Auto, tekniikka ja kuljetus

Uudet EU:n säännöt turvallisempien ja ympäristöystävällisempien kuorma-autojen kehittämiseksi

Sähköposti Tulosta PDF
Euroopan parlamentin ja jäsenvaltioiden on hyväksyttävä kyseinen ehdotus ennen kuin siitä tulee sovellettavaa lainsäädäntöä. Uusia rekkoja voidaan olettaa näkyvän liikenteessä aikaisintaan vuosina 2018–2020.Euroopan parlamentin ja jäsenvaltioiden on hyväksyttävä kyseinen ehdotus ennen kuin siitä tulee sovellettavaa lainsäädäntöä. Uusia rekkoja voidaan olettaa näkyvän liikenteessä aikaisintaan vuosina 2018–2020.

Euroopan komissio ehdotti uusia sääntöjä, joiden nojalla valmistajat voivat kehittää aiempaa aerodynaamisempia kuorma-autoja.

Niiden myötä polttoaineen kulutus vähenee 7–10 prosenttia, jolloin myös kasvihuonekaasupäästöt pienenevät ja suojattomien tienkäyttäjien turvallisuus paranee.

Ehdotuksessa sallitaan kulmistaan pyöristetyt ohjaamot ja aerodynaamisten siivekkeiden käyttö perävaunun takaosassa.
 

Logistiikan tietopankki pilottikäytössä Kymenlaaksossa

Sähköposti Tulosta PDF
Logistiikkaa koskevaa tietoa tuotetaan runsaasti eri viranomaisten, organisaatioiden ja yritysten toimesta, mutta tieto on pirstaleista ja kokonaiskuvaa on vaikea hahmottaa.

Tilanteen parantamiseksi avattiin LOGINFO -portaali.
 

Jymy-yllätys: Uusi järeä Ford Cargo!

Sähköposti Tulosta PDF
Ford CargoFord CargoTurkkilaisen Ford-tehtaan, Otosanin, uusi järeä Ford Cargo yllätti täysin Euroopan suuret kuorma-autovalmistajat sijoittumalla kolmanneksi Vuoden Kuorma-auto 2016 valinnoissa.

- Sen uusi 13 l:n moottorit yhdistettynä ZF:n 12-vaihteiseen automaattilaatikkoon ja hyvä jousitus tekivät siitä helpon ja hyvän ajettavan, lehtemme pitkäaikainen entinen päätoimittaja Martti Peltonen totesi testattuaan uutta Ford Cargoa päivän turkkilaisessa hiekkakuopassa ja tiellä rekkaveturina.
Ford Cargo julistettiin Kansainväliseksi Vuoden Kuorma-autoksi 1983. Sen jälkeen sen merkitys vähitellen hiipui. Nyt Ford tekee uutta paluuta järeiden luokkaan.

Lue seuraavassa lehdessä Martti Peltosen koeajoraportti uudesta Ford Cargosta.
 

Varaosa- ja tarvikehankinnassakin väijyy monta vaaraa

Sähköposti Tulosta PDF

Varaosahankinnoissa kannattaa keskittyä mahdollisimman pieneen määrään osatoimittajia.

Autoilun kalliit kustannukset pistävät miettimään erilaisia vaihtoehtoja, kun on aika hankkia varaosia.
 
Kallein tapa lienee hakea osa niin kutsutulta ”marmoritiskiltä” eli valmistajan lipun alla toimivasta liikkeestä. Muitakin tapoja löytyy.
 

Polttokennoja Renaultin pakettiautoihin

Sähköposti Tulosta PDF
 Renaultin sähköautomallisto ulottuu käytännössä moposta Masteriin, kattaen kantavuuden 75 kilosta tuhanteen kiloon asti. Mopoautoksi rekisteröitävä Twizy on sähköautomalliston pienin ja Master ZE:n myynti alkoi Euroopassa pari vuotta sitten.

Renaultilla on hyötyautojen sähköistämisestä kokemusta, sillä Kangoo ZE esiteltiin jo vuonna 2011 ja niitä on Suomen teilläkin.

Nyt ranskalainen autonvalmistaja ottaa sähköistämisessä askeleen, joka pidentää sähkömoottorilla toimivien hyötyautojen toimintamatkaa. Renault esittelee polttokennotoimisen toimintamatkan pidentäjän Master Z.E. ja Kangoo Z.E. -pakettiautoihin.

Lue koko artikkeli Renault Master  ja Renault Kangoo Z.E. Hydrogenistä Auto, tekniikka ja kuljetuksen numerosta 9/19.
 


Sivu 5 / 166

Lue uusimmasta numerosta

TOIMIVA TILATAKSI
Ford on tunnettu kyvystään yhdistää käytännöllisyys ja ajomukavuus – ja uusin Tourneo Custom Avtive PHEV ei ole poikkeus.

MERCEDES-BENZ AROCCS EXTENT BAUMASSA
Mercedes-Benzin erikoismalli, Arocs Extent, herätti runsaasti huomiota Baumassa.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Kautta maailman historian maita ja kansoja on perinteisesti valloitettu sotajoukoilla ja aseilla, sodilla. Kiina näyttää maailmalle uuden keinon: se valloittaa maailmaa rahalla..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 21.05.2025 16:40 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki