Autotuojat ry: Oman auton käyttö työajoihin työsuhdeautoa kannattavampaa

Sähköposti Tulosta PDF

Autojen merkkimaahantuojia edustavan Autotuojat ry:n laskelmien mukaan oman auton käyttö työajoihin, etenkin korkeilla kilometrimäärillä, on ollut tähän saakka selvästi työnantajan tarjoamaa autoetua kannattavampaa.

"Auton laskennallisten käyttökustannusten tulisi perustua todellisiin kustannuksiin. Tällä hetkellä verotonta kilometrikorvausta maksetaan 45 snt kilometriltä. Summa on linjassa todellisten oman auton käytöstä aiheutuvien kiinteiden ja käyttökulujen kanssa silloin, kun auto vaihdetaan uuteen noin kolmen vuoden välein", sanoo Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio. "Työajokilometrit eivät saisi kuitenkaan nousta yli 15 000 kilometrin vuodessa, muutoin kilometrikorvauksesta tulee ylikompensoiva", Kallio jatkaa.

Valtiovarainministeriö on esittänyt, että 15 000 km jälkeen kilometrikorvausta laskettaisiin ensi vuoden alusta 25 snt:iin/km. Perusteena olisi se, että korkeampaa, sekä käyttökulut että auton pääomakulut kattavaa korvausta ei maksettaisikaan enää loputtomasti, vaan tietyn (15 000 km) laskennallisen kilometrimäärän jälkeen katsottaisiin pääomakulujen kuittaantuneen ja korvattaisiin vain käyttökuluja. 

Oheinen laskelma osoittaa, että VM:n kaavaileman uudistuksen jälkeenkin kilometrikorvaus olisi edelleen erittäin kilpailukykyinen verrattuna työsuhdeauton käytöstä maksettavaan hintaan. Autoedun verotus perustuu Verohallinnon yksityiskohtaiseen laskelmaan auton todellisista käyttökustannuksista. Tällä hetkellä Verohallinnon laskelman mukaiset autoedun käyttökustannukset ovat uusilla autolla 19 snt/km ja yli kuusi vuotta vanhoilla autoilla 20 snt/km. Verohallinto korotti autoedun laskennallista käyttökustannusta tälle vuodelle yhdellä sentillä.  

"Näyttää siltä, että verotonta kilometrikorvausta pitäisi laskea itse asiassa hieman enemmän kuin mitä VM on nyt esittänyt, jotta se olisi linjassa todellisten käyttökustannusten kanssa. Tässä valossa on hieman outoa, että keskusteluun on nostettu autoedun verotusarvon kiristäminen vaihtoehtona sille, että kilometrikorvausten ylikompensointia ollaan purkamassa", Kallio sanoo. 

Kallion mukaan auton käytöstä maksettavan korvauksen tulisi aina pohjautua todellisiin käyttökustannuksiin, ei poliittiseen kompromissiin. Autoedun verotusarvoakaan ei siis voida mennä noin vain korottamaan tai laskemaan, sillä myös sen tulee perustua kaikissa olosuhteissa todellisiin kustannuksiin.  

Laskelma löytyy alla olevasta linkistä

http://www1.autoalanverkkopalvelu.fi/mediakone/aineistot/92/km-korvaus_-_verotusarvo_liite_06082012_.pdf

 

 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

VOLVO FE ELECTRIC
Volvo esitteli sarjatuotetun täyssähkökuorma-autonsa. Auto, tekniikka ja kuljetus pääsi ensimmäisten joukossa sen puikkoihin.

VUODEN KUORMA-
JA PAKETTIAUTO SUOMESSA 2020

Auto, tekniikka ja kuljetus on jälleen yhdessä lukijoidensa kanssa valinnut vuoden hyötyajoneuvot.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Vastaantulevassa autossa pistävän valkoiset valot sokaisevat. Tiedätkö että ne aiheuttavat toimintahäiriön näkösoluille silmissäsi..."  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 17.02.2020 16:08 ]