Kapelliperävaunut vertailutestissä!

Sähköposti Tulosta PDF

Pitkäaikaiset, monia eri perävaunuvalmisteita käyttäneet kuljetusyrittäjät kertovat kokemuksiaan kapelliperävaunuista. Kome, Närko, Kautec, Lag, Krone ja Schmitz joutuvat suurennuslasin alle. Miten kotimainen pärjää ulkomaalaisille?

 

Ensikoeajossa: Scania R 500 & S 450

Sähköposti Tulosta PDF

Södertäljen syömähampaat.

Scanian uusi Albatrossi-työnimeä kantanut ja viimeiseen saakka salaisuuden verhon takana säilytetty R-sarja sai ensiesittelynsä 23.8. Pariisissa järjestetyssä kansainvälisessä kestävän kehityksen konferenssissa. R-sarjan rinnalle valmistaja toi uuden S-sarjan. Se on vastaus Scanian kaukoliikenneasiakkaiden tarpeisiin. Scanian malliuudistuksen ympärillä liikkuneet huhut lähes 800 hv tehoisten myllyjen tuomisesta valikoimaan saivat valmistajalta tylyt tuomiot. Konetehot säilyvät tässä vaiheessa lähes entisellään. Kysymys on vain: kuinka kauan?

 

Koeajo: Citroen Jumpy BlueHDi 150 Shine M

Sähköposti Tulosta PDF
 Koeajoautomme on ensimmäinen Suomeen rekisteröity uusi Jumpy. Se eroaa kesällä myyntiin tulevista Suomen varastomalleista lähinnä ohjaamon kaksipaikkaisuuden ja väliseinän osalta.

Suomen vakiomalli on aina kolmipaikkainen. Varusteversioita on kaksi, perusmalli Feel ja nyt kokeillun kaltainen Shine. Shine-mallin kaksipaikkainen apumiehen istuin on muunneltava Moduwork.

Koeajettu auto on varustettu 150 hevosvoiman kaksilitraisella koneella. Se on malliston toiseksi tehokkain. Vääntöä on 370 Nm/2000 r/min. Moottori on ominaisuuksiltaan mainio. Se kuljettaa Jumpyä rivakasti.
 

Scania Golden Gripen

Sähköposti Tulosta PDF
 Scania juhlistaa kuluvaa 125. juhlavuottaan tuomalla R-sarjaan suomalaisia varten räätälöidyn Golden Gripen juhlamallin. Rajoitetun ajan tarjolla olevan mallin kohdalla on keskitytty yltäkylläisen krominkiillon asemasta kuljettajamukavuuteen.

Golden Gripen -mallit varustellaan suoraan tuotantolinjalla ja viimeistään Suomessa Scanian Jyväskylän toimipisteen toimesta. Golden Gripen -varustelu on saatavilla R-sarjan tasokuorma-autoihin ja rekanvetäjiin lähes kaikissa kokoonpanovaihtoehdoissa.
 

Uusi Proace

Sähköposti Tulosta PDF
 Toyota tuo Suomeen uudesta Proacesta kaikki kolme koripituutta, 4,6, 4,6 ja 5,2 metriä. Kuutioita on 4,6, 5,3 tai 6,1 kuutiota. Vakiona Proacesta löytyy apumiehen istuimen alla oleva Smart Cargo -tavaratila, joka mahdollistaa 1,16 metriä varsinaista tavaratilaa pidempien esineiden kuljetuksen.

Ohjaamo on Proacessa aina kolmipaikkainen. Autosta on saatavana myös henkilökuljetusversioita aina yhdeksään paikkaan asti.
 

Mitä teet, Jari Lindström?

Sähköposti Tulosta PDF

 Sama rangaistus kohdistuu kohtuuttoman paljon raskaammin ammattikuljettajaan, ja myös kuljetusyritykseen, kuin yksityisautoilijaan.

