Mitsubishin uusi viidennen sukupolven L200-malli on saanut keulalleen uuden 2,4-litraisen MIVEC-turboahdetun dieselmoottorin.
Vaihteistopuolella on tarjolla 6-pykäläisen manuaalin lisäksi 5-vaihteinen automaatti. Alumiinilohkoisesta moottorista irrotetaan parhaimmillaan 181 hv ja vääntöä 430 Nm. Matalin CO2-päästöarvo on 169 g/km.
Suomen ensimmäinen täyssähkökuorma-auto liikennöi Niinivirta European Cargo Oy:n väreissä Tampereella. Auton kokonaispaino on 16 tonnia ja kuormaa se pystyy ottamaan 7-tonnia. Valmistaja on hollantilainen emoss ja alustana on DAF LF 55. Omistajan mukaan 235 kW sähkömoottorin voimin kulkevan auton kilometrikustannukset jäävät ennätyksellisen alhaiseksi. Matalat käyttökulut eivät kuitenkaan riitä peittämään dieselvaihtoehtoa runsaasti suurempaa hankintahintaa auton elinkaaren aikana.
Selvitimme mistä akkujakarissa on oikestaan kysymys.
Autosta tarkemmin Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden numerossa 9/2015 (julkaisupäivä 27.10.2015)
Renault Trucks jatkaa menestyksellisen T-malliston jälkeen C- ja K-mallisarjan kuorma-autoilla maa- ja rakennusainekuljetuksiin. C-mallisto on tarkoitettu kuljetuksiin rakennustyömaille ja työmailla. K-mallisto on astetta järeämpi ja tarkoitettu vaativille työmaille ja kaivoksiin. Ohjaamot ovat lähtöisin T-mallista sovelletuin muutoksin. Tarjolla on päivä-, lepo- ja makuuohjaamoa. 11 ja 13 litran dieselit tarjoavat 380 - 520 hv:aa. Vetotapoja löytyy 11 erilaista. Vaihteistoja on manuaalia ja automatisoitua manuaalia.
Renault C&K malliatot esiteltiin lokakuun alussa Vuoden Kuorma-auton 2016 valitsevan tuomariston jäsenille Ranskan armeijan harjoitusalueella Lyonin lähellä. Huippuvaativa maasto teki selväksi, että Renault on C&K mallistollaan tuomut markkinoille T-mallistonsa veroisen menestystuotteen myös raskaimpiin maa-aineskuljetuksiin.
Ajolinja -lehti ja Auto, tekniikka ja kuljetus pääsivät maistelemaan C&K Renaulteja ensiesittelyssä. Ensi viikolla uudessa Ajolinjassa on maistiaisten alkutahdit. Seuraavassa Auto, tekniikka ja kuljetus 9/2015:ssä on kovan luokan tulokkaista enemmänkin.
Valmistajan mukaan aine ei syövytä vanteen pintaa, ruuveja tai muttereita, joten uskalsimme suihkia ainetta normaalin pesutapahtuman yhteydessä vanteisiin. Happopohjaiset pesuaineet on parasta suihkuttaa irtovanteisiin.
Suihkutimme ainetta reilulla kädellä ja annoimme sen vaikuttaa ohjeen mukaisesti eri vanteilla 2 -5 minuuttia. Aineeseen on lisätty raudan kanssa reagoivaa, violetiksi värjäytyvää ainetta.
Tässä näet tuloksen neljän minuutin vaikutusajan jälkeen.
Parhaan tuloksen saimme pisimmällä vaikutusajalla ja harjaamalla.
