Koeajettua: Vuoden Pick-up Nissan Navara

Sähköposti Tulosta PDF

Nissan Navara Duble Cab 2.3 dCi ATNissan Navara Duble Cab 2.3 dCi AT

Koeajoimme kansainväliseksi vuoden 2016 lava-autoksi valitun Nissan NP300 Navaran.

Nissan asetti ajettavuudenja mukavuuden parantamisen uuden Navaran suunnittelun lähtökohdiksi. Nyt koeajetun pitkähyttisen mallin kohdalla lopputulos ei ole lainkaan hassumpi.

Lue koeajoraportti seuraavasta 27.5. julkaistavasta Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä.

 

Dunlopin rengasuutuudet

Sähköposti Tulosta PDF
Dunlop SP346 -eturenkaan pitkittäisurissa on nyt vahvikelamellit.Dunlop SP346 -eturenkaan pitkittäisurissa on nyt vahvikelamellit.

Dunlop tuo kolme uutta rengasvaihtoehtoa kuorma-autoihin maantiekuljetuksiin. Valmistajan mukaan uudet renkaat kestävät entistä paremin kulutusta, ovat hiljaisempia ääniltään ja vähentävät pienennetyn vierintävastuksen ansiosta polttoaineenkulutusta.
Seuraavassa 27.5. julkaistavassa lehdessä paljastamme miten Dunlop lunastaa edellämainitut lupauksensa.
 

NV400 Combi Euro 6 -moottorilla

Sähköposti Tulosta PDF
 Uudella Euro 6 -moottorilla varustettu Nissan NV400 Combi täyttää syksyllä voimaan tulevat päästöstandardit ja kuljettaa yhdeksän henkilöä. Twin turbolla varustettu nelisylinterinen kone tuottaa parhaimmillaan tehoa 170 hv (125 kW) 3500 r/min ja vääntömomenttia 380 Nm kierrosalueella 1750-2750 r/min. Moottori on varustettu myös start-stop-toiminnolla. Lue kokemuksia uudella koneella varustetusta NV400 -henkilökuljetusautosta toukokuun lopulla ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä (ATK5).
 

Sähköauton seuraava askel

Sähköposti Tulosta PDF
 Polttokennoteknologia nähdään yhtenä tulevaisuuden ratkaisuista autojen vähäpäästöisenä energialähteenä. Japanilainen autojätti Toyota on kehittänyt oman versionsa vetyä polttoaineena käyttävästä ajoneuvosta. Mirai ajettiin Tanskasta Ruotsin läpi Suomeen. Kävimme koeajamassa polttokennoautoa sen Suomen visiitillä. Lue toukokuun lopussa ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä Toyota Miraista ja polttokennoteknologiasta.
 

Automaatit ajossa

Sähköposti Tulosta PDF
 Automaattivaihteinen pakettiauto on erityisen miellyttävä varsinkin taajamassa, missä ajo koostuu jatkuvasta pysähtelystä ja kiihdyttelystä. Testasimme kahta saman kokoluokan automaattivaihteistolla varustettua pakettiautoa: Iveco Daily Hi-Maticia  ja Mercedes Benz Sprinteriä. Lue Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden seuraavasta numerosta (ATK 5), minkä tuntuman kaksi automaattia antoivat.
 

Ford Transit AWD

Sähköposti Tulosta PDF
 Koeajoimme pitkän mallin Ford Transitin, joka tarjoaa jokapyörävedon ja suurempien kuormatilojen lisäksi aimo annoksen sähköisiä apu- ja turvallisuusjärjestelmiä. Lue koeajo seuraavasta Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä (Atk 4/2016).
 

