Mainospalkki

Isuzu D-Max Space Cab LS – Tekijä maantiellä ja maastossa

Sähköposti Tulosta PDF

Keulan ilmettä on uusimmassa Isuzu D-Maxin sukupolvessa päivitetty konepellin ja ajovalojen osalta. Maskiin on tilattavissa erityisesti sinne sopivia led-lisävaloja.

Isuzun pick-upin, D-Maxin, vahvuuksiin on yleensä laskettu kestävyys ja luotettavuus, sekä työkonemaisuus. Tämä on saanut monet ammattikuskit valitsemaan Isuzun muiden avolavojen joukosta, joissa saattaa olla huomattavastikin enemmän rikkoontumisherkkiä hienouksia.
 
D-Maxista on kuitenkin olemassa myös LS- versio, joka on kolmesta varustelusta, L, LX ja LS- kattavin. Tässä versiossa onkin selvästi enemmän avustimia ynnä muuta, jotka tuovat työpäiviin piristystä. LS- varustelu näkyy tietysti jonkin verran hinnassa, joka on tässä tapauksessa hinnaltaan alkaen 42 390 €.


Takavalot on uudistettu ja ne ovatkin nyt varsin virtaviivaiset. Uutta on myös tasauspyörästön lukko nelivedon kaverina, josta kertoo lavan kyljessä oleva tarrakin.

Uudistukset
Aiemmin mainittujen vahvuuksien lisäksi Isuzun valtteja mainitaan olevan muun muassa taloudellisuus, käyttövarmuus- jota vahvistetaan viiden vuoden takuulla, ja kattava 25 pisteen jälleenmyyntiverkosto. Isuzu D-Max siis perustuu koeteltuun ja testattuun kaavaan. Uusimmassa sukupolvessa on päivitetty muun muassa etuosan ilmettä, konepeltiä, ajoja takavaloja, sekä mittaristoa. Lisäksi uutta on kosketusnäyttö infotainment-järjestelmä,langattomalla Android Auto:lla.
 
Maasto-ominaisuuksia on parannettu lisäämällä Rough Terrain -tila 4×4-malleihin, joka toimii yhdessä taka-akselin lukon kanssa maksimaalisen pidon saavuttamiseksi. Turvallisuuspäivityksiäkin tehtiin, mikä paransi jo olemassa olevien järjestelmien toimintaa.


Lava on tilava; 1 835 mm pitkä, 1 530 mm leveä, ja 490 mm korkea. Se on suojattu reunoja myöten ja kuormansidontalenkkejä löytyy kahdeksan kappaletta.

Lumessa ja soralla
Isuzu on mukava tienpäällä sen sähkösäätöisten ja nahkapäällysteisten istuinten, kevyen ohjauksen, hyvän kiihtyvyyden sekä laajan näkyvyyden ansiosta. Ylempää näkee luonnollisesti paremmin, D-Maxin kahlaussyvyys onkin nyt jopa 80 cm. Maastossa lähestymiskulma 30,5, ja jättökulma 24,2 astetta antavat mielenrauhaa, että puskurit eivät ole heti osumassa johonkin. Soralla ja jyrkässä mäessä D-Max on elementissään, möyrien varmasti eteenpäin epätasaisuuksista piittaamatta. Edes hidasta nelivetoa ei tarvitse vielä useimmissa tilanteissa kytkeä. Jousitus on maantiellä mukavan pehmeä, ehkä hieman tunnoton ainakin ilman kuormaa, mutta ottaa möykyt suvereenisti.
 
LS:n varusteita ovat myös peruutuskamera- joka tuleekin tämän kokoisessa autossa ihan tarpeeseen. Jopa yhdeksän tuumaiselta näytöltä takakameran kuvan näkee selkeästi. Vakionopeudensäädin mukautuu nyt edelläajavan nopeuteen ja tekee tarvittaessa hätäjarrutuksen. Uudistetussa mittarissa on keskitytty tuomaan nopeus selvästi näkyviin keskelle isommalla näytöllä. Se on ihan selkeä järjestely ja kummaltakin sivulta selviävät kierrosluku, moottorin lämpö, sekä polttoainemäärä, tärkeimmät siis. On hyvä, että ilmastoinnin säädöt ja muut usein käytettävät toiminnot on pidetty fyysisissä painikkeissa. Kätevä on myös avaimeton kulku ja käynnistys, sekä uusi toiminto joka lukitsee auton automaattisesti, kun poistut paikalta.


