Uusi katsastuslaki tulee

Sähköposti Tulosta PDF

Trafin osasntonjohtaja Janne Huhtamäki sekä Liikenne- ja viestintäministeriön liikenneneuvos Kari Saari selittivät katsastuslakiuudistuksen taustoja.

Uusi katsastuslaki on muuttunut keskustelusta todellisuudeksi. Sen myötä määräaikaiskatsastuksia voi suorittaa korjaamoissa ja hintojen toivotaan tippuvan kilpailun myötä. Suomen katsastusmarkkinat vapautettiin asteittain ja vaihtelevalla menestyksellä kilpailulle vuonna 1994. Laki on pysynyt siitä asti pääosin ennallaan vaikka ala ja koko autoilumaailma on niistä päivistä muuttunut huimasti.
 
Katsastusmarkkinat muuttuvat lakiuudistuksen myötä, joka aiheutti paljon keskustelua jo valmisteluvaiheessa. Keskustelua niin kansalaisten kuin poliitikkojen paissa herättänyt uusi katsastuslaki on nyt tulossa voimaan 1.7.2014.
 
Lakimuutoksella pyritään parantamaan katsastustoiminnan tehokkuutta sekä lisäämään katsastuspalvelujen tarjontaa ja turvaamaan palvelujen alueellinen saatavuus. Liikenne- ja viestintäministeriön liikenneneuvos Kari Saaren mukaan uuden lain pitäisi lisätä kilpailua ja helpottaa alalle tuloa.
 
Muutoksen myötä kevyen ja raskaan kaluston katsastuluvat eriytetään. Uuden määrittelyn mukaan kevyen ja raskaan ajoneuvon raja kulkee 3,5 tonnissa, mutta kaikki linja-autot määritellään raskaiksi ajoneuvoiksi. Raskaiden ajoneuvojen katsastukselle on erilaiset tila- ja laitevaatimukset.
 
Katsastuksen kattavuuden takia syrjäisemmät seudeut saavat lievennyksiä raskaankaluston katsastuslupavaatimuksiin.
 
KATSASTUS KORJAAMOIHIN
Yksi merkittävä alaa joustavammaksi muuttavasta tekijästä lakimuutoksessa on luopuminen luvanhaltijan tiukasta riippumattomuusvaatimuksesta määräaikais- ja valvontakatsastusten osalta. Käytännössä tämä tarkoittaa, että esimerkiksi autokorjaamo tai vahinkotarkastustoimintaa harjoittava taho voi saada määräaikaiskatsastusluvan.
 
Vilunkipelin välttämiseksi katsastustoiminta on kuitenkin organisoitava erilleen muusta toiminnasta, kuten korjaamotoiminnasta. Työntekijä ei voi esimerkiksi korjata samaa ajoneuvoa, jonka katsastaa. Korjaamolla tulee myös olla aina tarjota pelkkä katsastustoimenpide vaikka yhdistettyjä pakettitarjouksia voi antaa.
 
Kuluttajan kannalta vapauden tuulahduksen katsastukseen tuo se seikka, että tulevaisuudessa  määräaikais- ja valvontakatsastuksia ei ole sidottu tiettyyn katsastuspaikkaan.
 
Joustavuutta lakimuutoksella pyritään saamaan myös alalle pääsyyn. Teknikon tutkinnon poistuttua on katsastajaksi pääsy vaatinut käytännössä insinööritasoisen pohjakoulutuksen. Lailla pyritään virtaviivaistamaan alalle pääsyä ja otetaan huomioon myös soveltuvat erikoisammattitutkinnot.
 
UUSI LAKI AIHEUTTI KESKUSTELUA
Katsastukseen liittyvä lakimuutos on omiaan aiheuttamaan keskustelua Suomessa. Eduskunnassa lakimuutos aiheutti mietintää erityisesti valvonnan puolesta ja miten tällainen hallinnollinen tehtävä voi taipua yksityisille toimijoille. Katsastus säilyy kuitenkin toimiluvanvaraisena, joten eduskunta edellytti, että valvonta toimii uuden lain tullessa voimaan.
 
Ministeriön ja Trafin mukaan tarkoituksena ei kuitenkaan ole ottaa uutta, laajaa kaartia valvojia. Trafin hoitaman valvonnan elementteinä tulevat olemaan tilastollinen laadunvalvonta, yrityksen oma pakollinen laadunvalvonta, testiauto, katsastustoiminnan tarkastus ja suora valvonta, esimerkiksi katsastuksesta tulleen auton tarkastaminen.
 
Jos ongelmia katsastustoiminnassa ilmenee voi Trafi varoitusten lisäksi vahvimpana toimenpiteenään peruuttaa katsastusluvan kokonaan tai määräajaksi.
 
Yksi lakimuutoksen tarkoituksista on myös pyrkiä alentamaan kuluttajien maksamia hintoja. Hinnoittelu pysyy kuitenkin vapaana, mutta lisääntyvän kilpailun uskotaan vaikuttavan hintoihin alentavasti.
 
Laki velvoittaa Trafin kokoamaan keräämästään datasta nettipalvelun katsastushintojen vertailuun. Katsastuspalvelurekisteristä löytyy ajantasaiset tiedot katsastuspaikkojen sijainnista, palveluajoista ja hinnoista.
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

VOLVO VNL 2024
Volvon VNL:ssä esitellyt innovaatiot toteutettiin tavoitteena tehdä kuljettajan työstä helpompaa ja truvallisempaa.

AJOPIIRTURIT
Kuljettajan isoveli täyttää 180 vuotta ja älykäs digipiirturi on tulossa. Kattavassa raportissamme tutkimme piirtureita eilen, tänään  ja huomenna.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Entä vienti- ja ulkomaankauppamme ykkönen, EK ja sen toimitusjohtaja Jyri Häkämies: mitä olette tehneet asian hyväksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 23.04.2024 11:00 ]

Mainospalkki