Auto, tekniikka ja kuljetus

EU tyrmää itseään ETS-maksulla

Sähköposti Tulosta PDF
EU-komission päätös periä kovaa ETS -päästömaksua (Emission Trade Scheme) kansainväliseltä lentoliikenteeltä tyrmää EU:n oman lentokonevalmistajan Airbusin. Kiinan valtio peruuttaa kinalaisten lentoyhtiöiden tilaamat 45 Airbus suihkujättiä. Samalla Airbus ilmoittaa joutuvansa leikkamaan A330 matkustajakoneen tuotannon suunnitellusta 11 koneesta/kk takaisin 7-9 koneeseen/kk.

Airbus on ilmoittanut ETS-päästömaksujen johtavan 2000 työpaikan leikkaukseen. Airbusilta on tilattu 1199 kpl A330 suihkujättiä toimitettaviksi vuoteen 2015 mennessä. Se on toistaiseksi toimittanut 880 kpl tilatuista koneista.
 

Liikennetraktori - kuorma-auton kilpailija?

Sähköposti Tulosta PDF

Liikennetrakstori on mielenkiintoinen vaihtoehto maansiirtoon.

Mihin se sitten sopii? Tarvitseeko se liikenneluvan? Millä kortilla sitä ajetaan?

Vastaukset löydät seuraavasta 5.9. ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetu -lehdestä
 

USA neljä vuotta EU:n edellä

Sähköposti Tulosta PDF
USA:ssa EPA 10 normi, joka määrittelee raskaiden kuorma- ja linja-autojen hiukkas- ja NOx-päästöjen ylärajat, astui voimaan 2010. EU:n vastaavat eli Euro6-vaatimukset astuvat voimaan vasta 2014.

Samalla tavalla on USA:ssa päätetty ensi askeleena korkealla ohjaamolla varustettujen raskaiden kuorma-autojen kaukoliikenteen GHG 14 normista (Green House Gas eli kasvihuonekaasu) astumaan voimaan 2014. Se määrää CO2-päästön ylärajaksi 75 g/maili/tonni. Samalla on päätetty, että GHG 17 normi, joka vaatii CO2-päästön pinenemään 3% GHG 14 ylärajasta, astuu voimaan 2017.
 

Pikkuveli on kasvanut

Sähköposti Tulosta PDF


Vuoden Pakettiautoksi valitun Ford Transitin pienempi malli Ford Transit Courier on entistä suurempi. Tavaratila on kasvanut jopa 25 %.
 

Rahtiohjusten taisto: Eurooppa vastaan USA

Sähköposti Tulosta PDF
Kumpi johtaa teknistä kehitystä?Kumpi johtaa teknistä kehitystä?

Elämän eri osa-alueilla käydään jatkuvaa mannertenvälistä kilpailua.
Nyt on aika katsoa, kumman tuote on tavaratonnien ja- kuutioiden siirrossa näppärämpi ja etevämpi -pohjois-Amerikan vai Euroopan?

Vastaus tähän kiperään kysymykseen selviää seuraavasta 5.9. ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä.
 


Sivu 43 / 168

Lue uusimmasta numerosta

FUSO CANTER
JA eCANTER

Canter on kieltämättä ketterä kokoisekseen. Sillä onnistuu kaupungin keskustassakin pyörittely, peruutuskameran puuttumisesta huolimatta.

CAETANON VETYBUSSIT
Tulevan kesän aikana on tarkoitus aloittaa Jyväs- kylässä kaupunkiliikenne Caetanon vetybusseilla.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Eivät nämä kuuliaiset "ei-koskaan-ylinopeutta" ajavat edes ymmärrä, mitä heidän takanaan tapahtuu. Tuskin koskaan edes vilkaisevat taustapeiliin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 11.09.2025 23:50 ]
feed-image Feed Entries