Kilpailu kiristyy

Sähköposti Tulosta PDF

Maxus e-Deliver 7 on tonniluokan uusi tulokas.

Suomessa selvästi suosituin pakettiautojen kokoluokka on ns. tonniluokka. Tähän kokoluokkaan luetaan yleisesti myös alle 1 000 kg kantavuuden autot. 1 000 kg kantavuuden omaavia autoja on selvästi vähemmän erityisesti sähköisten pakettiautojen parissa.
 
Maxus e-Deliver 7 on uusi tulokas tässä luokassa. Kompaktit ulkomitat eivät myöskään rajoita kunnon kokoista tavaratilaa.
 

Kuljettajalle löytyi hyvä ajoasento penkin säädöistä ja ohjauspyörän asennoista.

Painot ja mitat kohdallaan
Kokonaispaino 3 500 kg jättää kantavuutta 1 055 kg, kun omapaino ei akkupaketista huolimatta ole kuin 2 455 kg. Etuvetoisen version vetomassa on 1 500 kg ja tulvalla nelivetoisella jopa 2 000 kg.
 
Kuormatila on kooltaan 6,3 mja muodoltaan selväpiirteinen. Pyöräkoteloiden väliin jää 1 390 mm ja korkeutta on 1 328 mm. Akkujen sijoittuminen kuormatilan alle jakaa akselipainot niin hyvin, että ajovakavuus oli erinomainen. 
 
Koeajoauto oli kuormaamaton ja huoltoautolaatikoin varustettu.


Käyntikorkeus tavaratilaan puolitetaan automaattisesti oven avauksesta esiin tulevalla käyntiportaalla.

Mitä puuttuu?
Auton vakiovarustetaso oli niin korkea, että lyhyesti todettuna mitään oleellista ei jää puuttumaan. Molemmin puolin olevat 990 mm leveät. ja 1 200 mm korkeat liukuovet ovat vakiona ja helpottavat kuormaamista. Kuormatilaan kulkemista helpottaa huomattavasti vakiovarusteena oleva, sähkötoiminen käyntiporras oikealla puolella, joka suunnilleen puolittaa lähes 70 cm nousukorkeuden.
 
Porras tulee automaattisesti esiin, kun liukuovi avataan. Koeajoauton vasemman liukuoven takana oli huoltoauton varustuksen laatikosto kätevästi esillä. Ajamista ahtaissa paikoissa ja peruutettaessa helpottaa vakiona oleva monipuolinen 360-asteen kameranäyttö. Kameranäytössä kuolleen kulman varoitin sivulle varmistaa myös muun muassa turvalliset kaistanvaihdot.
 
Adaptiivinen vakionopeussäädin on varustettu myös stop / go toiminnolla, joka helpottaa ajoa ruuhkaliikenteessä. Mukavuutta talvioloissa tuo vakiona oleva ohjauspyörän lämmitys. Myös vakiona oleva lämmitettävä tuulilasi on erinomainen talvivaruste. Takaovet ovat käännettävissä 180 asteeseen, jolloin esimerkiksi lastauslaituriin peruuttaminen helpottuu.


Pöytä- ja säilytystilaa löytyy.
 
Pitkä takuu
Turvallisen omistamisen varmistaa auton pitkä takuu. Auton perustakuu on 5 vuotta, joka sekin on kilpailijoihin verrattuna varsin pitkä. Erityisen pitkä on akkutakuu, joka on jopa 8 vuotta tai 250 000 km.
 
Auto on saanut Euro NCAP törmäystesteissä kultatason.


Kätevä huoltohyllystö Modul-Systemiltä.
 
Pitkälle pääsee.
Koeajossa olleen auton 88 kWh akusto mahdollistaa hyvän ajosuoritteen. Ilmoitettu WLTP-toimintamatka kaupunkiajossa on 524 km. Käytännössä sekalaisessa koeajossa saavutettiin helposti eri olosuhteissa noin 22 kW/100 km kulutus.
 
Pienemmillään kulutus liikkui 17 kW/100 tasolla, jolla päästäisiin jo yli 500 kilometriin. Pikalatauksessa auto otti hieman vajaa 90 kW-tehoa Kempowerin Nesteelle toimittamalla pikalaturilla. Tämä tarkoittaa sitä, että täydennyslataus 20–80 % hoituu runsaan 40 minuutin pysähdyksellä.
 
AC-latausta saatiin 9–10 kW-teholla. Akustoa voidaan hyödyntää myös ulkoiseen virranottoon, joka on hyvä mahdollisuus esimerkiksi koeajetussa huoltoautovarustuksessa.


Mainio säilytysratkaisu latausjohdolle.
 
