Mainospalkki

Ladattava Lantikka

Sähköposti Tulosta PDF


Defenderin ulkonäkö on uudistettu onnistuneesti moderniksi, mutta tunnistettavaksi.
 
Uusi Land Rover Defender on valtava kehitysharppaus edeltäjäänsä verrattuna. Auto on uudistettu totaalisesti,eikä vanhasta ole jäljellä muuta kuin tarkoituksella jätettyjä nostalgiaa herättäviä yksityiskohtia.

Koeajoimme ”Lantikkaa” sekä maastossa, että maantiellä ja se antoi erinomaisen esityksen kaikilla alustoilla.Aikaisempien Defenderien omistajat tulevat yllättymään uutuusmallin puikkoihin hypätessään.


Kahluusyvyys todettu riittäväksi pienellä pulahduksella.

Kokonaisvaltainen päivitys
Uudistetussa Defenderissä on niin paljon eroja aikaisempaanmalliin, että on vaikea päättää, mistä aloittaa. Mutta huomattavin ja suurin muutos lienee kuitenkin jämäköitynyt ja hienostunut kulku, joka johtuu paitsi täysin uudistetusta alustasta, itsekantavastaalumiinikorista, ilmajousituksesta, että uudesta voimalinjasta. Alustassa pyörät ovat erillisjousitetut ja ilmajousitusta ja iskunvaimennusta voi säätää monien eri maasto- ja maantietilojenavulla. Uusi alumiinikori on kymmenen kertaa jäykempi kuin tavallinen. Maasto-ominaisuudet ovat siis toiselta planeetalta kuin edeltäjässä, vaikkeivat ne siinäkään huonot olleet.
 
Elektroniikka ja älytoiminnot hoitavat halutessa autossa kaiken esimerkiksi maasto-ajoon liittyvän miettimisen. Kun vain valitseesopivan ajotilan tilanteeseen,ei kuljettajan tarvitse paljon muutatehdä, kuin ohjailla autoa suunnilleen oikeaan suuntaan. Elektroniikka kyllä hoitaa maastonkuin maaston. Halutessa näytöltävoi muun muassa kauhistella kallistuskulmiamutaista mäkeä ylösajettaessa, auton taas ollessa niistämoksiskaan. Samasta paikastavoi seurata, kuinka ilmajousitus tekee työtään epätasaisessa maastossa pitääkseen Defenderin korin mahdollisimman suorana.


Uudella Defenderillä harvemmin joutuu paikkaan, johon jäisi kiinni. Karkeakuvioisemmat renkaat totta kai parantaisivat etenemistä entisestään. Nousukulmakin on kunnioitettavat 45 astetta.

Supermaasturi
Uusi koriarkkitehtuuri tarjoaa 291 mm maavaraa ja maailmanluokan off-road geometriaa. Lähestymis-, ylitys- ja jättökulmat ovat 38, 28 ja 40 astetta (Off Road -korkeus). Yksi hurjimmista ominaisuuksista, ja jota eiihan hevin hirveäisi lähteä kokeilemaan, on Defenderin jopa 900 mm kahluusyvyys. Sitä tukee lisäksi Terrain Response 2 -järjestelmän uusi Wade-ohjelma, joka varmistaa, että autolla voi kahlata syvään veteen luottavaisin mielin. Kuivalla maalla Land Roverin edistyksellinen ClearSightGround View -teknologia auttaa kuljettajia näyttämällä kosketusnäytölläkonepellin yleensäpiilottaman alueen suoraan etupyörien edessä.
 
Tietysti yksi elämys on sekin, kun tämänkokoisella autolla lähtee liikkeelle, ja se tapahtuu lähes äänettömästi. Defender 110 P400e:n Plug- in Hybridi tekniikka käyttää liikkeellelähdöissä 141 hevosvoimaista sähkömoottoria aina, kun virtaa on akuissa tarpeeksi. Valittavissa on myös eri moodeja, kuten EV-Moodi, jossaauto käyttää pelkkää sähkömoottoria, tällä asetuksella akuissa riittää virtaa noin 43 kilometrille. Säästö moodissa käytetään pelkkää bensiinimoottoria, jolloin sähkö voidaan säästää myöhäisempään osaan matkaa, esimerkiksi kaupungissa käytettäväksi. Parallel hybrid moodi taas käyttää kumpaakin moottoria optimaalisen tehokkuuden saavuttamiseksi pidemmillä matkoilla.


