Hessin perävaunubussi ruuhkahuippujen tasaaja

Sähköposti Tulosta PDF



Pieni sveitsiläinen bussivalmistaja Carosserie Hess, tuotanto 2400 bussia vuodessa, tunnetaan maailmanlaajuisesti alansa innovaatiokärkenä. Johdin- ja nivelbussien valmistajana sillä on useita "ensimmäinen-maailmassa" saavutusta.

Hessin kehitelmiin kuuluu nykyaikainen "trailer-bussi" eli bussi joka vetää perässään bussiperävaunua. Kytkeminen ja irrottaminen käy 30-50 sekunnissa. 23 m pitkänä yhdistelmänä tarjoaa 165 matkustajapaikkaa ruuhkahuippuina. Huippuketteränä keskusta-alueillakin, kääntöympyrän halkaisija alle 22 m! Hiljaisemman liikenteen aikana 12-14 metrisenä. Energiasäästäjänä, ei turhia päästöjä, ympäristöystävällisenä. Vetäjä-bussina voi olla joko Hessin oma tai Solaris tai MAN.

Lue seuraava Auto, tekniikka ja kuljetus 2/2018, ilmestyy 8.3.

 

Ford Transit Lectica -matkailuauto

Sähköposti Tulosta PDF
 Matkailuautoksi muokattu Ford Transit on monikäyttöinen ja omaa veroedun. Tamperelaisen Lectican muuttama Transit kuljettaa pienen ryhmän ja noin 4 kuutiota tavaraa.

Pakettiauton tilan muokkaaminen tekee ajoneuvosta monikäyttöisemmän ja asiakkaan tarpeiden mukaisen. Muutostöihin kannustaa myös hinta. M1-luokan matkailuauton kriteerit täyttävä muokattu pakettiauto selviää nimittäin ajoneuvoverosta, joten hintakannustin löytyy.
 

Testissä SsangYong Rexton

Sähköposti Tulosta PDF

 Suomessa vähemmän tunnetun automerkki SsangYongin uudistettu maasturi yllättää positiivisesti. Rexton on varteenotettava haastaja oikeiden maastureiden luokkaan, Toyota Land Cruiserin ja Jeep Grand Cherokeen kaltaisten maastoautojen rinnalle.

SsangYongin ulkomitat ja maavara ovat kasvaneet, maastokyky parantunut ja laaduntuntu lisääntynyt. Ajoneuvon akseliväli on 2 856 mm, pituus 4 850 mm, leveys 1 960 mm ja korkeus 1 825 mm. Autossa hyvää on muun muassa kattava vakiovarustelu ja halvempi hinta kilpailijoihin nähden.

 

PUUTTUVAT SUORITUSARVOT!

Sähköposti Tulosta PDF

23. syyskuuta ilmestyvässä Auto, tekniikka ja kuljetus 7/2017 lehdessä on otsikolla "Neljän kauppa" selostus vertailutesteistä, joiden perusteella valitaan Vuoden Turistibussi 2018. Toimitusteknisestä virheestä johtuen osio "Suoritusarvovertailu" on jäänyt puutteelliseksi. Tässä korjauksena koko kyseinen osio:

SUORITUSARVOVERTAILU

Jarrutuskokeet tehtiin jokaisella kilpailijalla nopeudesta 100/80/60 - 0.

Kiihtyvyys mitattiin jokaiselle 0 - 40/60/80/100 km/h

Jarrutus, m: 80 km/h - 0

MERKKI MATKA
Neoplan 40,6 m
VDL 40,1 m
Mercedes-Benz 38,6 m
Irizar 38,9 m
Scania 41,3 m
Iveco 41,3 m

Kiihtyvyys, s: 0-80 km/h (kickdown)

MERKKI AIKA
Neoplan 29,9 s (23,9 s)
VDL 32,9 s (28,9 s)
Mercedes-Benz 38,6 s (26,5 s)
Irizar 34,9 s (25,7 s)
Scania 30,1 s (29,5 s)
Iveco 34,8 s (25,7 s)

 

 

 

 

 

 

 

Vertailutestien perusteella valittu VUODEN TURISTIBUSSI 2018 julkistetaan 19. lokakuuta Kortrijk'n Kansainvälisessä Bussinäyttelyssä.