Toimiva ohjaamo, suuri kosketusnäyttö on havainnollinen, vaikka kosketusherkkyydessä voisi olla pientä petraamista. Säilytystilaa on riittävästi kojelaudan päällä olevaa luukkua myöten. Jotkin asiat on viisaasti jätetty fyysisiin kontrolleihin, kuten lukot, nelivedon kytkentä ja ilmastoinnin säädöt. Sisustan materiaalit ovat hyvää ja kestävää laatua. Istuinten taakse mahtuu sinnekin melko paljon tavaraa.

Varusteet ja tilat
Kaista-avustinkin löytyy, jonka ainoa hieman häiritsevä piirre oli kyvyttömyys pitää auto aivan keskellä kaistaa, sillä se pyrki ajautumaan kohti katkoviivaa kummallakin puolella – erityisesti kaarteissa. Se ei ole suuri ongelma, jos teet pieniä ohjausliikkeitä auton suoristamiseksi. Muuten järjestelmä toimii varsin hyvin, jopa tiukemmissa kaarteissa moottoritien liittymärampeilla.
 
Lavalla on hyvin tilaa, sen ollessa Space Cab:inkin tapauksessa 1 835 mm pitkä, 1 530 mm leveä, ja 490 mm korkea. Lisäksi juuri Space Cab:issa saa penkkien taakse kaappariovet avaamalla kätevästi arvokkaampaa tavaraa lukkojen taakse. Taakse on saatavissa kolme erilaista lavakatetta, pressu tyylinen, metallinen sekä lukittava. Lavakaari on niin ikään tilattavissa, työvaloilla tai ilman. Myös keulalle saa tilattua maskiin erityisesti suunniteltuja led-lisävaloja.


Mittaristo on selkeä näyttäen tärkeimmät eli nopeuden, kierrosluvun, moottorin lämmöt ja polttoainemäärän.

Täyssähköäkin
Isuzu on myös julkaisemassa täyssähköisen D-Maxin jo kesän jälkeen. Tässä uudessa mallissa on alusta alkaen suunniteltu jatkuvatoiminen nelivetojärjestelmä, joka on mahdollistettu mallia varten kehitetyillä e-akseleilla edessä ja takana. Tämä lupaa erinomaista suorituskykyä epätasaisilla teillä ja lineaarista kiihtyvyyden tuntumaa, joka on ominaista sähköautoille – samalla kun melu ja tärinä minimoidaan. Korkea vetokyky varmistetaan tehokkailla sähkömoottoreilla yhdessä vankan rungon ja korin suunnittelun kanssa, mikä mahdollistaa D-Max-sähköauton suoriutumisen yhtä hyvin kuin nykyiset dieselmallit.

 
Koeajetun D-Maxin perävaunumassat ovat jarruitta 750 kg, jarruilla 3 500 kg ja kokonaismassa 6 000 kg. Kokonaisuudessaan Isuzu D-Max Space Cab LS on varsin pätevä ajoneuvo omassa segmentissään.

Teksti, kuvat | Juho Kauranen

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS   |   OSTA DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

FORDIN SÄHKÖISET UUTUUDET
Ford Pro tarjoaa nyt sähköistetyt versiot jokaisesta Transit-malliston pakettiautosta, kun täysin uusitun E-Transit Courierin tuotanto alkaa.

VUOSITUHANNEN SUURIN TILAUS
Scania ja Volvo ovat saaneet Ruotsin puolustusvoimilta 775:n kuorma-auton tilauksen..

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Kuljettaja joutuu keskittämään näkönsä värisevään sormenpäähän, että se osuu oikeaan pisteeseen näyttötaulussa..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 01.05.2025 01:55 ]

Mainospalkki