Miltä ajo maistui
Auton kulku liikenteessä oli varsin vakaata. Kiihtyvyys tyhjällä, vain huoltolaatikostolla varustetulla autolla oli hyvä. Auto valitsee lähtöön normaalin ajomoodin. Kuitenkin valitsemalla Eco-moodi, pysytään hyvin normaalin liikenteen tahdissa ja säästetään ainakin teoriassa hieman energiaa. Regeneroinnin tehokkaimmalla asennolla hidastus tapahtui mukavasti jarruun koskematta.
 
Kuitenkaan pysähdykseen asti ei regenerointi johtanut. Regenerointitasoja oli valittavissa kolme. Taloudellisimman ajon maantieliikenteessä saa varmasti rullaustoiminnolla. Auton suuresta kääntösäteestä, 6,7 m, johtuen ahtaat paikat ja tiukkaan rakoon paikoitus on ennakoitava. Tässä toki auttaa paljon 360 kamerajärjestelmä.
 
Erilaiset varoitusäänet, ylinopeudesta, kaistavahdista jne tekivät rauhallisesta ajosta häiritsevän. Ääniä toki sai kytkettyä keskinäytön kautta pois.


Pikalatausta Kempowerin laturilla, Nesteen korttiasemalla.
 
Tilat riittävät
Kuljettajana löytyi hyvä ajoasento penkin säädöistä ja ohjauspyörän asennoista. Vaikka ohjaamo onkin kolmelle hengelle, tulee toki sivuttaisahtautta, jos kolme täyskokoista istujaa penkeille asettuu. Kahdelle sen sijaan tilaa on mainiosti.
 
Keskipenkin selkänoja kääntyi alas ja paljasti kuppilokerot ja paperitason esimerkiksi kuormakirjoja varten. Koelaudassa oleva kaksi lokeroa ovat hieman matalia kännykälle.
 
Ohjaamossa matkustavat on suojattu mahdollisessa kolaritilanteessa hyvin. Löytyy sekä kuljettajalle että matkustajalle turvatyynyt edessä ja sivulla sekä lisäksi sivutörmäysverhot.


Alle 17 kWh/100 km kulutus rauhallisessa maantieajossa.
 
Lisää odotellaan
Toimitukset ovat alkaneet koeajetulla etuvetoisella 88 kW akustolla varustettuna hintaan 47 500 € (ALV 0 %).
 
- Autosta saadaan vielä kuluvan vuoden aikana nelivetoversio, jonka myynti hintaan 51 532 € (ALV 0 %) on jo käynnissä ja ensimmäiset autot on jo myyty, kertoo RSA/Maxuksen myyntijohtaja Heidi Nieminen.
 
- Myös kotimainen bussivarustelu on työn alla ja se tarjonnee esimerkiksi kaupunkien taksiliikenteeseen hyvän vaihtoehdon, odottelee Heidi Nieminen.

Kuljettajan avustimet
- Kuolleenkulmanvaroitin
- Kaistanvaihtoavustin
- Risteävän liikenteen varoitin
- Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (AEBS)
- Etutörmäyksen varoitusjärjestelmä (FCW)
- Kaistaltapoistumisvaroitin ja kaistallapitoavustin (LDW ja LKA)
- Adaptiivinen vakionopeudensäädin Stop&Go toiminnolla
- Älykäs ajovalojen ohjaus (IHC)
- Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä
- Kuljettajan väsymyksen tunnistus ja varoitusjärjestelmä
- Rengaspainevaroitin (TPMS)
- Hätäjarruavustin
- Mäkilähtöavustin
- Yhdistelmänvakautusjärjestelmä (RTHI)


Plussat
+ Laaja vakiovarustetaso
+ Takuut
+ Kulutus maltillinen
+ Hyvä toimintamatka hinta huomioiden
+ Koko ja varustetaso

Miinukset
– Käynti kuljettajan paikalle
– Ohjaus: suuri kääntösäde


Teksti, kuvat | Matti Aarnio

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS   |   LUE DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

TULEVAISUUDEN AIRUT
Renault Trucks pyrkii olemaan maantiekuljetusten sähköistämisen edelläkävijä. Testasimme mitkä ovat E-Techin vahvuudet ja missä löytyy vielä parannettavaa.

HYUNDAIN VETYHANKKEET
Monista päinvastaisista spekulaatioista huolimatta Hyundain vetyhankkeita ei olla lopettamassa.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Mitä alempi nopeusrajoitus, sitä enemmän ylinopeuksia ja liikenneonnettomuuksia... Sitä enemmän sakottamalla parannettavaa liikenneturvaa, poliisimme ajattelutavan mukaan..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 09.10.2024 06:20 ]

Mainospalkki