Mersun hyötyajoneuvopuolen erikoismallistoon kuuluvan Econicin ensimmäiset Euro 6 -mallit ovat saapuneet maahan. Tekniikkapäivitys toi kevyitä muutoksia konehuoneen lisäksi myös ohjaamon puolelle. Ohjaamo on yhä läpikäveltävä, joskin lattia on nyt keskiosastaan entistä korkeampi. Koeajossa Jäte-Joonaan työkalu paljastui ajettavuudeltaan ennakoitua ketterämmäksi. Econicin erikoismatalaan hyttiin on helppo kulkea ja se tarjoaa vähintäänkin siedettävät työolosuhteet parhaimmillaan jopa neljälle henkilölle. Erikoisratkaisut, korkeatasoinen viimeistely ja pitkälle viety työergonomia nostavat auton hankintahintaa, mutta vastapainoisesti ovat omiaan parantamaan auton tuottavuutta.
Econicin koeajo on luettavissa seuraavasta Auto, tekniikka ja kuljetus –lehdestä. (Atk 1/2015 ilmestyy 28.1. 2015)
Auto, tekniikka ja kuljetus -lehti on valinnut Vuoden Kuorma-auton Suomessa ja Vuoden Pakettiauton Suomessa. Valinnan suoritti lehden toimitus taustavoimineen.
Valintaa edelsi huolellinen ja tarkka perehtyminen autojen soveltuvuuteen ja vastaanottoon markkinoilla. Kilpailu alalla on tänään todella kovaa – siksi valinnalla on oma arvonsa. On muistettava, että maassamme ei myydä tänään yhtään huonoa hyötyautomallia. Se on kaikkien alalla toimivien kuljetusyrittäjien etu.
Nähdäänkö tulevaisuudessa Malmin lentoaseman isoon lentokonehalliin istutetun kauppakeskuksen omistajana Helsingin ylipormestari Jussi Pajusen ja perheensä vanha Malmi Nova... tai vuokranantajana oman uuden jättiostarin ohella?
Lentoliikenne on maailman nopeimmin kasvava liikennemuoto. Liikelennot ovat sen nopeimmin kasvava osa-alue. Lentokenttäkapasiteetin riittävyys tulevaisuudessa on EU:n strateginen huolenaihe. Jäsenvaltioita on jo vuonna 2009 kehotettu nykyaikaistamaan ja jopa perustamaan uusia pieniä ja keskisuuria lentokenttiä. EU arvioi lentoliikenteen olevan 2-3 -kertainen vuonna 2050 nykyiseen nähden. Kaikki suuret metropolit pitävät kiinni vanhoista lähikentistään tai hakevat uutta tilaa nk. citykentille mahdollisimman läheltä ydinkeskustaa. 21 Euroopan suurkaupungilla on lentoasema lähempänä keskustaa kuin Malmi Helsingissä.
Suomen DHL Freight’n toimitusjohtaja Pekka Stenqvist ei hymyile todetessaan, että ”jalostusarvo ja kuljetusaika ovat kriittisiä tekijöitä Suomen vientikuljetuksissa”. Hymy irtoaa vasta haastattelurupeaman jälkeen.
Jalostusarvo, kuljetusaika, yrittäjyys, keskiluokan puuttuminen, joustojen puute, Koillisväyläkin tuli puheeksi. Ja Saksan Posti ja Rautatiet ja Schenker.
Malmin kenttä on World Monuments Fundin maailmanluokan kulttuurimonumentti ilmailuhistoriassa sekä DoCoMoMo´n, Museoviraston, Ympäristöministeriön ja Helsingin Ympäristöviraston suojeluvaatimusten, vetoomusten ja suositusten kohde. Se ei ole Guggenheim, mutta on maailman nopeimmin kehittyvän liikennemuodon ohittamaton lähiliikennekenttä Helsingin seudulla.
Muokattu: Kirjoittaja, Esa Korjula
On ihmetelty, kuka on se kasvoton, riittävän vaikutusvaltainen henkilö Malmin uskomattoman nopean lakkauttamisen takana. Kukaan kun ei ole halunnut astua esiin Malmin tappajana.
Kenelle oli jäänyt hampaankoloon? Luonnollisestikin edellisellä Malmin kentän lakkautuskierroksella jäävätylle, siipeensä saaneelle Jussi Pajuselle. Hänellä oli viereisen Malmin kauppakeskuksen omistajana ja samalla poliittisena pelurina motiivi, valta ja suunnitelma asuttaa Malmi kaupalliseksi edukseen.
Sen jälkeen Jussi Pajunen on edennyt Helsingin kaupunginjohtajaksi.
Opel on panostanut voimakkaasti hyötyajoneuvopuolen kehitystyöhön Suomessa ja Euroopassa. Koeajoimme tekniikkapäivityksen läpikäyneen Movanon.