Mikä ei ole kohtuus, ei voi olla lakikaan, lausui Olaus Petri ohjenuoraksi Suomen kansalle. Se on muodostunut kansanperinteeksi, jota suomalaiset seuraavat. Miten voi jatkua, että samoista liikennerikkeistä tuomitaan rangaistus, joka vaikutta tuskin mitenkään yksityisautoilijan elämään, mutta syöksee ammattikuljettajan työttömyyteen, usein pysyvään, ja hänen perheensä ja huollettavansa hirvittävään taloudelliseen ahdinkoon? Ja saattaa pahimmoillaan ajaa pienen kuljetusyrityksen ja sen työpaikat nurin!

Me kysyimme perusduunarilta, työministeriltä ja oikeusministeriltä Jari Lindströmiltä.

Kysyimme myös laittoman kabotaasin surullisista seurauksista Suomessa, jossa tuhannet ammattikuljhettajat ja sadat kuljetusyritykset ovat ajautuneet vararikkoon valvomattoman ja villiintyneet halpakuljettaja- ja -kuljetusliikevyöryn seurauksena.

Lue 1.7. ilmestyvä Auto, tekniikka ja kuljetus 6/16: Perusduunari, tuplaministeri Lindström Tentissä!

 

Koeajettua: Volkswagen Amarok V6

Sähköposti Tulosta PDF
 Vuonna 2009 markkinoille tullut Volkswagen Amarok tuli Suomeen vuonna 2011. Amarokin uusi versio on mallin historian ensimmäinen iso päivitys.

Tärkein uudistus on moottorin muuttuminen kuusisylinteriseksi. Eurooppaan myydään jatkossa vain kuusisylinterisiä malleja. Vanhaa nelisylinteristä ei päivitetä Euro 6 -tasoon. Mallinimellä Generation 2 Evo kulkeva kuusisylinterinen moottori on kolmilitrainen.
 

Koeajettua: Uusi Toyota Hilux

Sähköposti Tulosta PDF
 Uuden mallin myötä Toyota Hilux on saavuttanut jo kahdeksannen sukupolvensa. Suomen lava-autojen myyntitilaston piikkipaikkaa pitävää Hiluxia on perinteisesti pidetty toimivan ja luotettavan työkoneen maineessa.

Uudessa Hiluxissa on pyritty yhdistämään katumaastureista tuttua mukavuutta ja työmaille soveltuvaa suorituskykyä. Tämän huomaa jo virtaviivaisemmaksi suunnitellusta ulkonäöstä ja entistä tyylikkäämmistä sisätiloista.
 

Koeajettua: Mercedes-Benz Arocs HAD

Sähköposti Tulosta PDF


Saksalaisella Fischerillä on käytössään täysi tusina hydraulisella etuvedolla varustettuja Mercedes Arocs rekanvetäjiä. Niitä on verrattu tositoimissa reilun vuoden päivät perinteiseen 4x4 Arocsiin. Käyttökokemukset ovat olleet positiivisia, niin kuljettajien kuin omistajan puolelta katsottuna.

 

Koeajettua: Iveco Daily Euro 6

Sähköposti Tulosta PDF


Iveco Daily saa Euro 6 -päivityksessä uuden keulailmeen ja peruskoneen. Samalla automaattivaihteiston tarjontaa laajennetaan. Lisäksi päivitetään sisustan väriteemoja ja esitellään valmistajan pakettiautoja varten räätälöimät liitettävyyspalvelut.

Daily Euro 6 -mallisto eroaa ulkoisesti nykyisestä mallista käytännössä vain etusäleikön ja moottorin teholuokan paljastavan numeroyhdistelmän osalta.

 


Sivu 27 / 79

Lue uusimmasta numerosta

UUSI AIKAKAUSI
Futuristisesti suunniteltu ProCabin-ohjaamo merkitsee Mercedes-Benz Actros-malliston päivitystä uudelle aikakaudelle.

VILLILÄNSI JATKUU
Suuresta taksiuudistuksesta on jo useita vuosia. Lähes heti todettiin että pieleen meni ja korjattavaa riittää. Aikaa kuluu ja edelleenkään mitään ei tapahdu.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Virastojen ja virkamiesten määrä on Suomessa kasvanut yli äyräidensä. Apulaisiksi tarkoitetut ovat kasvaneet herrakansaksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 19.05.2024 06:53 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki