Kuorma-auton öljynpainemittarin alhaiset lukemat säikäyttivät. Toisiaan seuranneet viat kuitenkin olivat ehtineet auton omistajan nopean reagoinnin edelle. Korjauskertomuksen antoi oululaislähtöisen Pekantin korjaamopäällikkö Iikka Lukka.
Harppaus paremmaksi
Marraskuussa uusiutunut 3,5-tonninen pakettiauto Renault Master tarjoaa kuljettajalleen merkittävästi parantuneet ajo-ominaisuudet ja käytettävyyden. Pakettiauto loistaa aerodynamiikallaan uhraamatta tälle umpikorin kuormatilaa. Autoon sisäänrakennetun ohjelmistoympäristön käyttöönotto vie hetken, mutta nopeuttaa tämän jälkeen työntekoa.
Intissä ammattikuljettajaksi
Puolustusvoimat on maamme suurin raskaan liikenteen kouluttaja. Joka vuosi se kouluttaa noin 3 000 uutta raskaan liikenteen kuljettajaa.
Suomalainen osaaminen kantaa
Linja-autojen korivalmistuksella Suomessa on pitkät perinteet. Nyt perinnettä jatkaa Carrus Delta Liedossa. Volvon yhteistyökumppanina yritys on erikoistunut kaksikerrosbusseihin. Näiden bussien kysyntä näyttää olevan kasvussa. Tässä lienee yksi tekijä suurempi matkustajamäärä, ja sitä kautta myös matkustajaa kohti tulevat päästöt jäävät pienemmiksi. Useassa tapauksessa myös kuljettajapula puoltaa suurempien bussien käyttöä.
Sähköinen kuljetin
Mersun pienempi pakumalli on uudistunut yhteistyössä Renaultin kanssa. Eli Citan on pitkälti sama auto kuin Kangoo, mutta kyllä Citan tuntuu ihan Mersulta kun autoon astuu.
Laaja mallisto eri käyttötarkoituksiin
Elefanttilogo on tuttu perävaunuissa koko Euroopassa. 100 vuotta yritys toimi nimellä Schmitz-Anhänger. Vuodesta 1998 nimi on ollut Schmitz Cargobull ja sininen norsu on ollut tavaramerkkinä. Valmistus on valtaosin Saksassa, missä Schmitz onkin selvästi suurin puoliperävaunuvalmistaja. Liettuassa valmistetaan pienempien sarjojen tuotteita. Kaikkiaan Schmitz-tuotemerkillä valmistui viime vuonna yli 58 000 yksikköä.
Perävaunut sähköistymässä
Ilmastonmuutoksen hidastamiseksi on kaikessa toiminnassa pyrittävä vähentämään hiilidioksidipäästöjä. Tämän takia joudutaan pitkällä tähtäyksellä kuljetuskaluston polttomoottorit korvaamaan vähemmän päästöjä tuottavilla voimalaitteilla.
Perusduunari koviin töihin
Sähköautot hallitsevat nykyään vahvasti alan lehtien palstatilaa. Maahantuojien esittelyautot ovat lähes kaikki sähkökäyttöisiä. Silti todellisuudessa esimerkiksi pakettiautoista puhuttaessa diesel on edelleen käyttövoimista selvästi myydyin ja käytetyin erityisesti kaupunkien ulkopuolella.
Nopeus on valttia
Nosturien määräaikaistarkastukset tehdään yhdessä luokittelutarkastajan kanssa.
Jukka Moksin yritys Korihuolto Moksi on toiminut Espoossa korikorjauksen parissa jo yli 20 vuotta.
Sähköllä tonniluokkaan
Maxus EH300 näyttävä kokonaisuus 7.5 tonniluokkaan.
Lähijakelu on sähköistynyt vauhdilla. Pakettiautoja on jo lähes kaikilla valmistajilla tarjolla pienimmistä aina 3.5 tn kokoluokkaan. Myös isompia aina 16 tonnin kokoon on ohjelmassa jo lähes kaikilla suurilla kuorma-autovalmistajilla. 7.5 tonnin luokka on jäänyt hieman pienemmälle huomiolle. Nyt Maxus tuo tähän kokoluokkaan mielenkiintoisen mahdollisuuden. Pääsimme ensimmäisenä Suomessa koeajamaan täyssähköisen Maxus EH300 mallin, joka oli varustettu NEK kevytkorilla.