
Kuopio haaveilee lähiliikenteen perustamisesta junaraiteille ja pikaraitiotiestä kampuksen ja keskustan välillä.
Samaan aikaan muu maailma luopuu kaupunkiraiteista ja sijoittavat johdinautolinjoihin ja BRT-pikabussiliikenteeseen, naapurimaatamme myöten.
Tukholma on muuttamassa joukkoliikennestrategiaansa teknisten ja kannattavuusselvitysten perusteella johdinbussien eli trollikoiden hyväksi.
Suomessa Liikennevirastossa tehty selvitys tuomitsee raide- ja raitioliikenteen vierintävastus-, ympäristö-, perustamis- ja muut kustannushaitat kaupunkirakenteen luonnollista kehitystä kahlitsevaksi.
Johdinautolinjoja pidetään ylivoimaisina kaupunkien joukkoliikennevälineinä (vrt. Atk 5/2012 s. 23: "Suuri illuusio henkilöraideliikenteestä").
Kommentit
Helsingissä saisi pelkän Munkkivuoren raitiotien hinnalla 9 johdinautolinja a. Silti homma "ei ota tulta". Voi vain ihmetellä.