Lossit puukuljetusten tulppana

Sähköposti Tulosta PDF
 Raskaan tieliikenteen uudet 76 tonnin enimmäispainot ovat olleet käytössä 2,5 vuotta. Järvi-Suomen puukuljetusyrittäjät eivät kuitenkaan voi hyödyntää uusia painoja, koska useimpien lauttapaikkojen lossit voivat kuljettaa vain 60-tonnisia yhdistelmiä. Juuri kun vanhoja 44 tonnin losseja kiireellä telakoitiin 60-tonnisiksi, ne jäivät saman tien alamittaisiksi. Lue aiheesta lisää Auto, tekniikka ja kuljetuksen seuraavasta (Atk 4/2016) numerosta.
 

Uusi Ford Ranger

Sähköposti Tulosta PDF
 Uusi Ford Ranger näyttää aiempaa vahvemmalta ja on sitä myös ominaisuuksiltaan. Siinä yhdistyvät hyvät maasto-ominaisuudet ja mukava ajettavuus. Koeajoimme uuden Rangerin Super Cab -mallin. Lue koeajo huhtikuun lopulla ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä (Atk 4/2016).
 

Koeajossa Nissan Navara

Sähköposti Tulosta PDF


Koeajoimme vuoden lava-auto tittelin nimiinsä keränneen Nissan Navara lava-auton. Selvitimme mitä täydellinen malliuudistus toi tullessaan pitkällä hytillä varustettuun Double Cab -malliin. Maininnanarvoisena seikkana mainittakoon että uudesta autosta on korjattu melkein kaikki edeltävän mallin puutteet. 
Navaran koeajo on luettavissa seuraavasta toukokuun lopulla ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä (5/2016).
 

Eckerö-Keronen: Jätkässä ikävä tilanne

Sähköposti Tulosta PDF

altaltEckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen on huolissaan Helsingin Jätkäsaaressa sijaitsevan Länsisataman ja asukkaiden suhteiden kärjistymisestä. Länsisatamaan saapuu ja lähtee päivittäin 15 autolautallista rekkoja, täysperäyhdistelmiä ja busseja. Raskaalle liikenteelle ei ole riittävästi odotuspaikkoja sataman tuntumassa enempää kuin pääkaupunkiseudulla muutenkaan. Raskaat, isot ajoneuvot joutuvat odottamaan autolauttojen lähtöjä katujen varsilla, niille sopimattomilla pysäköintipaikoilla, osittain jopa jalkakäytävillä.

- Elävän sataman pitää toimia satamatoiminnan ehdoilla. On epärealistista kuvitella, että häiriötekijöitä voidaan kokonaan välttää. Jollei toiminnan edellyttämiä liikenneratkaisuja tehdä, seurauksena asukkaiden viihtyvyys kärsii. Raskaan liikenteen kulku laivoille ja pois on pakko ratkaista toimivalla ohjauksella, Taru Keronen peräänkuuluttaa.

Eckerön m/s Finlandian 1900 m pitkää autokantta käytti viime vuonna rahtiautot hyväkseen 900 000 metrin osalta. Finlandia on kasvattanut matkustajamäärää 25-30 % jo kolmena vuotena peräkkäin.

- Tilaa on raskaalle liikenteelle enemmänkin. Se on seuraava haasteemme, Keronen paljastaa haastattelussa, joka julkaistaan kokonaisena tulevassa Auto, tekniikka ja kuljetus 3/2016 numerossa.

 


Sivu 28 / 79

Lue uusimmasta numerosta

UUSI AIKAKAUSI
Futuristisesti suunniteltu ProCabin-ohjaamo merkitsee Mercedes-Benz Actros-malliston päivitystä uudelle aikakaudelle.

VILLILÄNSI JATKUU
Suuresta taksiuudistuksesta on jo useita vuosia. Lähes heti todettiin että pieleen meni ja korjattavaa riittää. Aikaa kuluu ja edelleenkään mitään ei tapahdu.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Virastojen ja virkamiesten määrä on Suomessa kasvanut yli äyräidensä. Apulaisiksi tarkoitetut ovat kasvaneet herrakansaksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 19.05.2024 07:28 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki