Auto, tekniikka ja kuljetus

Yli miljoona muunnelmavaihtoehtoa

Sähköposti Tulosta PDF

MAN näkee valtavan kysyntäpotentiaalin uudelle eTruckille: Tätä tarkoitusta varten hyötyajoneuvojen valmistaja on asemoitunut vahvaan ja joustavaan eTruck-portfolioon, joka oli kokonaisuudessaan esillä syksyn IAA Transportation 2024 -messuilla: Se mahdollistaa yli miljoona konfiguroitavaa muunnelmaa sekä pitkän matkan että jakelukuljetuksiin tai kunnalliseen ja erikoiskäyttöön. MAN esitteli puoliperävaunuvetureitaan Saalfeldenissä Itävallassa jo ennen IAA:ta. eTGX on mahdollista tunnistaa sen punaisista korostuksista sivusuojissa, puskurissa, jäähdyttimen säleikön lamelleissa ja aurinkolipassa. Ne luovat urheilullista vaikutelmaa ja tarjoavat viitteitä ajonautinnosta. Sähkökonevaihtoehtoja on 245, 330 tai 400 kW, joista kaksi jälkimmäistä on yhdistetty nelivaihteiseen vaihteistoon. Sähkökone ”roikkuu” voimalinjassa akselivälillä. Akuston maksimikapasiteetti: 6 x 80 kWh eli käytettävissä olevaa energiareserviä on tarjolla 480 kWh.

MANille on näyttänyt olevan hyvin tärkeää pitää alan toimittajat ja asiakkaat mukana energiamuutoksen matkassa, mikä käytännössä on tarkoittanut jännityksen rakentamista ja ylläpitämistä sähkökuorma-autojen sarjatuotannon käynnistymiseen asti. Se, mikä vielä vuosi sitten kuulosti ja vaikutti vallankumoukselta, tuntui Itävallan koeajotiestöllä nyt heti erittäin tutulta.
 

Juhlakalu

Sähköposti Tulosta PDF
  Ford Transit Täytti tänä vuonna 50 vuotta. Jos näiden vuosien aikana valmistetut Ford Transitit pysäköitäisiin peräkkäin, jono kiertäisi ympäri maailman. Testasimme jonoa täydentävän Transit Custom 50 v- juhlamallin.
Transit Custom 50-vuotisjuhlamallissa on erityiset kampanjavakiovarusteet, aina istuimien osittaisesta nahkaverhoilusta peruutuskameraan, jonka kuva löytyykin sisäpeilin reunasta. Lue autosta tarkemmin Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden numerosta 9/2015 (julkaisupäivä 27.10.2015).
 

Virkkuna turvallisemmin

Sähköposti Tulosta PDF

- Väsyneenä ajamisen vähentämisen poistamisessa toimenpiteiden kohderyhmiä täytyy laajentaa käsittämään muitakin kuin ammattikuljettajia. Liikaa vastuuta on vieritetty kuljettajan harteille, sanoo Mia Nyholm.

Kun tiedotusvälineet kertovat liikenneonnettomuudesta, siinä mahdollisesti mukana ollut raskas ajoneuvo lähes takuuvarmasti nostetaan otsikkoon.
 

Ruotsi kyykyttää suomalaisia - Raskaille ajoneuvoille kielto!

Sähköposti Tulosta PDF
Ruotsi on vastikään ryhtynyt käännyttämään Tanskan vastaiselta rajaltaan kansainvälisessä liikenteessä olevia rekkoja, joiden massa ylittää 40 tonnia. Painoraja koskee Ruotsin poliisin mukaan jatkossa myös suomalaisia yhdistelmäajoneuvoja.
 

Kohteena Navistar: VW ja Östling menossa USA:an ?

Sähköposti Tulosta PDF

Scania-pomo Leif Östlingin siirryttyä VW-konsernin hyötyautojen johtajaksi koordinoimaan VW:n, MANin ja Scanian tekniikkaa ja mallistoja, on alkanut tapahtua. Nyt VW tähyää myös Pohjois-Amerikkaan, jossa kilpailija Daimler on markkinajohtaja (vrt. Atk nettiuutinen Daimler hurjana Pohjois-Amerikassa) ja Volvo-Mack-White sekä Paccar-DAF isoja tekijöitä.

Navistar (ent. International Harvester, MaxxForce Engines, IC Bus, Workhorse Motorhomes) on kärsinyt kovasta kilpailusta Pohjois-Amerikassa ja huhutaan olevan kaupan.

 


Sivu 32 / 168

Lue uusimmasta numerosta

FUSO CANTER
JA eCANTER

Canter on kieltämättä ketterä kokoisekseen. Sillä onnistuu kaupungin keskustassakin pyörittely, peruutuskameran puuttumisesta huolimatta.

CAETANON VETYBUSSIT
Tulevan kesän aikana on tarkoitus aloittaa Jyväs- kylässä kaupunkiliikenne Caetanon vetybusseilla.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Eivät nämä kuuliaiset "ei-koskaan-ylinopeutta" ajavat edes ymmärrä, mitä heidän takanaan tapahtuu. Tuskin koskaan edes vilkaisevat taustapeiliin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 12.09.2025 03:38 ]
feed-image Feed Entries