Lava-autot testissä

Sähköposti Tulosta PDF


Auto, tekniikka ja kuljetus 2/2021 julkaistaan 12.3. Lehdessä Arctic Test 2021, jossa Ford Ranger, Isuzu D-Max, Mitsubishi L200, Nissan Navara ja Toyota Hilux pääsivät lumiseen maastoon ja jäisille maanteille helmikuun purevassa pakkasessa.

Vuoden toisessa Auto, tekniikka ja kuljetuksessa on asiaa lisäksi muun muassa renkaista, romutuspalkkiosta ja liikenteen sähköistymisen vaikutuksista korjaamoihin. Haastatteluissa Rahtarit ry:n puheenjohtaja Juha Nyberg ja DAF Trucksin toimitusjohtaja Harry Wolters.
 

Valoa näkyvissä?

Sähköposti Tulosta PDF


Koronavirus on vaikuttanut eri lailla kuljetuksen eri sektoreihin. Kuorma-automyynti laski viime vuonna. Käytettyjen kuorma-autojen myynti on vetänyt vaihtelevasti. Henkilöautokaupassa esiintynyttä kysynnän kasvua käytetyille kuorma-autoille ei kuitenkaan tullut.  Vaikka volyymi viime vuonna jäikin alle vuoden 2019, ovat odotukset paremmasta vuodesta varsin vahvat. Yksi osatekijä tässä saattaa olla kaasuautojen tuki, mutta myös usealla merkillä uudistunut mallisto.
 

Voimakkaammaksi pumpattu

Sähköposti Tulosta PDF

Toyotan tiedotuspäällikkö Pekka Karvinen on luottavaisin mielin Hiluxin kyydissä, vaikka jyrkkä ja kivinen alamäki ei kaikille autoille sopisi.

Toyotan uudistunut pick-up on entistä voimakkaampi. Hilux selviää hienosti vaikeassa maastossa ja tehokkaampi moottori antaa maantiellekin lisää vauhdin hurmaa.
 

Kuorma-auton geenit

Sähköposti Tulosta PDF

Uusi D-Max on matalampi, pitempi ja leveämpi. Lyhyellä koeajolla auto pysyi hyvin lumiselle pellolle tehdyllä mutkaisella radalla, kovemmassakin vauhdissa.

Isuzun D-Max-lava-autolla on pitkä historia takanaan. Ensimmäinen D-Max valmistui vuonna 1963 ja nyt 57 vuotta myöhemmin on vuoro mallin kymmenennelle sukupolvelle.
 

Epäreilu kilpailu kuriin!

Sähköposti Tulosta PDF

- Dieselin veronkorotus nostaa kaiken kuljetettavan hintaa - ruuasta, elintarvikkeisiin, kulutustavaroihin. Korotuksen maksaa lopulta jokainen suomalainen!

Tulevaisuuden turvaaminen jäsenistölle on ykköshaaste, sanoo Suomen Kuljetus ja Logistiikka ry:n (SKAL) eli “Kuorma-autoliiton“ 26.10.2020 valittu uusi puheenjohtaja Jani Ylälehto.
 

Tietojen päivitys avainasemassa

Sähköposti Tulosta PDF


Autotekniikan vauhdikas kehittyminen ja uuden tekniikan nopea kasvu asettavat omat haasteensa uusien autojen luovutukseen ja parhaan mahdollisenkäytön opastamiseen. Kysyimme, kuinka tämä haaste on hoidettu raskaan kaluston eri merkkien kohdalla.
 

Maastoilmettä Transitiin

Sähköposti Tulosta PDF

Ford Transit Trail L3H2.

Ford Transitin ja Transit Customin uudet Trail-mallit soveltuvat haastavampaan työhön. Lisää pitoa tarjoaa Transitin neliveto ja Transit Customin mekaaninen tasauspyörästön lukko.
 

Bussiyritysten piinavuosi

Sähköposti Tulosta PDF

Tilausliikenne on pandemian aikana kokenut totaalisen romahduksen. Elimäen Liikenteen noin 700-800 tilausajosta ajetaan tänä vuonna vain muutamia kymmeniä. Äskettäin hankittu kalusto odottelee parempia aikoja.

Elimäen Liikenne täytti syyskuussa 70 vuotta. Pappaikään ehtinyt yritys sai pari vuotta sitten piristysruiskeen voitettuaan Kouvolan kaupunkiliikenteen kilpailun. Samalla yritys kasvatti kalustoaan seitsemällä kaupunkibussilla. Kaupunkiliikenteen lisäksi yritys ajaa maaseutuliikennettä ja tilausajoja. Takaiskun on aiheuttanut pandemia, joka pudotti tilausajot liki nollaan. Henkilökuntaa on ollut pakko lomauttaa muutamiksi viikoiksi. Toivottavasti meneillään oleva piinavuosi jää bussiyhtiöille yhteen vuoteen.
 

Käynnistääkö tuki käyttövoimamurroksen?

Sähköposti Tulosta PDF

Simeonin Volvo kuljettaa kaasua nesteytetyn kaasun voimalla.

Kaasukuorma-autojen hankintatuella pyritään vähentämään päästöjä. Samalla se tasoittaa hintaeroa perinteiseen tekniikkaan nähden ja luultavasti lisää kaasukuorma-autojen kysyntää.
 

Luovuudella haasteet mahdollisuuksiksi

Sähköposti Tulosta PDF

Oy Victor Ek Ab:n toimitusjohtaja Kim Danielssonin mukaan esteet kansainvälisessä kaupassa ovat aina kielteisiä, mutta näkee brexitissä myös mahdollisuuksia tullauspalveluja tarjoavalle yhtiölle.
 
Logistiikka- ja kuljetusala on riippuvaista yleisestä taloustilanteesta. Korona ja brexit ovat tämän hetken suuria haasteita. Haasteista on kuitenkin mahdollisuus löytää mahdollisuuksia, sanoo Oy Viktor Ek Ab:n toimitusjohtaja Kim Danielsson.
 


Sivu 2 / 65

Lue uusimmasta numerosta

ROKOTE KORONAA VASTAAN
Monikäyttöisten matkailuautojen myynti kasvoi koronavuonna ja toi helpotusta tila-autojen varustelijoiden työllisyyteen.

VTV PALJASTUI JO 2019
VTV:n raportti LP:n lakkauttamisen seurauksista on paljastunut törkeästi vääristellyksi. Lehtemme kirjoitti näistä manipuloinneista jo 2019.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Pääjohtaja Tytti Yli-Viikarin johdolla Valtiontalouden tarkastusvirasto on jäänyt kiinni tarkastusraporttiensa muuntelusta tarkastettavien eduksi...""  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 09.05.2021 23:41 ]
feed-image Feed Entries