Topliftin notkea hakevaunu

Sähköposti Tulosta PDF

Kaartavan perävaunun akselit ovat käsiohjauksessa. Takimmaisten akseleiden pyöriä on käännetty saman verran. Etummaisin akseli on nostettu parantamaan kääntymiskykyä.

Viiden tuotantovuoden jälkeen Topliftin ohjattavilla akseleilla varustetusta hakevaunusta on hioutunut asiallinen työkalu.
 
Vaikka puoliperävaunun vieminen metsäteille tarkoittaa vaikeuksien kerjäämistä, hakekuljetuksessa tämän vaivat on kestettävä. Joutsenolainen Toplift valmisti ensimmäisen sähköhydraulisesti ohjatuilla akseleilla norjistetun puoliperävaunun vuonna 2016. Vuoden 2022 malli hyödyntää lainsäädännön kolme vuotta aiemmin sallimia suurempia kuormatiloja ja niiden myötä saavutettavaa parempaa painonjakaumaa.
 
Täysin omanlainen alusta
Sähköhydraulisesti ohjatuin akselein varustetun Toplift-hakevaunun tavanomainen ulkonäkö pettää, sillä kääntymisominaisuus vaatii erityisen alustan. Siinä perinteiseen ratkaisuun verrattuna lisää ovat mm. akseleiden hydrauliset ohjaussylinterit ja niiden ohjausjärjestelmä.
 
– Perävaunuun saa yhtä hyvin SAF- kuin BPW-akselit, yllättää myyjä Jarkko Lempiäinen.
 
Edestä katsoen neliakselisen telin ensimmäisenä tulee nostoakseli, jonka pyörät eivät käänny. Akseli nostetaan tyhjänä ajettaessa sekä tarvittaessa parempaa kääntymiskykyä tai lisää massaa vetoauton vetäville pyörille. Seuraavien kolmen akselin pyörät puolestaan ovat ohjaavia, mutta eivät nostettavia.
 
Pyörien kääntyminen on toteutettu akselikohtaisilla hydraulisylintereillä ja kääntymiskulma-antureilla. Hydraulisylintereiden käyttövoiman tuottaa sähköhydraulinen koneikko, jota on täydennetty omalla sähköjärjestelmällä akkuineen häiriötilanteiden välttämiseksi. Akkuja ladataan auton sähköjärjestelmästä NATO-virtakaapelilla.


Topliftin myyjä Jarkko Lempiäinen kertoo pitävänsä käytännön puuhailusta esim. osallistumalla hakeperävaunun teknisten ratkaisujen kehittämiseen.

Automaatti tai käsiohjauksella
Ohjattavien akseleiden pyöriä käännetään joko automaattisesti tai käsiohjauksella. Automaattiohjaus perustuu perävaunun vetotapissa sijaitsevan kääntymiskulma-anturin ja akselien anturien välittämiin kääntymiskulmatietoihin, jotka välitetään ohjausyksikölle.
 
Automaattiohjauksella pyörät kääntyvät sen verran kuin kaartamisen geometria niiltä edellyttää. Taaimmaiset pyörät siis kääntyvät etummaisia enemmän.
 
Alle 12 km/h nopeudessa vaunu pääsee näyttämään parastaan.Automaattiohjauksella viimeisimmänakselin pyörät kääntyvät ääriasentoonsa saakka. Manuaaliohjaus menee pitemmälle.
 
– Jos pyörien kääntymistä ohjataan manuaalisesti, ne kaikki saadaan haluttaessa käännettyä ääriasentoonsa. Tällä varmistetaan perävaunun maksimaalinen kyky seurata tai jopa ohittaa vetoauton pyöränjälkiä, lupaa Lempiäinen.
 
Pyörien kääntymiskulmia rajoitetaan vaunun nopeuden mukaan. Pyörät lukittuvat suoraan automaattisesti yli 55 km/h nopeudessa ja tarvittaessa erikseen komennettaessa kaikissa nopeuksissa.
 
Ajosuunnan vaihtaminen ei muuta asioita. Perävaunua saaperuuttaa pyörät linkussa niin automaatti- kuin käsiohjauksella.


Kääntymiskulma-anturi on kiinnitetty kuvassa kirkkaana näkyvään vetotappiin. Anturi tunnistaa perävaunun asennon suhteessa vetoautoon.

