Kouluttajien kovat haasteet

Sähköposti Tulosta PDF
Teollisuus tarvitsee lähitulevaisuudessa kasapäin uusia konekuljettajia. Millaisia haasteita tilanne luo konekuskien kouluttajille? Lue Kone, työ ja ympäristön juttu Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2015 -numerosta.
 

Konehuutokauppaa Tampereella

Sähköposti Tulosta PDF
Tampereella neljännen kerran järjestetyssä Ritchie Bros. Auctioneers -konehuutokaupassa kauppa kävi osanottajien mukaan yllättävän hyvin. Lue Kone, työ ja ympäristön raportti Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2015 -numerosta.
 

Ammattilaiset kiertueella

Sähköposti Tulosta PDF
Kone, työ ja ympäristö kävi katsastamassa Wihuri Oy Teknisen Kaupan konetarjontaa Ammattilaiset kiertueella tapahtumassa. Paikalla oli muun muassa Schmidt Swingo 200+ -lakaisukone ja Cat M318F -pyöräalustainen kaivukone. Lue lisää ATK 5/2015 -numerosta.
 

Eckerölines kaappaa markkinaosuuksia Vikingiltä ja Tallink-Siljalta

Sähköposti Tulosta PDF
Eckeröline on päässyt kovaan vauhtiin jättialuksellaan Finlandialla Helsinki-Tallinn reitillä. Ratkaiseva tekijä on nopeus satamissa. Viiden minuutin voitto satamassa säästää rutosti rahaa polttoaineessa, kun matkaa voi tehdä pienemmällä nopeudella.
Lue lisää Eckerölines'n menestyksen avaimista. Tuleva Atk 5/2015 paljastaa.
 

USA ja Arabivaltiot täydessä ilmasodassa

Sähköposti Tulosta PDF
Maailman kolme surinta lentoyhtiötä, American, Delta ja United ovat täydessä sodassa arabivaltioiden  suunnattomilla öljyragoilla pelaavia Etihadia, Emirates'ia ja Qataria vastaan. Syytökset sinkoilevat puolin ja toisin Open Skies sopimuksen tulkinnoista. Vaikutukset heiluttavat mös eurooppalaisia lentoyhtiöitä.
Lue tuleva Atk 5/2015 nin tiedät.
 

Uusi Monsteri-Sisu 12x10 ja 10x10 öljykentille

Sähköposti Tulosta PDF
Sisu-Auto Karjaalla on voittanut kansainvälisen tarjouskilpailun yhdessä saksalaisen yhteistyökumppanin kanssa erikoisautoista Romanian öljykentille. Ensimmäinen auto on luovutettu romanialaiselle omistajalle.
Lue tuleva Atk 5/2015 niin tiedät.
 

Uusi tieliikennelaki tuo suuria muutoksia

Sähköposti Tulosta PDF
Tieliikennelain kokonaisuudistus lupaa dramaattisia muutoksia, LVM:n liikenneneuvos Kimmo Kiiski ennakoi. Raskaan liikenteen renkailta vaaditaa nykyistä merkittäväst enemmän urasyvyyttä. Nuorille esitetään opetusluvalla ajoharjoittelua jo 16 ikävuodesta. Liikennerikkeissä erotetaan turvallisuutta vaarantavat vaarattomista samalla kun niiden vakutus ajo-oikeuteen arviodaan kokonaan uudestaan. Promillerajaa esitetään todennäköisesti alennettavaksi Ruotsin mallin mukaan 0,2:een. Ja paljon muuta.
Lue tuleva Atk 15/2015 niin tiedät!
 