Uuden kaksoisahdetun moottorin myötä polttoainetalous on parantunut. Lisäksi Movanoon on tuotu uusia varusteita. Konehuoneeseen on nyt tarjolla viisi eritehoista myllyä, jotka kaikki pohjautuvat samaan Renaultin valmistamaan 2,3 litran CDTi koneeseen. Kolmen perusmyllyn (110, 125 ja 150 hv) rinnalle on tuotu uusiksi vaihtoehdoiksi kaksoisahdetut, sammutusautomatiikalla varustetut BiTurbo dieselit. BiTurboa tarjotaan kahtena eri tehovaihtoehtona: 136 hv (100 kW) ja 163 hv (120 kW).
Moottorien ohella tarkistelun kohteeksi ovat joutuneet vaihteistot, tarkemmin niiden välitykset. Valmistajan mukaan Movanon isoimman vaihteen kiihtyvyys on parantunut koneesta riippuen useilla sekunneilla.
Trakker on Ivecon raskaan sarjan kuorma-auto rakennustyömaille, sorakuljetuksiin, louhoksille tai vaikkapa puukuljetuksiin. Se tarjoaa jämäkkyyttä, mutta myös kohtuullisen mukavan ohjaamon. Koeajoimme tuoreen Euro 6 päivityksen saanen Trakkerin soraversiot montulla ja samalla tyyppäsimme Suomessa harvemmin tavattavaa Nuppi-Trakkeria, puolikas perässään.
Lue seuraavasta 6.11. ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus –lehdestä. (Atk 9/14) kuinka rautajousin ja 500 hv koneella sekä 16- vaihteisella robottivaihteistolla varustettu Trakker pärjäsi liejuisella soramontulla.
Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä eli AEB(Autonomous Emergency Braking) tulee pakolliseksi varusteeksi suureen osaan uusista kuorma-autoista 1.11.2015 alkaen. Olemme aikaisemmin kokeilleet Scanian AEB –järjestelmää, se todettiin hyväksi ja tarpeelliseksi varusteeksi. Vastaavat järjestelmät on tarjolla muillakin valmistajilla. Kokeilimme nyt kuinka Volvo Trucksin tarjoama AEB –järjestelmä toimii käytännössä.
Lue lisää Volvon automaattisesta hätäjarrutusjärjestelmästä seuraavasta 6.11. ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus –lehdestä. (Atk 9/14)
Jyri Häkämies on hyvä tyyppi. Ei yritä johtajien tapaan puhua kuin tietäisi kaiken, vaikka tietoa on ohuesti kuin etuhampaan emalinmitta. Häkämies myöntää helposti, ettei tiedä ja lupaa ottaa selvää. Puu liikkuu Suomessa koettuja logistisia väyliä pitkin ja on viennin selkäranka, Häkämies painottaa. Ja laukaisee kovan luokan uutisen: EK on kehittämässä Suomeen sovitetun oppisopimusjärjestelmän! Se lähtee kotimaisin maanläheisin eväin kampittamaan nuorten työttömyyttä. Jyri Häkämies on näyttänyt ennenkin, ettei puhu mitä sylki suuhun tuo. Voi syntyä tulosta vaikka ay kampittaakin.
Mersun Future Truck on jo nyt hyvin lähellä tilannetta, jossa kuljettaja liityttyään moottoritiellä kytkee Highway Pilot järjestelmän päälle, minkä jälkeen auto hoitaa kulkemisen automaattisesti edellä määrättyyn pisteeseen saakka vapauttaen kuljettajan muihin toimiin.
Se on linjoiltaan sulava yhdistäen tunteet ja älyn. Sisältä kuin koti, olohuone. Sen tutkakeskus ja kamera näkevät kaiken sen ympärillä. Sillä on sokean pisteen avustin varmistamaan turvallisuuden kaistan vaihdossa, kääntyessään, peruuttaessaan. Se on täysin yhtenäistetty. Tulevaisuudessa ajotapahtuma automatioituu yhdeksi ympäröivän liikenteen kanssa autoon sisälletyn ”Highway Pilot” järjestelmällä. Kuljettaja on samalla kuljetuspäällikkö tulevaisuuden ohjaamossa.
Lue uusimmasta numerosta UUSI AIKAKAUSI Futuristisesti suunniteltu ProCabin-ohjaamo merkitsee Mercedes-Benz Actros-malliston päivitystä uudelle aikakaudelle.
VILLILÄNSI JATKUU Suuresta taksiuudistuksesta on jo useita vuosia. Lähes heti todettiin että pieleen meni ja korjattavaa riittää. Aikaa kuluu ja edelleenkään mitään ei tapahdu. Sisällysluetteloon Pääkirjoitukseen
"Virastojen ja virkamiesten määrä on Suomessa kasvanut yli äyräidensä. Apulaisiksi tarkoitetut ovat kasvaneet herrakansaksi..." Lue lisää >>