Suomen ikääntyvä autokanta edellyttää liikenteessä ja katsastuskuntoisena pysyäkseen jatkuvaahuoltoa ja korjausta. Kustannusrakenteen takia merkkiorganisaatioiden on vaikea pitää tästä joukosta kiinni. Pienemmät korjaamot ja tee se itse miehet ovat vanhentuvan autokannan hoidossa avainasemassa. Osaamisen lisäksi varaosien saatavuus on tärkeässä roolissa.
Käytännön kokemuksia sähköstä
Suomessa on kaksi täyssähköistä MAN TGM 26.360E -sähkökuorma-autoa jakelutehtävissä. Kokemukset ovat olleet positiivisia ja sähköautoilla aiotaan pienentää hiilidioksidipäästöjä tulevaisuudessa.
Ylämäkien madaltaja
Scanian V8-moottorit ovat runsaan viiden vuosikymmenen aikana hankkineet itselleen laajan käyttäjä- ja kannattajakunnan sekä ison joukon V8:n nimeen vannovia faneja.
Yhteistyö takaa onnistumisen
Tampereella ja nyt myös Vantaalla toimiva Tamlans Oy on vuodesta 1998 lähtien toiminut korinrakentaja. Yhtiön perusajatus on varustaa asiakkaan valitsemasta ajoneuvosta yksilöllinenammattikäyttöön tarkoitettu kokonaisuus, joka tarjoaa mahdollisimman monta turvallista ja tuottavaa ajokilometriä. Auto tekniikka ja kuljetus tapasi yrityksen toimitusjohtaja Kari Ojalan ja myyntijohtaja Janne Lindströmin ja kysyi, miten asiat käytännössä hoituvat.
Linja-autosta on moneksi
Kiitokori Oy:n juuret vievät aina vuoteen 1948. Erityisesti myymäläautoista, kirjastoautoista ja myös linja-autoista tunnettu yritys on erityisesti viimeisten parin vuoden aikana kehittänyt tuotantoaan ja tuotepalettia. Viime vuonna koko tuotanto myytiin vientiin. Tänä vuonna Suomeenkin on valmistumassa useampia kirjastoautoja. Viennillä on kuitenkin edelleen vahva merkitys.
Lisävaloilla riskitekijät alemmaksi
Monia ammattikuljettajien työn riskitekijöitä on vuosien saatossa kyetty korjaamaan ja pienentämään ajoneuvojen kehittymisen myötä. Kyselimme RST-Steel Oy:n Pirkkalan toimipisteen Tomi Koskiniemeltä syitä lisävalojen hankintaan.
Kauppa käy erikoisesta tilanteesta huolimatta
2019 piti sisällään palkintosadetta ja markkinoiden ykkössijoja. Vuosi 2020 taas toi koronaviruksen muodossa ennennäkemättömiä haasteita. Ford-hyötyajoneuvojen myyntijohtaja Juuso Asp valottaa, mitkä tekijät olivat Fordin hyvin menneen vuoden 2019 menestyksen taustalla ja miten kuluva ”hullu vuosi” on näkynyt hyötyajoneuvomarkkinoilla.
Uutta ulkona - uutta sisällä
Suomalaiset kuljetusyrittäjät pääsevät vihdoinkin reaalimaailmassa tutustumaan Volvon uudistuneeseen FM/FMX/FH ja FH16-mallistoihin. Kävimme tutkimassa, millaisia uutuuksia ja uusia tai hienosäädettyjä ratkaisuja Volvolla on jatkossa tarjolla. Arvioimme, miten hyvin ruotsalaisvalmistaja on kyennyt vastaamaan keskellä isoa murrosta elävän kuljetuselinkeinon nähtävissä oleviin ja tuleviin haasteisiin.
Talvirenkaat – pienessä kiinni
Renkaiden pitoa pohdittaessa mietitään yleensä renkaiden pintakuviota tai kumiseosta. Kuitenkin lähtökohtana on renkaan ja tien välinen pinta-ala.
Kuljettajapula uhkaa
Maantiekuljetusalalla on pula osaavista ja hyvällä asenteella varustetuista työntekijöistä. Vuosittainen tarvitaan 5 000 uutta työntekijää: 3 000 kuljettajaa tavaraliikenteeseen, 1 000 henkilöliikenteeseen ja 1 000 toimihenkilö-, terminaali- ja huoltokorjaamotehtäviin. Auto tekniikka ja kuljetus tapasi Tampereen seudun ammattiopistosta valmistuneen yhdistelmäajoneuvonkuljettaja Pia Lahden ja Tampereen seudun kuljetusyrittäjien puheenjohtajan Jyrki Tammisen sekä selvitteli kuljettajien alalle soveltuvuutta, haasteita ja tulevaisuuden vaatimuksia.