Renault on tavara-autojen merkkinajohtaja Euroopassa.

Sähköposti Tulosta PDF
Vuonna 2012 Renault-konserni myi yhteensä 2 550 286 ajoneuvoa, joista 1 279 598 ajoneuvoa Euroopan ulkopuolisilla markkinoilla. 

Kansainvälistä kasvua edellisvuoteen kertyi 9,1 %.

Tämä oli ensimmäinen kerta yhtiön historiassa, kun yli puolet myynnistä tapahtui Euroopan ulkopuolella.

Kansainvälinen menestys ei kuitenkaan täysin korvannut 18 prosentin myynnin laskua Euroopassa.
Renault-konsernin kokonaismyynti vuonna 2012 oli 6,3 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2011. 
Euroopan markkinoilla Renault-yhtiön myynti laski 18,1 % ja markkinaosuus yhden prosenttiyksikön verran 9,1 prosenttiin. Yhteensä 1 270 688 kappaleen myynnillä Renault on Euroopan kolmanneksi myydyin henkilö- ja tavara-automerkki.

Sähköautomarkkinoilla Renault pitää hallussaan ykkössijaa 28 % markkinaosuudellaan. Vuonna 2012 Renault kasvatti Fluence Z.E. ja Kangoo Z.E. -sähköautomallistoaan Twizyllä, jota on myyty 9 000 kpl esittelystään lähtien.

Tavara-autopuolella myynti laski 6%. 321 708 auton myynnillään Renault piti ykkösasemansa Euroopassa 15,5 prosentin markkinaosuudellaan.

Venäjällä Renault myi yhteensä 189 852 ajoneuvoa, kasvua tuli sekä kappalemäärässä (+22,7 %)  että markkinaosuudessa (markkinaosuus 6,5 %, kasvua 0,6 yksikköä). Renault Mégane ja Fluence kasvattivat myyntiään 44 prosenttia. Duster, jota myydään Renault-merkkisenä Venäjällä, oli Venäjän markkinoiden kolmanneksi myydyin neliveto.

Markkinanäkymät vuodelle 2013

Renaultilla odotetaan maailmanmarkkinoiden kasvavan 3 % viime vuoteen, kun taas Euroopan markkinoiden uskotaan laskevan ainakin 3 %. 
Renault tulee jatkamaan kansainvälistä kehitysstrategiaansa. Euroopassa yhtiön tavoitteena on hankkia takaisin menetettyjä markkinaosuuksia. Kasvua haetaan varsinkin uudella Renault Cliolla, joka sai vahvan lähdön jo viime vuonna. Yhtiö tuo tänä vuonna lisää uusia malleja markkinoille, joiden odotetaan kasvattavan myyntiä.
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

KAASU VAI DIESEL
Volvo järjesti mielenkiintoisen vertailun tuomalla kaksi lähes identtistä, 40 tonnin puoliperäyhdistelmää käytännön ajovertailuun.

TULEVAISUUDEN TUULET
Münchenin teknisen yliopiston vetämässä tutkimuksessa esiteltiin luonnos vuoden 2030 kuorma-autosta.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Ovi matkustajan puolelta oli kadonnut. Ryntäsin ulos. Porsche paloi pimeässä yössä yli kaksi metriä korkeilla liekeillä..."  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 14.12.2018 05:46 ]