Scania päivitti etanolidieselmoottorinsa Euro 6 päästötasolle. Uudistuksessa siirryttiin EGR-järjestelmästä SCR:n pariin. Lisäksi männät ja venttiilit saivat timantinkovan DLC-pinnoitteen. Se vähentää polttoaineesta johtuvaa korroosiota ja vaikuttaa positiivisesti käyttökuluihin, joiden luvataan olevan jatkossa lähes dieselin tasolla. Lue koeajoraportti seuraavasta 24.9. julkaistavasta Auto, tekniikka ja kuljetus –lehdestä (8/2015)
Volkswagen on uudistanut tuoteperhettään. Koeajoimme uudistuneen Caddy Maxin nelivetoisen version. Uusi Euro 6 -moottori antoi nelivedolle mukavasti vääntöä ja tavaratilan koko tekee siitä oivan jakeluauton.
Lue aiheesta seuraavasta 24.9. julkaistavasta Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä (8/2015).
Toyota Hiluxista kuorma-autoksi räätälöity TruckMasters OX kamppailee markkinoilla elintilasta perinteisien lava-autojen rinnalla.
Tutustuimme koeajon merkeissä kevyt kuorma-auton ominaisuuksiin sekä ajettavuuteen. Ihastuimme auton hyvään varustelutasoon, 5-paikkaisuuteen ja reippaaseen kantavuuteen sekä yrittäjäystävälliseen verokohteluun. Tummat pilvet nousivat taivaalle kun aloimme selvittää sen sopivuutta perävaunun vetäjäksi. Rekisteriotteen mukaan auton perässä ei sovi vetää lainkaan kärryä.
Lisää aiheesta seuraavassa 24.9. julkaistavassa numerossa (8/2015)
PÄIVITYS 21.10. 2015
Truckmasters maahantuoja ilmoitti että jatkossa uusien Truckmasters OX -mallien perävaunun vetopaino on 3500 kg ja jo ilman perävaunutietoja rekisteröidyt autot voidaan nyt muutoskatsastaa samalle vetopainolle. Lisätietoja maahantuojalta.
Formula 1 -kuljettaja Kimi Räikkönen sekä enduropyöräilijä Marko Tarkkala valitsi Iveco Dailyn kaksipyöräisen kilpakaluston liikkuvaksi varikokseen.
Koeajoimme vastaavasti varustellun auton ja paljastamme lehtemme seuraavassa numerossa minkälaisiin tilaratkaisuihin kilpakuljettajat ovat autoissaan päätyneet.
Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden seuraavan numeron (8/2015) julkaisupäivä on 24.9.2015
Suunnittelijat suunnittelevat, virkamiehet päättävät, kansan vaalitsemat edunvalvojat valtuustossa ja kunnanhallituksessa eivät ymmärrä muuta kuin hyväksyä - ja miljardimokat maksatetaan lopulta veronmaksajilla. Pääkaupunkiseudun liikennesuunnittelu on aivan retuperällä. Kukaan ei ole vastuussa. Vain maksaja tiedetään: kansa maksaa. BREMER-kolumni: lue vklla 39
Helsingin Länsisataman rajusti kasvanut lauttaliikenne ei ole siirtänyt kuorma-autokuljetuksia Vuosaaren satamaan, mikä oli Vuosaaren sataman rakentamisen lähtökohta. Nyt kaupunki vaikeuttaa kuorma-autokuljetuksia Länsisatamassa ja kasvaneet liikenneruuhkat tukehduttavat Helslingin sydäntä. Miten siinä oikein kävikään: luevklla 39
Lue uusimmasta numerosta FUSO CANTER
JA eCANTER Canter on kieltämättä ketterä kokoisekseen. Sillä onnistuu kaupungin keskustassakin pyörittely, peruutuskameran puuttumisesta huolimatta.
CAETANON VETYBUSSIT Tulevan kesän aikana on tarkoitus aloittaa Jyväs- kylässä kaupunkiliikenne Caetanon vetybusseilla. Sisällysluetteloon Pääkirjoitukseen
"Eivät nämä kuuliaiset "ei-koskaan-ylinopeutta" ajavat edes ymmärrä, mitä heidän takanaan tapahtuu. Tuskin koskaan edes vilkaisevat taustapeiliin..." Lue lisää >>