Hyundain vetyratkaisu voitti Truck Innovation Award 2020 -palkinnon

Sähköposti Tulosta PDF

Hyundai on voittanut kansainvälisen Interational Truck of the Year -innovaatiopalkinnon H2 XCient -autollaan. Polttokennoilla toimiva sähkökäyttöinen kuorma-auto edistää vetypolttoaineen käyttöönottoa Sveitsissä, ja myöhemmin muissa Euroopan maissa.

Palkinnon myönsi ITOY-tuomaristo, joka koostuu 25 hyötyajoneuvolehden toimittajasta Euroopasta ja Etelä-Afrikasta. Palkinto tunnustaa niitä valtavia teknologisia ja käyttövoimamuutoksia, jotka hyötyajoneuvoala on viime vuosina kokenut.

Truck Innovation Award 2020 jaettiin Rolf Huberille, Hyundai Vetyliikkuvuusratkaisu -liiketoiminnan puheenjohtajalle ja Jihan Ryulle, Hyundai Motorsin hyötyajoneuvosuunnitteluryhmän johtajalle Solutrans- näyttelyn lehdistöpäivänä Lyonissa, Ranskassa.

Muut kilpailijat olivat Nikolan vetykuorma-auto, Freightlinerin eCascadia, Volvo Trucksin Vera, Scanian AXL, ja Renaultin Optifuel Lab 3. Hyundain polttokennoautoihin perustuva liikkuvuusprojekti voitti 80 äänellä.

Tuomaristo kehui kokonaisvaltaista lähestymistapaa puhtaan liikkuvuuden edistämiseen hyötyajoneuvoalalla, joka perustuu useiden avaintoimijoiden kumppanuuteen ympäristöystävällisessä energiantuotannossa. Kumppanuuteen kuuluu ajoneuvojen toimittaja Hyundai Motor Company yhdessä H2 Energyn, Linden ja Alpiqin kanssa, jotka vastaavat vihreän energian ratkaisuista sekä vedyn tuotannosta ja jakelusta Sveitsissä.

Hyundai H2 XCient Fuel Cell -kuorma-auto (FECV), joka on kehitetty eurooppalaisen standardin määräysten mukaisesti, sisältää uuden 190 kW vetypolttokennojärjestelmän, jossa kaksi 95 kW polttokennopinoa on kytketty rinnakkain. Sen toimintamatka on seitsemän polttoainesäiliön ansiosta noin 400 km. Jokaisen säiliön varastotilavuus on noin 35 kg vetyä paineessa 350 bar.

ITOY-sääntöjen mukaan Truck Innovation Award -ehdokkaan on oltava yli 3,5 tonninen kuorma-auto, joka edustaa edistyksellistä tekniikkaa kuten hybridi, hybridikantaman pidennys tai kokonaan sähkö, tai jossa on vaihtoehtoinen polttoainejärjestelmä kuten LNG/CNG/vety tai polttokennot. Muussa tapauksessa ehdokkaaksi voi päästä, jos autossa on muita kehittyneitä teknologioita, kuten autonominen tai puoliautonominen ajo, letka-ajo, tai edistyneitä tukipalveluita, kuten etädiagnostiikkaa.

 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

VIRTAVIIVAISTETTU
Renault Master on luonut nahkansa. Suora- viivaisemmalla ulkonäöllä varustettu Master oli koeajossa terävällä 180 hevosvoiman moottorilla.

VETYVETURI
Iveco, FPT Industrial ja Nikola julkistivat Nikola TRE:n, ensimmäisen kuorma-auton, joka syntyi CNH Industrialin ja Nikolan yhteístyönä.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Sähköauto on kehityksen välivaihe. Päätepiste on vetyauto! Näin minulle sanottiin jo noin 15 vuotta sitten Berliinissä Daimlerin tulevaisuustutkimuksessa..."  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 25.01.2020 05:31 ]