Defenderin sisätilat ”heräävät eloon” vasta kun virrat on kytketty päälle. Mukavuuteen on panostettu. Vanhasta mallista muistuttavat esimerkiksi oviin näkyville jätetyt kiinnityspultit.

Tehoa maantielle
Hybridin polttomoottori on turboahdettu kaksilitrainen, joka tuottaa 300 hevosvoimaa. Yhdessä sähkömoottorin kanssa saavutetaan 640 Nm vääntö, 404 hv teho ja 5,6s/100km suorituskyky. Päästöjä tästä kertyy kuitenkin vain 74 grammaa hiilidioksidia per kilometri. Töpselilatauksella 80 prosentin latauskapasiteettiin pääsy kestää seitsemän tuntia. 7kW laturilla se onnistuu kahdessa tunnissa ja pikalaturilla 80 prosentin lataus saavutetaan vain puolessa tunnissa. Latausta varten löytyy myös applikaatio, jolla lataukset voidaan ajoittaa, ja lataustilan seuraaminen onnistuu kätevästi.
 
Kyyti myös maantiellä on erinomaista, ja helpottamassa ajoa on lukematon määrä sähköisiä avustimia. Sisustasta löytyy lisäksi nykystandardien mukaan luksusta nahkapenkkien, sähkösäätöjen, hifi järjestelmän ja mukavuuksien kuten penkinjäähdytyksen muodossa. Hieno yksityiskohta kontrolleissa on se, että ne näyttävät hyvin minimalistisilta ennen virran kytkemistä, mutta kun auto käynnistetään, tulee niihin monenlaisia opastuksia ja tietoja, kuten sisälämpötila.




Takapenkkiläisille on tarjolla hyvät jalkatilat. Katonrajan Alpine-ikkunat on alun perin suunniteltu parantamaan näkymiä vuoristossa ajettaessa, Suomessa ne toimivat ainakin valonlähteenä.

Tuttu ja tunnistettava
Totta kai uusi alusta erillisripustuksilla ja säädettävällä ilmajousituksella toimii myös kovemmissa nopeuksissa ja kaarreajossa juuri kuten sen pitääkin. Kuten muutkin markkinoilla olevat uudistuneet Defender -mallit, myös jatkuvanelivetoinen PHEV on varustettu ZF:n 8-vaihteisella automaattivaihteistolla sekä kaksinopeuksinen alennusvaihteistolla, joka tarjoaa alemmat vaihteet käyttöön esimerkiksi haastaviin maastoajo-olosuhteisiin tai vetotehtäviin. Defender P400e PHEV voi vetää jopa 3000 kg:n kuormaa.
 
Uuden Defenderin siluetti on onnistuttu tekemään hyvin erottuvaksi. Edessä ja takana on vain vähän ulkonemaa, joka mahdollistaa erinomaisen lähestymis- ja lähtökulman. Land Roverin suunnittelijat ovat visioineet tutut Defender-tavaramerkit uudelleen 2021-luvulle antaen uudelle 4x4 maasturille tarkoituksenmukaisen stanssin, keveyttä tuovat Alpine-ikkunat katon rajassa, sivusta saranoidun takaluukun ja ulkopuolelle asennetun vararenkaan, jotka tekevät alkuperäisestä niin tunnistettavan.

Teksti, kuvat | Juho Kauranen

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

MAXUS eDELIVER9
Saimme koeajoon Maxuksen bussiksi varustellun ison pakettiauton, joka on rakennettu pitkä akselivälisen eD9:n alustalle.

BUSSIMAAILMA TÄNÄÄN
Tilastot puhuvat kylmäävää kieltä Suomen joukko- liikenteestä. Se tekee veronmaksajien rahoilla miljoonatappioita..

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Vanha amerikkalainen sanonta kuuluu: Lahjoita avokätisesti, anna vaikka ilmaiseksi mitä tahansa, mutta älä sitä, minkä varassa elät..."  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 19.05.2022 14:29 ]


Mainospalkki