Se on älyttömän halpa, totesivat irlantilaiset. Se on puoliksi eurooppalainen. Siinä on MANia ja Steyrin moottori, ZF laatikko, Wabcoa ja Boschia ja ISRIa ja Pirelliä ja italialaista muotoilua ja eurooppalaiset mitat ohjaamossa. Kiinalainen Sinotruk A7 8x4 betonimikseri ja sen seurassa Sinotrukin kuorma-autovalikoima tulee Irlannin kautta ensin Englantiin ja sitten muihin EU-maihin, irlantilaiset ennustavat. Kollegamme Jarlath Sweeney kertoo lisää. Auto, tekniikka ja kuljetuksessa ensimmäisenä, tietysti!
Auto, tekniikka ja kuljetus valloitti Eurooppaa Volvon ja Sisun puolesta!
Tarjosimme ammattiautoilun kansainvälisille erikoistoimittajille mahdollisuuden ajaa suomalaisilla 76 tonnin yhdistelmillä, puu-Volvo FH:lla ja sorakasetti-Sisu Polarilla 29. Arctic Testissämme. Tuloksena 10 Euroopan maan johtavat ammattiautoilun erikoisjulkaisut tarjosivat lukijoilleen räväkällä kansikuvalla ja 4-6 sivun artikkelilla komeiden talvikuvien säestyksellä jymyjuttua suomalaisista "Monsterirekoista".
Lue Auto, tekniikka ja kuljetus niin tiedät!
Peltosen "Masa", lehtemme pitkäaikainen päätoimittaja, istui Freightliner Inspirationin rattiin, talutti sen Las Vegasin kaupungista US Highway 15:lle, ja hyppäsi pois jättirekan sarvista. Autonominen Freightliner kulki itsekseen vilkkaasti liikennöidyllä nelikaistaisella moottoritiellä. Nevadan osavaltio USA:ssa oli ensimmmäisenä maailmassa oikeuttanut autonomisen auton liikennöimään pääteillään.
Mitä sitten tapahtui? Lue seuraava Auto, tekniikka ja kuljetus niin tiedät.
Tenojoen varrella, Suomen pohjoisimmassa kolkassa sijaitseva Nuorgamin lomakeskus toimi koeajon puolivälietappina.
Atk osallistui Scania Suomen järjestämälle, Suomen pituussuunnassa halkaisevalle Scania Nuorgam Express -turneelle. Reitillä selvitettiin kuinka hyvin 450 heppaisen myllyn tehot riittävät kaukoliikenneautoon. Lenkki ajettiin kolmen (40-, 50- ja 60-tonnin) yhdistelmän voimin. Reitille sattui Kaunispään kuuluisa magneettimäki, jossa otetaan koneista viimeisetkin mehut irti.ÂÂ Lisää aiheesta seuraavassa 3.6. ilmestyvässä lehdessä.
M-B Citan 111 Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden kestotestissä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden kestotestiauto Mercedes-Benz Citan 111 on palvellut hyvin tarkoituksessaan. Kilometrejä on tähän mennessä kertynyt jo noin 28 000 ja on aika suunnitella auton huoltoon viemistä. Otimme selvää mitä Citanin huoltaminen maksaa maahantuojan huollossa.ÂÂ Huolenpitosopimusasiakkaan ei tarvitse tällaisia miettiä, vai tarvitseeko sittenkin?
Se selviää seuraavasta 3.6. ilmestyvästä lehdestä
Double Cab -malliston autot ovat rekisteröity viidelle henkilölle ja niitä kohdellaan verotuksessa henkilöautoina.
Atk koeajoi Isuzun 5-henkilölle rekisteröidyn, Arctic Trucksin korotussarjalla ja koristeosilla maustetun D-Max lava-auton.
Double Cab -mallisto on saatavana Aisinin 6-vaihteisella manuaali- tai 5-vaihteisella automaattivaihteistolla. Varustelutasoja on valittavana kolme: LX, LS ja LSX. Koeajettu auto edustaa malliston parhainta LSX -varustelutasoa.
Lue lisää seuraavasta 3.6. ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä.
Daimlerin omistama Freightliner sai ensimmäisenä maailmassa viime yönä automaattirekalleen liikennöimisoikeudet USAn Nevadan osavaltion pääteillä. Martti Peltonen raportoi lehtemme seuraavassa numerossa paikan päältä Las Vegasissa tapahtumaan ja asiaan liittyvistä yksityiskohdista.
Taneli ja Antti Seppälän sekä Perniöläisen Automäkinen Oy:n yhteistyössä kehittämää rullakasetointijärjestelmää on nyt kokeiltu muutamia vuosia Ruotsissa. Sikäläisten sora-joonaiden kokemukset kevyestä ja lähes huoltovapaasta rullakasetista ovat olleet kaikin puolin positiivisia. Tässä näkemämme järjestelmä on jo viides naapurimaahan luovutettava kokonaisuus. Auto, tekniikka ja kuljetus –lehti tutustui järjestelmän saloihin juuri ennen valmiin yhdistelmän luovutusta Öölantilaiselle omistajalleen. Lisää aiheesta seuraavassa 3.6. ilmestyvässä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdessä
Irrotimme Elekma Oy:n tuotevalikoimasta kokeiltavaksemme autonosien pesuun soveltuvan ultraäänipesurin. Se vakuutti positiivisesti ominaisuuksillaan.
Ensin puhdistettiin virranjakaja. Pelkällä vedellä pesutulos jäi hieman laihaksi. Lisäsimme pesuveteen ultraäänipesureille tarkoitettua pesunestettä. Puhdistustehon paraneminen on helposti havaittavissa. Jakajan pesutapahtuma kesti kokonaisuudessaan n. 10 minuuttia.
Tattarisuolle rakennetun Malmin lentokentän alla on 18-54 m syvälle suota ja pohjavesikerroksia. Kukaan ei tiedä paljonko siellä on jäteöljyä, lentobensaa ja kerosiinia. Niitä sinne on kaadettu surutta ainakin 50 vuotta. Ei riitä, että jokainen sinne tuleva asuintalo on on paalutettava suopohjia myöten. Jokainen neliömetri on paalutettava: kadut, pihat, vesijohdot, viemärit, LVI, sähkökaapelit, kaikki. Malmin kentän lakkautus poikii veronmaksajille miljoonalaskuja.
Lue uusimmasta numerosta FUSO CANTER
JA eCANTER Canter on kieltämättä ketterä kokoisekseen. Sillä onnistuu kaupungin keskustassakin pyörittely, peruutuskameran puuttumisesta huolimatta.
CAETANON VETYBUSSIT Tulevan kesän aikana on tarkoitus aloittaa Jyväs- kylässä kaupunkiliikenne Caetanon vetybusseilla. Sisällysluetteloon Pääkirjoitukseen
"Eivät nämä kuuliaiset "ei-koskaan-ylinopeutta" ajavat edes ymmärrä, mitä heidän takanaan tapahtuu. Tuskin koskaan edes vilkaisevat taustapeiliin..." Lue lisää >>