Suomalainen ihmemaali

Sähköposti Tulosta PDF

Maston Rubbercomp jättää kumimaisen, kulutusta hyvin kestävän pinnan. Tuote soveltuu myös maaliruiskulla maalattavaksi. Tällä hetkellä ruiskumaalausta testatataan ja nuotit ohennukseen ja ohjeet maalareille pitäisi olla valmiit maaliskuun aikana.

Suomalainen Maston Oy on tuonut markkinoille uuden innovaation: synteettisen RUBBERcomp kumimaalipinnoitteen. Pinnoitteen huikein ominaisuus piilee sen poistettavuudessa. Maali irtoaa maalatusta pinnasta hiomatta, pelkästään käsin repimällä. Lue pikakoe Auto, tekniikka ja kuljetus 2/2014 lehdestä.

Maston Oy:n kehittämä ja valmistama kumimaali perustuu synteettiseen kumipolymeeriseokseen. Testauksemme perusteella se käyttäytyy hyvin samankaltaisesti kuin tavallinen spraymaali. Rubbercomp muodostaa joustavan antistaattisen ja veden pitävän kalvon joka pysyy joustavana koko elinikänsä. Kalvon kerrotaan sietävän hyvin lämpötiloja ja happoja sekä korroosiota.
 
Rubbercompin kerrotaan tarttuvan metalliin, puuhun, lasiin, muoviin ja erilaisiin tekstiileihin sekä paperiin. Kokeilumme perusteella valmistajan lupaus pitää hyvin paikkansa.


Levitys tapahtuu perinteisten spraymaalien tapaan suihkuttamalla. Aine on Normaali-spraytä paksumpaa, joten pullosta tulee kerrallaan enemmän tavaraa. Maali valuu herkästi, joten monta ohutta kerrosta tuo parhaan tuloksen.
 
KUMIPINTAA PULLOSTA
Rubbercomp on varsin vaivaton maali, jos sitä sellaiseksi voi kutsua. Aine tarttuu lähes kaikkiin pintoihin ilman vaivalloista hionta- ja pohjatyövaiheita. Tämän toteamiseksi suihkutimme ainetta ennalta kahteen kertaan vahatun polttoainetankin pintaan sekä paljaaseen rasvanpoistoaineella käsiteltyyn alumiiniin.
 
Usein ohuin kerroksin suihkutettuna maalattavasta pinnasta tulee varsin tasainen. Ronskimmalla kädellä suihkutettuna maali on herkkää valumaan ja pinnasta tulee epätasainen. Joten maalaus tulee suorittaa samalla rauhallisuudella kuin tavallisellakin spraymaalilla; useilla ohuilla kerroksilla. Aerosoliseos voidaan levittää märkää märälle tai märkää kuivalle periaatteella. Paras tulos saavutettiin useita ohuita kerroksia noin 5 minuutin välein suihkuttamalla. Valmistajan ilmoittamat kuivumisajat ovat viitteellisiä, joten suosittelemme perinteistä yön yli kestävää kuivumisaikaa.
 
Kiilloltaan pinnat vastaavat hyvin valmistajan purkin kyljessä ilmoittamaa eli puolikiiltävää.
Kokeilemamme 400 ml sprayn lisäksi Rubbercompia on tarjolla myös ammattikäyttöä palvelevissa 2,5 dl:n ja 1 litran astioissa.
 
PINTA IRTI
Aineen kuivuttua koekappaleittemme pintaan muodostui kumimainen, läheisesti ilmapallon pintaa muistuttava kumipinnoite. Sitkeän ja venyvän kalvon poistaminen onnistuu parhaiten laajalta alueelta yhtäaikaisesti repimällä. Kalvoa poistaessamme havaitsimme useaan kertaan suihkutetun ja niin ollen paksumman kalvon poistamisen ohutta vaivattomammaksi.
 
koekappaleittemme pintakäsittelyillä ei ollut havaittavaa vaikutusta kalvon poistamisessa.
Havaitsimme pikakokeessamme kumipinnan olevan herkkä likaantumiselle.


Kumikalvo poistetaan käsin repimällä. Silmämääräisesti tarkasteltuna maalipinta on kalvon poiston jälkeen entisellään.

Pikakokeemme perusteella Mastonin Rubbercompille on helppo luvata positiivista tulevaisuutta. Maston vie Rubbercompia 30 eri maahan, usesille eri maahantuojille. Suomessa aine tulee kuluttajamyyntiin kuluvan kevään aikana.
 
Useimpiin pintoihin tarttuvana sen käyttöalue ei ole kovinkaan rajallinen. Useissa eri värisävyissä tarjottava maali soveltuu useimpien pintojen suojaukseen.
 
Mastonin valmisteen lisäksi vastaavan kaltaista pinnoiteainetta on tarjolla ainakin Plasti dip, Plasti lak, In.pro-dip merkkisinä.
 
Tulemme palaamaan Rubbercomp –kumimaaliin ominaisuuksiin ja kulutuskestävyyteen myöhemmin, seuraavan kestotestiautomme yhteydessä.
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

VOLVO FE ELECTRIC
Volvo esitteli sarjatuotetun täyssähkökuorma-autonsa. Auto, tekniikka ja kuljetus pääsi ensimmäisten joukossa sen puikkoihin.

VUODEN KUORMA-
JA PAKETTIAUTO SUOMESSA 2020

Auto, tekniikka ja kuljetus on jälleen yhdessä lukijoidensa kanssa valinnut vuoden hyötyajoneuvot.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Vastaantulevassa autossa pistävän valkoiset valot sokaisevat. Tiedätkö että ne aiheuttavat toimintahäiriön näkösoluille silmissäsi..."  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 29.02.2020 08:23 ]