Teiden rappio pahenee

Sähköposti Tulosta PDF
Tien päällyste on kuin talon katto. Kun se vuotaa, rakenteet tuhoutuvat.Tien päällyste on kuin talon katto. Kun se vuotaa, rakenteet tuhoutuvat.Valtiovarainministeriön ehdotus ensi vuoden budjetiksi tienpidon osalta jatkaa tiestön kunnon alamäkeä.

Teiden päällysteet olivat keväällä erittäin huonossa kunnossa eikä vaurioita ole saatu kesän aikana korjattua.

Tilanne pahenee entisestään ja VM arvioi omassa budjettiesityksessään huonokuntoisten tai erittäin huonokuntoisten teiden lisääntyvän ensi vuonna 700 kilometrillä.

Huonokuntoisia tai erittäin huonokuntoisia teitä oli 3700 kilometriä vuonna 2011 ja ensi vuoden lopussa niitä on jo 5100 kilometriä. 

Sama ongelma koskee huonokuntoisia siltoja, joiden määrä pysyy erittäin suurena.

Hallitus on jo nostanut polttoaine- ja autoveroa, mutta tiestön ylläpitoon se ei osoita riittävästi varoja. Viime vuosina tiemäärärahojen ostovoima on ollut laskussa.

Suomessa on avustusten piirissä 55 000 kilometriä yksityisteitä, joita valtio on avustanut 13 miljoonalla eurolla tänä vuonna. Ensi vuonna yksityisteille esitetään kahdeksan miljoonan euron avustusta. Tämä tarkoittaisi keskimääräisen kilometrikohtaisen avustuksen putoamista liki 40 prosentilla 236 eurosta 145 euroon.

”Päällysteiden huono kunto johtaa pahempiin ongelmiin. Tien päällyste on kuin talon katto. Kun se vuotaa, rakenteet tuhoutuvat. Sateisen kesän jäljiltä ensi keväästä tulee todennäköisesti todella surkea päällysteiden osalta”, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen arvioi. Tämä lisää ajoneuvojen ylläpitokustannuksia ja matka-aikoja.

Hyvä liikenneturvallisuus edellyttää viiden tähden autoja, viiden tähden teitä ja viiden tähden kuljettajia. Tehty autoveronkorotus ja ensi vuodelle suunniteltu arvonlisäveronkorotus nostavat eniten turvallisimpien autojen hintoja. Tiestön huono kunto heikentää myös osaltaan liikenneturvallisuutta.

 Valtio kerää vuosittain tieliikenteestä veroja noin seitsemän miljardia euroa ja käyttää tienpitoon alle miljardin. Suomessa tieliikenteen osuus henkilöliikenteestä on yli 90 % ja noin kaksi kolmasosaa tavaraliikenteestä.

 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

SÄHKÖAUTOT LUMELLA
Pääsimme testaamaan talvisissa olosuhteissa vaihtoehtoisella voimanlähteellä toimivia pakettiautoja.

VETYÄ ODOTELLESSA
Raskaan kaluston voimanlähteenä ladattava sähkö sopii lähinnä paikallisjakeluun akkujen painosta johtuen. Kun sähkö tuotetaan polttokennolla, tilanne muuttuu täysin.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Betonituotannosta Malmin asuinrakentamiseen syntyy aivan järjetön ilmastopäästö! Ja Helsingissä sanotaan, ettei se ole heidän päästönsä, koska betoni tehdään muualla..."  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 19.04.2019 20:19 ]