Kenttäkelpoinen kauko-ohjain
Automaattiohjaus on perävaunun normaali käyttötapa. Erikoistilanteissa turvaudutaan käsiohjaukseen vakiovarusteisella langattomalla kauko-ohjaimella. Kauko-ohjaimella pyörätvoidaan komentaa niiden liikeratojen puitteissa mihin kulmaan tahansa ja nopeasti myös takaisin keskiasentoon. Normaalisti ohjaimen L- ja R-nappeja painetaan sen mukaan, käännytäänkö vasemmalle (eng. left) vai oikealle (right). Pyörien kääntäminen pois suorasta asennosta vaatii yhtäjaksoista painamista ohjausnapeista. Niiden suoristamiseen riittää toimintoa vastaavaan napin lyhyt painallus.
 
Käsiohjauksella puoliperävaunuyhdistelmän saa kulkemaan kylki edellä sivusuuntaan kuin juokseva koira. Automaattiohjauksella tämä ei turvallisuussyistä ole mahdollista.
 
Perävaunun rakenne
Paremman liikehdinnän hintana perävaunun omamassa nousee Lempiäisen arvion mukaan lähes 700 kg verrattuna normaaliin 4-akseliseen puoliperävaunuun. Lisämassasta kolmen akselin osuus on 570 kg, johon lisätään hydraulisylintereiden ja ohjausyksikön massat.
 
Massoja arvioitaessa on huomattava, että normaalissakin neliakselisessa perävaunussa vähintään yhden akselin on oltava esim. kitkaohjautuva, mikä nostaa massaa.
 
Etummaisin akseli nostetaan tyhjänä ajettaessa ja tarvittaessa auton vetäville pyörille lisää vetopitoa. Akseli nostetaan sen omalla sähkökatkaisijalla auton ohjaamossa.
 
Pyörät voivat olla kooltaan joko 19,5- tai 22,5-tuumaisia.
 
– Sähköhydraulisesti kääntyvät akselit eivät rajoita vaunun päällirakenteita, kertoo Lempiäinen.
 
Kuormattaessa vaunua suoraan hakkurista perästä päin työtä helpottaa hydraulikäyttöinen hakelippa kuormatilan etuosassa. Ylös käännettävä lippa vähentää hakkeen karkaamista ympäristöön.
 
Nopeatoiminen hydraulinen kansipeite automaattisilla peitteen lukoilla säästää aikaa ja hermoja. Nopeutta on ajateltu enemmänkin.
 
– Kaksinopeuksinen ketjupurkava lattia varmistaa nopean ja sujuvan kuorman purkamisen.


Hollantilaisella VSE:llä on vuosikymmenien kokemus ajoneuvojen hydrauliikkaan perustuvien ohjaus- ja jousitusjärjestelmistä. Hakevaunun kauko-ohjainta voi käyttää myös rukkaset kädessä.

Hydraulipaine ei saa katketa
Toplift-hakevaunussa sähkön syöttö on varmistettu akulla. Näin varmistetaan, ettei hydraulipaineakku pääse tyhjenemään.
 
– Tiedän erään tapauksen asiakkaasta, jolla oli kilpailijan hydraulisesti ohjatuin akselein varustettu perävaunuvaunu, mutta ilman sähkön akkuvarmistusta. Se vaunu ajoi pöpelikköön. Liekö vaunun ohjausjärjestelmän sähkönsaannissa ollut ongelmaa? Ehkä huono kosketus sähkölinjassa aiheutti ohjauskyvyn menettämisen, pohtii Lempiäinen.
 
Pelkän paineakun varaan ei ole järkevää jättää perävaunun hydraulista ohjausta.
 
– Älä ota halvinta tarjousta, jos perävaunun käyttöikä ja toimivuus merkitsevät jotain, opastaa Lempiäinen.

Teksti | Seppo Alaruikka, kuvat | Toplift

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

VOLVO VNL 2024
Volvon VNL:ssä esitellyt innovaatiot toteutettiin tavoitteena tehdä kuljettajan työstä helpompaa ja truvallisempaa.

AJOPIIRTURIT
Kuljettajan isoveli täyttää 180 vuotta ja älykäs digipiirturi on tulossa. Kattavassa raportissamme tutkimme piirtureita eilen, tänään  ja huomenna.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Entä vienti- ja ulkomaankauppamme ykkönen, EK ja sen toimitusjohtaja Jyri Häkämies: mitä olette tehneet asian hyväksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 24.04.2024 19:53 ]

Mainospalkki