Helsingin raideleikit: Kuin Tuhannen ja yhden yön sadut

Sähköposti Tulosta PDF
Ensin oli Ratikka-Runkolinja 1955. Se oli täysfiasko ja lakkautettiin äkkiä 1958.
Toinen yritys oli Itämetro 1981. Se johti 17 kaupunginhallituksen jäsentä ja metrotoimikunnan 4 virkamiestä syytettyjen penkille hämäristä vaunukaupoista. Lopulta 1987 20 pääsi pälkähästä syytteiden vanhennuttua. Yksi tuomittiin ehdottomaan vankeuteen lahjusten otosta.
Kolmas yritys oli Länsimetro. Sen hämäriä yksityiskohtia ei ole selvitetty vieläkään, mutta oikeudenkäynneissä ei näy loppua. Alkuperäinen budjetti on ylitetty viisinkertaisesti, eikä loppusummaa tiedä kukaan.
Neljäs yritys on Pisararata. Siitä tehty rakentamissopimus haisee pahimman luoka rahareiältä ja sen suunnitelua pidetään ammattipiireissä täysin amatöörimäiseltä.
Viides yritys on Uusi Runkolinja,entinen Jokerilinja. Siihen ajetaan raiteet ja jättikaupalla hankitut Sm5 sähkömoottorijunat, vaikka niveljohdinbussit on todistettu jopa 75% säästäväisemmiksi.
Lue tuleva Atk 5/2015 nin tiedät.
 

Niveltrollikka säästää 75% energiaa junaan verrattuna

Sähköposti Tulosta PDF
DI, Yli-insinööri Olavi H. Koskinen on verrannut Rautatietilasto 2013 perusteella pääkaupunkiseudun rautatielinjojen liikkennemääriä, uusimman lähiliikennejunan Sm5:n ja Göppel niveljohdinbussin suorituskykyä. Niveljohdinbussi osoittautui täysin ylivoimaiseksi sekä käyttötalouden että energiansäästön kannalta. Tuleva Atk 5/2015 kertoo yksityiskohat.
Helsingin joukkolikenteestä vastaava kaupunginjohtaja Pekka Sauri pitää energian säästämistä ihmiskunnan tärkeimpiin kuuluvana asiana (YLE Puhe 23.5.2015). Ajaako Sauri tästä huolimatta Jokeri- linjalle raiteet ja Sm5 sähkömoottorijunia?

 

Sinua vakoillaan. Autotehtaan käsi on jo lompakossasi!

Sähköposti Tulosta PDF
George Orwell ennusti jo 1948 kirjassaan "Vuosi 1984", että "Isoveli" valvoo jokaista askeltasi, että Totuusministeriön "trollit" muokkaavat historiaa Isoveljen tahdon mukaiseksi ja luovat "uuskielen", josta puuttuu valtionjohtoa arvostelevat sanat. Julian Assange, Edward Snowden ja Chelsey Manning ovat todistaneet tuon todeksi tänään.

Elektroniikan avulla myös kuljetusten tietojärjestelmät kertovat autosta ja ajamisesta tietoja paitsi kuljettajalle myös auton valmistajalle sekä myynti- ja huolto-organisaatiolle. Se määrää autosi huoltoihin ja korjausiin, varaosille ja tarkistuksiin. Ja sinä maksat. Autotehtaan käsi on lompakossasi!

Lue Klaus Bremerin kolumni Auto, tekniikka ja kuljetuksessa, niin tiedät.
 


Sivu 39 / 84

Lue uusimmasta numerosta

FUSO CANTER
JA eCANTER

Canter on kieltämättä ketterä kokoisekseen. Sillä onnistuu kaupungin keskustassakin pyörittely, peruutuskameran puuttumisesta huolimatta.

CAETANON VETYBUSSIT
Tulevan kesän aikana on tarkoitus aloittaa Jyväs- kylässä kaupunkiliikenne Caetanon vetybusseilla.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Eivät nämä kuuliaiset "ei-koskaan-ylinopeutta" ajavat edes ymmärrä, mitä heidän takanaan tapahtuu. Tuskin koskaan edes vilkaisevat taustapeiliin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 02.07.2025 00:52 ]
feed-image Feed Entries