Auto, tekniikka ja kuljetus

Econic ja Unimog uusiksi

Sähköposti Tulosta PDF



Mercedes-Benz on esitellyt uudet Euro6-moottoreilla varustetut Unimogit ja Econicit.

Unimogeihin on tullut runsaasti uusia vaihtoehtomalleja, muun muassa kolmiakselisia läpivetäviä versioita.

Euro6 koneiden tehot liikkuvat välillä 156-230 hevosvoimaa.

Järein versio on nyt 14,5 tonnin 5023.

Maastokelpoisuutta on edelleenkin parannettu – se on nyt enemmän kuin hurjaa tasoa!

Econicin suurin uudistus on moottori mutta samalla autoa on muutenkin hieman päivitetty. Econicin kulutuksen sanotaan olevan neljä prosentia aikaisempaa alhaisemman.

Konetehoa on joko 299 tai 354 hevosvoimaa. Dieseleiden lisäksi on saatavana kaasuversio.

Suomessa Econic on vahvassa nousussa eritoten jäteautona.
 

Volvo Trucks ja Shell maailmanlaajuiseen yhteistyöhön.

Sähköposti Tulosta PDF

 Volvo FM MetaaniDiesel kuorma-auto on varustettu uudella metaanidiesel-teknologialla, ja se käyttää nesteytettyä kaasua pääasiallisena polttoaineenaan. Volvo FM MetaaniDiesel kuorma-auto on varustettu uudella metaanidiesel-teknologialla, ja se käyttää nesteytettyä kaasua pääasiallisena polttoaineenaan.

Volvo Trucks ja Shell aloittavat maailmanlaajuisen yhteistyön koskien nesteytetyn maakaasun (LNG) käyttöönottoa raskaissa ajoneuvoissa.

Yhteistyö perustuu Volvon uuteen MetaaniDiesel-konseptiin, jossa nesteytettyä maakaasua on mahdollista käyttää dieselmoottoreissa, sekä Shellin asiantuntemukseen ja infrastruktuuri-investointeihin.

Volvon ja Shellin yhteistyön tarkoituksena on koordinoida eri toimintoja ja aktiivisesti edistää nesteytetyn maakaasun käyttöä kuljetusalalla.

 

Kuljetustehokkuutta hollantilaisittain

Sähköposti Tulosta PDF

Suomen ensimmäinen BE-Combi-yhdistelmä toimitettiin keväällä 2021 Kuljetus T. Laaksonen Oy:lle elintarvikejakeluun. Eristetyllä korilla, lämmönsäätölaitteella ja takalaitanostimella varustetun yhdistelmän kantavuus on reilut 2 600 kiloa.
- Konsepti on varsin toimiva, mutta suomalaisen lainsäätäjän tulkinta ajokorttiasiassa löi kynsille aika kovaa, harmittelee Timo Laaksonen.


Hollantilaistoimijan käsissä 3,5 tonnin pakettiautosta ja siihen kytketystä perävaunusta saadaan aikaan 2,5 tonnin kantavuuden tarjoava ajoneuvoyhdistelmä. Edullinen hankintahinta yhdessä alhaisten käyttökulujen kanssa tekevät konseptista kiinnostavan.
 

Romanian suurmielenosoitukset

Sähköposti Tulosta PDF

Romanian mielenosoitukset eivät 15. tammikuuta mennessä olleet valitettavasti vielä päättyneet. Päinvastoin, paikoin ne olivat kasvaneet 10 kertaa suuremmiksi, kun maanviljelijät ovat liittyneet massiivisesti mukaan ja väittävät pyrkivänsä kieltämään viljan kauttakuljetuksen Ukrainasta. Protestin järjestäjien mukaan dsa Ukrainasta lähtöisin olevista jyvistä ilmeisesti jää maahan vaikuttaen alentavasti viljelijöiden viljastaan markkinoilla saamaan hintaan Romaniassa.

Romaniassa hallituksen ja viranomaisten suosio laahaa pohjalukemissa. Mielenosoittajat ovat tukkineet Bukarestiin kiertävän kehätien ja kaupunkiin sisään johtavia väyliä tammikuun 9. päivästä alkaen.
 

Uusi Volvo FMX esiteltiin Baumassa

Sähköposti Tulosta PDF
Volvo Trucks esitteli uuden Volvo FMX –kuorma-auton Bauma-messuilla Saksan Münchenissä.Volvo Trucks esitteli uuden Volvo FMX –kuorma-auton Bauma-messuilla Saksan Münchenissä.

Bauman avajaispäivänä julkistettiin Volvo Trucksin toimitusjohtajan Claes Nilssonin toimesta Volvon uusi FMX-kuorma-auto.

Nilsonin sanoin ”maailman voimakkaimman maansiirtokuorma-auton” kehittelyssä on huomioitu erityisesti kuljettajan työympäristö.

Uuden Volvo FMX:n tuotanto aloitetaan eurooppalaisille asiakkaille syyskuussa 2013.

Lue lisää Volvo FMX:stä ja Bauma-näyttelystä Auto, Tekniikka ja Kuljetuksen seuraavasta numerosta.
 


Sivu 48 / 168

Lue uusimmasta numerosta

FUSO CANTER
JA eCANTER

Canter on kieltämättä ketterä kokoisekseen. Sillä onnistuu kaupungin keskustassakin pyörittely, peruutuskameran puuttumisesta huolimatta.

CAETANON VETYBUSSIT
Tulevan kesän aikana on tarkoitus aloittaa Jyväs- kylässä kaupunkiliikenne Caetanon vetybusseilla.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Eivät nämä kuuliaiset "ei-koskaan-ylinopeutta" ajavat edes ymmärrä, mitä heidän takanaan tapahtuu. Tuskin koskaan edes vilkaisevat taustapeiliin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 11.09.2025 23:48 ]
feed-image Feed Entries