Henkilöauton tuntuma

Sähköposti Tulosta PDF

Uuden mallin tunnistaa isommasta maskista.

Runsas puoli vuotta sitten uudistunut Mercedes Benz Vito tarjoaa hienoa matkantekoa. Kun sähköautojen hype tuntuu valtaavan alaa, on hyvä perehtyä myös dieselmalliin, jota Mercedes jatkuvasti kehittää.
 
Koeajettu Vito 116 CDI 4X4 on malliston huippumalleja.163 hv dieselmoottori 380 Nm väännöllä osoittaa nopeasti, että dieseltekniikka ei suinkaan ole jäänyt kehityksestä jälkeen. Kun autoon vielä liitetään 9-portainen automaatti vaihteisto, on ajamisesta vaikea tehdä helpompaa ja miellyttävämpää.
 
Koeajossa auton kulutus oli noin 1 000 km matkalla, jossa vajaa kolmannes oli moottoritienopeuksia hämmästyttävän pieni alle 7 l/100 km. Pienemmillä nopeuksilla ja säästävällä ajotyylillä päästiin sitten jo vain juuri yli 6,0 litran kulutusta sadalla.
 
Toki on huomattava, että koeajo suoritettiin tyhjällä autolla. Kantavuutta tähän 6,6 metrin nelivetoiseen Vitoon saa jo 1 080 kg.


Monipuolinen info mittaristosta ja keskinäytöstä, sekä helposti käytettävät manuaalisäätimet oleellisimpiin valintoihin.

Ajomukavuus edellä
Erilliset penkit antavat muotoilultaan ja säädöiltään hyvän matkustusmukavuuden. Erityisen kiitoksen ansaitsee säädettävä reisituki. Koeajettu pitkä A3 Vito on vakiona 2 paikkainen. Kaksi paikkainen ohjaamo saattaa olla joillekin asiakkaille puute. Auton nykyaikainen dieselmoottori ja hyvä äänieristys tekee matkanteosta miellyttävää.
 
Auton runsaasta varustelusta häiritsi vain hieman levoton kaistavahti. Myös pakollinen ylinopeuden ilmaisin kilkutti kovin herkästi, kuitenkin vain hetken. Mutta tällöinhän vika on kuljettajassa eikä autossa. Tosin on huomattava, että auton noteeraamat nopeustiedot eivät aina pidä paikkaansa.
 
Hälytysäänten voimakkuutta voi säätää. Auto oli varustettu sähköisellä käsijarrulla. Auton lyhyt siirto pihalla aiheutti ensin harmaita hiuksia, kun käsijarru ei irronnutkaan. Omistajan käsikirjasta sitten löytyi syy. Kuljettajan turvavyö on oltava kiinni, jotta käsijarru vapautuu. Tätä joku saattaa pitää ongelmana, mutta ehkä paras on, kun mennään turvallisuus edellä.


Kameralla korvattu taustapeili antaa tarkan kuvan.
 
Auto oli varustettu 84 ledistä rakentuvilla Multibeam-valoilla. Valojen automatiikka toimii pääsääntöisesti hyvin, paitsi jos kuitenkin nopeasti pitäisi vaihtaa esimerkiksi lyhyille. Lisävarustehinta on noin 3 000 €, jolloin harkittavaksi jää hankinta. Pakettiautossa on yleensä väliseinä tavaratilaan, joka rajoitta tai estää keskipeilin käyttöä. Koeajettuun autoon oli valittu runsaan 800 euroa maksava kamerapeili, joka toimi hyvin.
 
Kovassa sateessa auton takana pyörinyt sadeusva häiritsi kuvaa, mutta ei kokonaan tukkinut näkymää. Paikoitusta auttaa lisävarusteena noin 2 500 € hintaan saatavana ollut pysäköintipaketti varustettuna 360-asteen kameranäytöllä. Myös auton navikointijärjestelmä oli runsaan 1 000 euron lisävaruste.


Erinomaisen reisituen tarjoava istuin.
 
Manuaalisäätöjä mukaan
Viime aikojen trendi, viedä kaikki säädöt keskinäyttöön, toteutuu onneksi vain osin. 10 tuumaisen, hipaisutoimisen keskinäytön alapuolella on koko joukko usein tarvittavia mekaanisia säätimiä, joita on helppo käyttää.
 
Myös ohjauspyörään on otettu esimerkiksi vakionopeuden ja äänisäädöt puhelimelle ja radiolle. Myös mittariston keskinäytön infoa voi ohjata ohjauspyörästä.


Kulutus on pientä.
 
Tilat riittävät
Koeajettu auto oli malliston pisin ja varustettu molemmin puolisin liukuovin. Takana oli nostettava takaluukku, joka rajoittaa esimerkiksi trukkikuormausta. Tavaratila on kaikkiaan 6,6 m3. Vetopainoa on saatavissa jopa 2,5 tn. Ohjaamosta ei löytynyt koukkuja takille.
 
Hieman ihmetyttää, kun sellainen olisi erityisesti kaksipaikkaisessa autossa mahtunut mainiosti, vaikka keskelle penkkien väliin. Ei toki ole vaikea jälkiasentaa, vaikka itse. Puhelimelle löytyi kelpo paikka keskeltä, joskin hieman alhaalta.
 
Ohjaamoon nousua helpottaa kummallakin puolella ohjaamossa oven yläpuolella olevat tartuntakahvat. Omakohtainen kokemus puoltaisi A-pilarissa olevaa tartuntakahvaa, makuasioita toki.

Teksti, kuvat | Matti Aarnio

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS   |   LUE DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

TULEVAISUUDEN AIRUT
Renault Trucks pyrkii olemaan maantiekuljetusten sähköistämisen edelläkävijä. Testasimme mitkä ovat E-Techin vahvuudet ja missä löytyy vielä parannettavaa.

HYUNDAIN VETYHANKKEET
Monista päinvastaisista spekulaatioista huolimatta Hyundain vetyhankkeita ei olla lopettamassa.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Mitä alempi nopeusrajoitus, sitä enemmän ylinopeuksia ja liikenneonnettomuuksia... Sitä enemmän sakottamalla parannettavaa liikenneturvaa, poliisimme ajattelutavan mukaan..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 09.10.2024 07:59 ]

Mainospalkki