Helsingin raideleikit: Kuin Tuhannen ja yhden yön sadut

Sähköposti Tulosta PDF
Ensin oli Ratikka-Runkolinja 1955. Se oli täysfiasko ja lakkautettiin äkkiä 1958.
Toinen yritys oli Itämetro 1981. Se johti 17 kaupunginhallituksen jäsentä ja metrotoimikunnan 4 virkamiestä syytettyjen penkille hämäristä vaunukaupoista. Lopulta 1987 20 pääsi pälkähästä syytteiden vanhennuttua. Yksi tuomittiin ehdottomaan vankeuteen lahjusten otosta.
Kolmas yritys oli Länsimetro. Sen hämäriä yksityiskohtia ei ole selvitetty vieläkään, mutta oikeudenkäynneissä ei näy loppua. Alkuperäinen budjetti on ylitetty viisinkertaisesti, eikä loppusummaa tiedä kukaan.
Neljäs yritys on Pisararata. Siitä tehty rakentamissopimus haisee pahimman luoka rahareiältä ja sen suunnitelua pidetään ammattipiireissä täysin amatöörimäiseltä.
Viides yritys on Uusi Runkolinja,entinen Jokerilinja. Siihen ajetaan raiteet ja jättikaupalla hankitut Sm5 sähkömoottorijunat, vaikka niveljohdinbussit on todistettu jopa 75% säästäväisemmiksi.
Lue tuleva Atk 5/2015 nin tiedät.
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

VOLVO VNL 2024
Volvon VNL:ssä esitellyt innovaatiot toteutettiin tavoitteena tehdä kuljettajan työstä helpompaa ja truvallisempaa.

AJOPIIRTURIT
Kuljettajan isoveli täyttää 180 vuotta ja älykäs digipiirturi on tulossa. Kattavassa raportissamme tutkimme piirtureita eilen, tänään  ja huomenna.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Entä vienti- ja ulkomaankauppamme ykkönen, EK ja sen toimitusjohtaja Jyri Häkämies: mitä olette tehneet asian hyväksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 29.03.2024 16:50 ]

Mainospalkki