästä teollisuudelle, 4) uusiutuvan energian kehittäminen energiapuun avulla.
Suomalaisia osallitujia on jo ilmoittautuneiden joukossa Agco Valtra, Cargotec, Kesla, Ponsse, Alucar-Exte.
 

Puunkuljeukset voivat kaksikymmenkertaistua!

Sähköposti Tulosta PDF
Puunkuljetukset voivat 20-kertaistua, jos Suomi vain näkisi ja oppisi hyödyntämään metsiään ja puuta. Nyt vuosikasvusta käytetään 55% ja loput jätetään lahoamaan pystyyn. Suomi on 20 vuotta jäljessä Ruotsista ja Keski-Euroopan maista puun käytössä mm. kerrostalorakentamisessa.
Suurin syntipukki on poliitikot sekä kaupunki- ja kuntapäättäjämme. Jos julkinen rakentaminen keskittyisi puun käyttöön rakennusaineena, kaikki olisi toisin. Se toimisi kuin öljy ja kaasu Norjassa.
Lue seuraava Atk 9/2013, niin tiedät! Se ilmestyy 1.10.
 

Atk koeajoi FL-, FE-, FM- ja FMX-sarjan Volvot

Sähköposti Tulosta PDF
Volvo FMX 460 8x4 Euro 6 Dynamic steeringVolvo FMX 460 8x4 Euro 6 Dynamic steering

Auto tekniikka ja kuljetus-lehti koeajoi Volvon uutuudet Ruotsissa.
Kokeiltava oli uudistunut FL- ja FE -sarja, uusin Euro 6 moottorein sekä uudistuneet FM- ja FMX-sarjan autot niin ikään Euro 6 moottorein.
 Samalla maisteltiin Volvon uutta sähköhydraulisesti tehostettua ohjausta.
Millaisen kuvan Volvon uudistetut autot oiken jättivät?

Se selviää seuraavasta 1.10.2013 ilmestyvästä lehdestä...
 

Ford Transit Connect on Vuoden Pakettiauto!

Sähköposti Tulosta PDF
Ford Transit ConnectFord Transit Connect
Ford Transit Connect on valittu Vuoden Pakettiautoksi 2014. Nimitys julkaistiin Moskovassa Comtrans-näyttelyn yhteydessä.
Valinnan perusteina oli auton soveltuvuus kevyeen jakeluajoon, nykyaikaiset turvarakenteet ja uudet, taloudelliset moottorit. Auton käytöstä on pyritty tekemään mahdollisimman taloudellista ja helppoa.
Kakkoseksi vaalissa sijoittui Mercedes-Benz Sprinterin uusittu facelift-malli. Kunniakkaan kolmannen sijan nappasi Renault Kangoon uusi versio.
24 maan johtavien autolehtien muodostaman raadin suomalaisjäsen on Auto, tekniikka ja kuljetus edustajanaan Heikki Laurell.
 

Volvo FH Vuoden Kuorma-auto 2014

Sähköposti Tulosta PDF
International Truck of the Year tuomaristo on nimennyt Volvo FH-sarjan Kansainväliseksi Vuoden Kuorma-autoksi 2014. Palkinto ojennettiin Volvon edustajille eilen Moskovassa Comtrans hyötyautonäyttelyssä. Tuomaristo koostuu 25 Euroopan maan kuorma-autoalan ammattitoimittajista. Suomea edustaa tuomaristossa lehtemme päätoimittaja Klaus Bremer. Vuoden Kuorma-auto on valittu vuodesta 1977 lähtien.
Volvo FH on esitelty lehtemme tuoreimmassa numerossa 7/2013. Lue niin tiedät!
 

Valtio tyrmää omansa

Sähköposti Tulosta PDF


Suomalaista kuljetusyrittäjää puristetaan kuoliaaksi. 
Puristajien kärkijoukossa ovat valtion yhtiöt ja suurteollisuus. Tämäkö on kestävää kehitystä, ministerit Heidi Hautala, Merja Kyllönen ja Päivi Räsänen?


Suomalaisen kuljetusyrittäjän elämää kiristetään entistä ahtaammalle. Teollisuuden ja kaupan kuljetusten ostajat pyrkivät kaikin keinoin hankkimaan kuljetukset mahdollisimman edullisesti. Se on toki hyväksyttävää kilpailua jos kaikki kuljetusten suorittajat ovat samalla lähtöviivalla.

