Sähköauto kaatuu vetyautoon

Sähköposti Tulosta PDF

Hyundai vetykuorma-auto Sveitsin liikenteessä. Hyundai voitti Truck Innovation Award 2020 ennen vety-Nikolaa.

Polttokenno-vetyauto on sähkömoottorilla kulkeva auto, joka tekee itse tarvitsemansa sähkön. Se ei ole riippuvainen sähköverkosta ladatusta sähköstä kuten perinteinen sähköauto.

Ensimmäinen polttokenno-vetyauto, Hyundai, tuli markkinoille jo vuonna 2001. Sen jälkeen polttokenno-vetytekniikan yleistyminen on ollut kalleudesta johtuen hidasta. Nyt on kuitenkin polttokennon platinalle keksitty halvempia korvaavia ratkaisuja. Sen jälkeen polttokenno-vetytekniikka on ottanut jättiaskelia. Syksystä 2019 on vetyautot tulleet esille suurten ja pienten autonvalmistajien mallistoissa pienistä henkilöautoista suurimpiin kuorma- ja linja-autoihin.

Dramaattisin käänne tapahtui viime joulukuussa, kun Saksan hallitus ilmoitti aikomuksestaan johtaa Saksan autoteollisuus vetyautojen ykköseksi maailmassa. Tammikuussa 2020 Saksan Daimler ilmoitti omalta osaltaan: ”Tulevaisuus on vetyauton!”

Auto, tekniikka ja kuljetus ennusti ja perusteli samaa viime joulukuun numerossaan 10/2019.

Teksti | Klaus Bremer

LUE KOKO JUTTU TÄSTÄ!

T
ILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!

 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

AJOVALOT JA NÄKEMINEN
Älykäs ammattiajo -projekti alkoi 1.9.2020. Jo nyt on tarjolla simulaattoritestejä kuljettajan liikennenäön selvittämiseksi.

FinnMETKO 2020
Hiljaisen tapahtumakesän jälkeen FinnMETKO 2020 järjestettiin Jämsässä syyskuun alussa. Toivoa tulevaan oli ilmassa.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Verorasitettu metsäteollisuus on pakotettu hakemaan "maailman halvimpia kuljetuksia" tuotteilleen. SDP, SAK, AKT ja EK avittavat...""  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 28.09.2020 15:38 ]