 

Atk 4/17 paljastaa: Suomen tienhoito hölmöläisten hommaa

Sähköposti Tulosta PDF

Suomessa valtion tieverkkoa tuhotaan tahallaan ja tietoisesti 1) teiden rakennekantavuuteen nähden liian suurilla kokonaispainoilla, 2) vääränlaisilla renkailla, 3) runkorakenteet tuhoavilla sivutieliittymillä, 4) normien vastaisilla, hutiloiden tehdyillä paikkakorjauksilla, 5) ammattitaidottomalla laadunvalvonnalla ja jälkitarkastuksella, 6) vastuussa olevien ELY-keskusten resurssipulalla, ja 7) liikenneministeriön välinpitämättömyydellä.

Veronmaksajat maksavat jatkuvasti satojen miljoonien lisälaskun väärästä tiestönhoidosta, jota perustellaan "kansallisella edulla". Edunsaajien piiri on pieni ja selkeä.

Lue Atk 4/17. Tiestöpaketti paljastaa ikävät tosiasiat. Lehti ilmestyy 12.5.

 

Testissä uudistettu Iveco Daily Nek:in päällirakenteella

Sähköposti Tulosta PDF

Uusi Daily on kokenut merkittäviä parannuksia mukaanlukien uusi Euro6- moottori ja Hi-Matic vaihdelaatikko. Testistämme selviää, miksi se onkin mielestämme varteenotettava vaihtoehto omassa ajoneuvoluokassaan.

Lue koeajo kokonaisuudessaan uudesta 12.5 ilmestyvästä Auto tekniikka ja kuljetus lehdestä (ATK 4/2017).

 

Uusi Isuzu D-Max Space Cab

Sähköposti Tulosta PDF

Testasimme päivitettyä Isuzu D-max Space cab:ia. Hyväksi huomasimme muun muassa laitteen maasto-ominaisuudet sekä näkyvyyden ohjaamosta. Moottorin tilavuus ja kulutus on pienentynyt ja se selvittää nyt Euro 6 normit.

Lue tarkempi koeajo kokemus tästä monipuolisesta menijästä 12.5 ilmestyvästä Auto tekniikka ja kuljetus lehdestä (ATK 4/2017).

 

120 km/h pinotuilla kuorma-autoilla

Sähköposti Tulosta PDF

Amerikkalaisilla on erikoinen tapa kuljettaa rekan nuppeja tehtailta asiakkaille. Nupit pinotaan päällekkäin ja kiinnitetään toisiinsa etuakseleista kääntöpöytiin.

Lisätietoa tästä melko hurjapäisestä kuljetusmetodista ja muita USA:n kuulumisia Amerikan reportistamme uudessa, 12.5 ilmestyvässä Auto tekniikka ja kuljetus lehdessä (ATK 4/2017).

 

31. Arctic Test: Pikkubussit talvitestissä

Sähköposti Tulosta PDF

Pakkasta riitti -15 -16 asteen verran, kun Auto, tekniikka ja kuljetus toteutti 31. Arctic Testinsä helmikuun alkuviikolla pääkaupunkiseudulla. GAZ GAZellen viime hetken vetäytymisen jälkeen viivalle asettuivat VW, Toyota, Opel ja Peugeot. Ajovertailu toteutettiin päivän verran Helsingin katuverkossa ja päivän rupeamana Kirkkonummen-Veikkolan maiasemissa Espoossa.

 

Kuormanosturi on helposti kuolemanloukku!

Sähköposti Tulosta PDF

Viranomainen laiminlyö tarkastusvelvollisuutensa. Valvontajärjestelmä halutaan ohittaa. Myyjät käyttävät helppoa ohittamista jopa myyntiargumenttina!

 


Sivu 26 / 79

Lue uusimmasta numerosta

UUSI AIKAKAUSI
Futuristisesti suunniteltu ProCabin-ohjaamo merkitsee Mercedes-Benz Actros-malliston päivitystä uudelle aikakaudelle.

VILLILÄNSI JATKUU
Suuresta taksiuudistuksesta on jo useita vuosia. Lähes heti todettiin että pieleen meni ja korjattavaa riittää. Aikaa kuluu ja edelleenkään mitään ei tapahdu.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Virastojen ja virkamiesten määrä on Suomessa kasvanut yli äyräidensä. Apulaisiksi tarkoitetut ovat kasvaneet herrakansaksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 19.05.2024 08:44 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki