Kylmäkuljetuksiin jättiparannus

Sähköposti Tulosta PDF

Molempia paneelimalleja käytetään perävaunun lattiarakenteessa. Vasemmanpuoleisen LiteShellin kuitumuovinen poikittaispalkki on huomattavasti kapeampi kuin oikeanpuoleisen, nyt valmistuksesssa olevan PurFerron puinen poikittaispalkki. Lämpöeristeen määrä pinta-alaa kohti on LiteShellillä suurempi.

Kögel kehittää uutuutta, erityisen kevyttä ja energiatehokasta lämpösäädeltyä kuormakoria. Kyse on valmistajan historian suurimmasta tuoteinvestoinnista.
 
Lämpösäädellystä Kögel Cool LiteShell -perävaunusta tulee edeltäjäänsä verrattuna arviolta 700 kg kevyempi.
 
LiteShell-paneeli nostaa kuormakorin lattian lämmöneristävyyden erinomaiselle tasolle.
 
Kögel Trailer ensiesitteli syyskuun puolessa IAA Transport -kuljetusmessuja Saksassa lämpösäädellyn puoliperävaunun prototyypin nimeltään Kögel Cool LiteShell. Tämän lehden mentyä painoon ennen tapahtumaa artikkeli perustuu Kögelin perävaunustaan edellisenä heinäkuuna lehdistölle antamiin tietoihin.
 
Kögel Cool LiteShell osallistui myös International Trailer Award -kilpailuun voittaen ensimmäisen sijan concept-kategoriassaan, jossa kisailivat vasta vaihtelevissa määrin kehitysasteelle edenneet tuotteet.
 
Kögel LiteShell -paneeliin perustuvien perävaunujen esisarjan tuotanto käynnistyy vuoden 2025 puolivälissä ja sarjatuotantoon päästään vuonna 2026.


Vääntymistestissä LiteShell-paneeli olisi sietänyt vaurioitumatta tätäkin rankempaa vääntämistä. Rasitustesti kuitenkin piti keskeyttää, jotta paneeli ei olisi pullahtanut ulos testauskehikon pidikkeistä.

Runsaat 9 % kevyempi
Kögel Cool LiteShell tarkoittaa kylmäkuljetuksiin suunniteltua perävaunua, joka pysyy prototyyppiasteella vielä pitkään. Siinä merkittävintä on sen kuormakorissa käytetty LiteShell-paneeli. Verrattaessa prototyyppiä nykyisin valmistuksessa olevaan kylmäkuljetusvaunuun kehitysaskeleen suuruus käy ilmi, sillä uutuuden kerrotaan olevan n. 700 kg eli runsaat yhdeksän prosenttia sitä kevyempi. Tässä verrokkina käytetään 7450 kg painoista, FRC-luokiteltua Kögel Cool -perävaunua, jonka paneelirakenne on vuonna 2011 esitelty PurFerro.
 
Omassa talossa kehitetty
Kögel käynnisti LiteShell-paneelin rakenteen ja valmistustekniikan kehittämisen noin neljä vuotta sitten. Lähtötilanne oli oppia valmistamaan noin yhden neliömetrin kokoinen paneeli. Heti kuin oli mahdollista, uutta paneelia alettiin testata pitkäaikaisesti erilaisia ympäristövaikutuksia kohtaan. Testipaneeleja altistetaan mm. kuralle, tiesuolalle, auringonpaisteelle, kylmäkoneen dieselmoottorin pakokaasuille jne. Valmistaja kertoi testauspaikkoja olevan ainakin Saksassa tehtaan yhteydessä ja Espanjan kuumissa olosuhteissa.
 
Kögelin varmistuttua lopputuotteille saavutettavissa eduista tehtaan yhteyteen ryhdyttiin rakentamaan uusia tuotantotiloja ja -laitteita. Investoinnista on tulossa iältään 90-vuotiaan valmistajan historian suurin.


Vaikka testattujen paneelien korkeudet jäivät selvittämättä, tulokset vakuuttavat. Kuvassa etualalla PurFerro-paneeli vaurioitui 220 mm pullistamisesta. Taempana 400 mm pullistamisesta ehjäksi jäänyt LiteShell-paneeli.

Rakenne
Perinteisessä lämpöeristetyssä kuormakorissa polyuretaanivaahtoeristeen molemmin puolin teräslevyt jäykistävät ja suojaavat rakennetta. Kögel käyttää tarkoitukseen 0,6 mm vahvaa terästä.
 
LiteShell-paneelia tullaan valmistamaan kahtena versiona: vahvistamattomana seinä- ja kattopaneeleihin sekä jäykempirakenteisena ja kulutusta kestävämpänä lattiapaneeleihin rahdin kuljettamista ja trukin käyttämistä kestäväksi. Huomattakoon, että Kögelin testausmenetelmien osoittamana myös ns. vahvistamaton seinä- ja kattopaneeli on yhtä aikaa ällistyttävän vääntöjäykkä, elastinen sekä muodonmuutoksia ja iskuja sietävä.
 
LiteShell-paneelin keskellä sijaitsee jäykkä polyuretaanilevy, jonka molemmin puolin rakenne on symmetrinen. Keskeltä ulospäin edeten seuraavat ensin ohut polyuretaanihartsikerros ja sen jälkeen pintamateriaalina kerrokset termoplastista polyuretaania.
 
Lattiarakenteessa LiteShell sisältää GFK-kuitumuovia perinteisen puun asemesta. Materiaalin erinomaisen jäykkyyden ansiosta polyuretaanin määrä nousee 20 % perinteiseen lattiaan verrattuna, mikä parantaa lämmöneristävyyttä.
 
Korjattavissa tien päällä
Koska kylmäkuljetusvaunulle tapahtuvia vahinkoja ei voida välttää, Kögel kehittää autonkuljettajien ja varikkokäyttöön korjaussarjoja, joilla pienet vauriot voidaan korjata pian niiden havaitsemisesta. Valmistajan tavoite on, että korjattua kohtaa ei paljaalla silmällä voi nähdä, mikä kylmäkuljetuksissa lisää luotettavuutta ja uskottavuutta. Koska LiteShell-perävaunua ei maalata, korjaussarjoissa huomioidaan perävaunun ajan saatossa tapahtunut värisävyn muutos.

Teksti, kuvat | Seppo Alaruikka

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS   |   LUE DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

TULEVAISUUDEN AIRUT
Renault Trucks pyrkii olemaan maantiekuljetusten sähköistämisen edelläkävijä. Testasimme mitkä ovat E-Techin vahvuudet ja missä löytyy vielä parannettavaa.

HYUNDAIN VETYHANKKEET
Monista päinvastaisista spekulaatioista huolimatta Hyundain vetyhankkeita ei olla lopettamassa.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Mitä alempi nopeusrajoitus, sitä enemmän ylinopeuksia ja liikenneonnettomuuksia... Sitä enemmän sakottamalla parannettavaa liikenneturvaa, poliisimme ajattelutavan mukaan..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 09.10.2024 07:59 ]

Mainospalkki