Koeajettua: Uusi Toyota Hilux

Sähköposti Tulosta PDF
 Uuden mallin myötä Toyota Hilux on saavuttanut jo kahdeksannen sukupolvensa. Suomen lava-autojen myyntitilaston piikkipaikkaa pitävää Hiluxia on perinteisesti pidetty toimivan ja luotettavan työkoneen maineessa.

Uudessa Hiluxissa on pyritty yhdistämään katumaastureista tuttua mukavuutta ja työmaille soveltuvaa suorituskykyä. Tämän huomaa jo virtaviivaisemmaksi suunnitellusta ulkonäöstä ja entistä tyylikkäämmistä sisätiloista.
 

Koeajettua: Mercedes-Benz Arocs HAD

Sähköposti Tulosta PDF


Saksalaisella Fischerillä on käytössään täysi tusina hydraulisella etuvedolla varustettuja Mercedes Arocs rekanvetäjiä. Niitä on verrattu tositoimissa reilun vuoden päivät perinteiseen 4x4 Arocsiin. Käyttökokemukset ovat olleet positiivisia, niin kuljettajien kuin omistajan puolelta katsottuna.

 

Koeajettua: Iveco Daily Euro 6

Sähköposti Tulosta PDF


Iveco Daily saa Euro 6 -päivityksessä uuden keulailmeen ja peruskoneen. Samalla automaattivaihteiston tarjontaa laajennetaan. Lisäksi päivitetään sisustan väriteemoja ja esitellään valmistajan pakettiautoja varten räätälöimät liitettävyyspalvelut.

Daily Euro 6 -mallisto eroaa ulkoisesti nykyisestä mallista käytännössä vain etusäleikön ja moottorin teholuokan paljastavan numeroyhdistelmän osalta.

 

Koeajettua: Vuoden Pick-up Nissan Navara

Sähköposti Tulosta PDF

Nissan Navara Duble Cab 2.3 dCi ATNissan Navara Duble Cab 2.3 dCi AT

Koeajoimme kansainväliseksi vuoden 2016 lava-autoksi valitun Nissan NP300 Navaran.

Nissan asetti ajettavuudenja mukavuuden parantamisen uuden Navaran suunnittelun lähtökohdiksi. Nyt koeajetun pitkähyttisen mallin kohdalla lopputulos ei ole lainkaan hassumpi.

Lue koeajoraportti seuraavasta 27.5. julkaistavasta Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä.

 

Dunlopin rengasuutuudet

Sähköposti Tulosta PDF
Dunlop SP346 -eturenkaan pitkittäisurissa on nyt vahvikelamellit.Dunlop SP346 -eturenkaan pitkittäisurissa on nyt vahvikelamellit.

Dunlop tuo kolme uutta rengasvaihtoehtoa kuorma-autoihin maantiekuljetuksiin. Valmistajan mukaan uudet renkaat kestävät entistä paremin kulutusta, ovat hiljaisempia ääniltään ja vähentävät pienennetyn vierintävastuksen ansiosta polttoaineenkulutusta.
Seuraavassa 27.5. julkaistavassa lehdessä paljastamme miten Dunlop lunastaa edellämainitut lupauksensa.
 

NV400 Combi Euro 6 -moottorilla

Sähköposti Tulosta PDF
 Uudella Euro 6 -moottorilla varustettu Nissan NV400 Combi täyttää syksyllä voimaan tulevat päästöstandardit ja kuljettaa yhdeksän henkilöä. Twin turbolla varustettu nelisylinterinen kone tuottaa parhaimmillaan tehoa 170 hv (125 kW) 3500 r/min ja vääntömomenttia 380 Nm kierrosalueella 1750-2750 r/min. Moottori on varustettu myös start-stop-toiminnolla. Lue kokemuksia uudella koneella varustetusta NV400 -henkilökuljetusautosta toukokuun lopulla ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä (ATK5).
 

Sähköauton seuraava askel

Sähköposti Tulosta PDF
 Polttokennoteknologia nähdään yhtenä tulevaisuuden ratkaisuista autojen vähäpäästöisenä energialähteenä. Japanilainen autojätti Toyota on kehittänyt oman versionsa vetyä polttoaineena käyttävästä ajoneuvosta. Mirai ajettiin Tanskasta Ruotsin läpi Suomeen. Kävimme koeajamassa polttokennoautoa sen Suomen visiitillä. Lue toukokuun lopussa ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä Toyota Miraista ja polttokennoteknologiasta.
 

Automaatit ajossa

Sähköposti Tulosta PDF
 Automaattivaihteinen pakettiauto on erityisen miellyttävä varsinkin taajamassa, missä ajo koostuu jatkuvasta pysähtelystä ja kiihdyttelystä. Testasimme kahta saman kokoluokan automaattivaihteistolla varustettua pakettiautoa: Iveco Daily Hi-Maticia  ja Mercedes Benz Sprinteriä. Lue Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden seuraavasta numerosta (ATK 5), minkä tuntuman kaksi automaattia antoivat.
 

Ford Transit AWD

Sähköposti Tulosta PDF
 Koeajoimme pitkän mallin Ford Transitin, joka tarjoaa jokapyörävedon ja suurempien kuormatilojen lisäksi aimo annoksen sähköisiä apu- ja turvallisuusjärjestelmiä. Lue koeajo seuraavasta Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä (Atk 4/2016).
 

Lossit puukuljetusten tulppana

Sähköposti Tulosta PDF
 Raskaan tieliikenteen uudet 76 tonnin enimmäispainot ovat olleet käytössä 2,5 vuotta. Järvi-Suomen puukuljetusyrittäjät eivät kuitenkaan voi hyödyntää uusia painoja, koska useimpien lauttapaikkojen lossit voivat kuljettaa vain 60-tonnisia yhdistelmiä. Juuri kun vanhoja 44 tonnin losseja kiireellä telakoitiin 60-tonnisiksi, ne jäivät saman tien alamittaisiksi. Lue aiheesta lisää Auto, tekniikka ja kuljetuksen seuraavasta (Atk 4/2016) numerosta.
 


Sivu 33 / 84

Lue uusimmasta numerosta

FUSO CANTER
JA eCANTER

Canter on kieltämättä ketterä kokoisekseen. Sillä onnistuu kaupungin keskustassakin pyörittely, peruutuskameran puuttumisesta huolimatta.

CAETANON VETYBUSSIT
Tulevan kesän aikana on tarkoitus aloittaa Jyväs- kylässä kaupunkiliikenne Caetanon vetybusseilla.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Eivät nämä kuuliaiset "ei-koskaan-ylinopeutta" ajavat edes ymmärrä, mitä heidän takanaan tapahtuu. Tuskin koskaan edes vilkaisevat taustapeiliin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 02.07.2025 00:06 ]
feed-image Feed Entries