Tilastokeskuksen mukaan ammattimaisen kuorma-autoliikenteen kustannukset nousivat 1,1- 1,5 prosenttia vuoden 2012 heinäkuusta vuoden 2013 heinäkuuhun. Näitä hintoja ei ole saatu siirretyksi kuljetustaksaan.

Suunta tuntuu olevan toinen. Seuraavat tuoreet, kesän aikana tietoon tulleet esimerkit kertovat karua kieltä arkipäivän todellisuudesta.
 

Via Baltica ja virhepisteet

Sähköposti Tulosta PDF
Raportit Via Balticasta ja Saksan uudesta liikennerikkeiden virhepistejärjestelmästä siirtyvät.
Via Baltica on ajettu "rekkasilmin" Tallinnasta Varsovaan, ja edelleen Tsekkiin ja Itävaltaan. Saksan uusi liikennerikkeiden virhepistejärjestelmä odottaa vertailua Suomen tulossa olevaan virhepistejärjestelmään, joka näyttää olevan vaikea sitä luovalle virkamieskunnalla ja viipyy.
Power Truck ja Maxpo sekä Suomen hallituksen anteeksi antamaton sähläily kumipyörä-kuljetuselinkeinomme elinehtojen kanssa toivat niin paljon uutta aineistoa juuri ilmestyneeseen Atk7/2013:een, että toimituksessa katsottiin parhaaksi siirtää Via Baltica ja raportti virhepistejärjestelmistä seuraaviin numeroihin. Kannattaa odottaa!
 

Mikko Alatalo: VR-politiikka on onnetonta

Sähköposti Tulosta PDF
Tentissä (Atk 7/2013) yli kolmen miljoonan kilometrin mies, kansanedustaja Mikko Alatalo, eduskunnan liikennevaliokunnan vanhin jäsen, moittii ankarasti Liikenneministeriötä sen rautatiepolitiikasta. Alatalo murehtii myös kuorma-auto- ja linja-autoelinkeinojen syrjintää. Alatalo vaatii moottoritien rakentamista Suomen läpi etelästä pohjoiseen. Hän perustelee myös nopeusrajoitusten korotusehdotusta ja todistaa sen parantavan liikenneturvallisuutta ja vähentävän polttoaineen kulutusta ja päästöjä.
Lue Atk 7/2013 niin tiedät! Lehti ilmestyy 5.9.
 

Teoriatieto liikenteen ongelmana

Sähköposti Tulosta PDF
Liikennekielen oppii vain satojen tuhansien kilometrien kokemuksilla kaikisssa olosuhteissa tien päällä väittää päätoimittaja Klaus Bremer kolumnissaan "Liikennekieli". Kirjanoppineet liikennesuunnittelijamme ja liikenneturvallisuusinsinöörimme eivät osaa liikennekieltä. Siksi kirjanoppineiden tekemät liikenneympäristön ja liikenneturvallisuuden parannukset etenevät hitaasti virheiden ja korjausten kautta. Yritysten ja erehdysten kautta eteneminen maksaa yhteiskunnalle paljon ja moni ehtii kuolla ja loukkaantua ennen kuin toimivat ratkaisut löytyvät.
Lue Klaus Bremerin kolumni lehdessämme Atk 7/2013 tai klikkaamalla "Klaus Bremerin Blogia" kotisivun keskipalstalla alhaalla.
 


Sivu 43 / 78

Lue uusimmasta numerosta

VOLVO VNL 2024
Volvon VNL:ssä esitellyt innovaatiot toteutettiin tavoitteena tehdä kuljettajan työstä helpompaa ja truvallisempaa.

AJOPIIRTURIT
Kuljettajan isoveli täyttää 180 vuotta ja älykäs digipiirturi on tulossa. Kattavassa raportissamme tutkimme piirtureita eilen, tänään  ja huomenna.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Entä vienti- ja ulkomaankauppamme ykkönen, EK ja sen toimitusjohtaja Jyri Häkämies: mitä olette tehneet asian hyväksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 23.04.2024 09:33 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki