Korona halvaannuttaa maailman lentoliikenteen

Sähköposti Tulosta PDF

Kiinan jättiyhtiuöiden koneista suurin osa seisoo maassa.

Finnair peruu kaikki lentonsa Yhdysvaltoihin kuukaudeksi ja on vähentänyt rankalla kädellä Aasiaan suuntautuvia lentojaan. Koronaviruksen takia lentoyhtiöt ovat joutuneet peruuttamaan lentoja ja sopeuttamaan toimiaan esimerkiksi henkilöstön suhteen. Eurooppalaiset lentoyhtiöt ovat joutumassa samaan turbulenssiin, johon kiinalaiset lensivät jo aiemmin. Lentoliikenne putosi 80 prosenttia Kiinan suurimmilla kentillä. IATA ennakoi 13 prosentin matkustajakadon Aasian lennoilla. Lentoyhtiöt ovat suurissa vaikeuksissa.
 

Suomessakin satsataan sähköbusseihin

Sähköposti Tulosta PDF

Markkinoilla on toki jo selvästi futuristisempia vaihtoehtoja, kuten Iveco Crealis.

Suomessa on viime aikoina päätetty useista raideliikenneprojekteista. Kaupunki- ja lähiöliikenteessä vannotaan kapasiteetin, nopeuden ja ympäristön nimiin. Raideliikenne on tässä vetänyt pitemmän korren. Kunnon kumipyöräkokeilu vertailukelpoisin tuottein on puuttunut. Nyt mukaan on tulossa sähköisiä nivelbusseja.
 

Turvallisuudesta ei kannata tinkiä

Sähköposti Tulosta PDF

Valtosen mukaan EU:ssa on tehty uudet liikenneturvallisuustavoitteet ja uusia ajoneuvoteknisiä säädöksiä, jotka alkavat vaikuttaa alkaneen vuosikymmenen puolivälin paikkeilla.
- Ajoneuvotekniikan kehitys voi vielä parantaa liikenneturvallisuutta. Kuljettajaa avustavat järjestelmät, kuten hätäjarrutusjärjestelmät ja kaistavahdit, toivon mukaan poistavat raskaan liikenteen ongelmia. Varsinkin niitä, joissa raskas liikenteen kuljettaja tekee virheen, joka johtaa katastrofiin. Mersun markkinoima sivupeilien korvaava kamerajärjestelmäkin voi esimerkiksi parantaa turvallisuutta, koska sivupeilit ovat näköeste, varsinkin taajamaliikenteessä.

Tieliikenneonnettomuuksissa kuolleiden määrä on laskenut 1970-luvun jopa yli tuhannesta henkilöstä viime vuosien vajaan 250 henkilön määriin. Liikenneturvan tutkimuspäällikön Juha Valtosen mukaan paljon olisi kuitenkin vielä tehtävää.
 

Kurssin kääntäjä

Sähköposti Tulosta PDF

Ivecon uuden ajanmukaisella sisustuksella varustetun ohjaamon muodot ovat modernit. Polttoaineenkulutuksen ilmoitetaan jäävän ohjaamon pienemmästä ilmanvastuksesta johtuen jopa neljä prosenttia edeltäjää alhaisemmaksi.

Ivecon emoyhtiö CNH Industrial on myllännyt rakenteitaan ja organisaatioitaan uusiksi. Toimintaan on tullut mukaan uusia mielenkiintoisia kumppaneita ja uudenlaista tekemisen meininkiä. Kävimme testaamassa onko Iveco S-WAY – asiakaslähtöisesti rakennettu.
 

Muunneltavuutta ja maastokykyä

Sähköposti Tulosta PDF

Maastossa liikkumista helpottavat korkea maavara, alennusvaihteisto ja tasauspyörästön lukko.
 
Sisu on tuttu useiden erikoisajoneuvojen piiristä. Armeijakäytössä olevat Proto-Sisun ja Masin eri versiot sekä Pasi-ajoneuvot ovat laajasti tunnettuja ja arvostettuja. Sittemmin Sisu on toiminut enemmän perinteisten siviilikuorma-autojen parissa. GTP 4X4 on Sisun taidonnäyte panssaroidusta armeija-ajoneuvosta.
 

Liikenteen valvonta tarvitsee tekijöitä

Sähköposti Tulosta PDF

Tavoitteena on, että kaikilta liikenteen valvonnassa työskenteleviltä poliiseilta onnistuisi raskaan liikenteen perusvalvonta, johon kuuluu muun muassa ajo- ja lepoaikavalvonta, kuorman varmistuksen tarkistaminen jne.

Kun poliisi pysäyttää liikennevalvonnassa henkilöauton tai raskaan kaluston ajoneuvon, molemmissa tapauksissa toimenpiteet aloitetaan kuljettajasta. Jatkettaessa tästä eteenpäin kohdataan raskaan liikenteen valvonnan haasteita.
 

Sähköauto kaatuu vetyautoon

Sähköposti Tulosta PDF

Hyundai vetykuorma-auto Sveitsin liikenteessä. Hyundai voitti Truck Innovation Award 2020 ennen vety-Nikolaa.

Polttokenno-vetyauto on sähkömoottorilla kulkeva auto, joka tekee itse tarvitsemansa sähkön. Se ei ole riippuvainen sähköverkosta ladatusta sähköstä kuten perinteinen sähköauto.
 

Uudet pelurit putsasivat palkintopöydän

Sähköposti Tulosta PDF

Hyundai Motorsin Mobility Solution-polttokennoratkaisu palkittiin Solutrans 2019-näyttelyssä kansainvälisen Truck of the Year (IToY)-raadin vuosittain myöntämällä Truck Innovation Award 2020-arvonimellä ja palkinnolla. Tämä oli nyt järjestyksessä toinen kerta kun raati jakoi arvostettua kunnianosoitustaan. Truck Innovation Award 2020 palkinto luovutettiin Rolf Huberille, Hyndai Hydrogen Mobility-liiketoiminnan johtajalle ja Hyundai Motor Companyn hyötyajoneuvojen suunnitteluryhmän varatoimitusjohtajalle Jihan Ryulle Solutrans-näyttelyn iltagaalassa Lyonissa, Ranskassa.

Truck Innovation Award 2020 – palkinnossa olivat edistykselliset ratkaisut arvossa. Hyundai voitti kansainvälisen Truck of the Year-raadin (IToY) vuosittain jakaman innovaatiopalkinnon (Truck Innovation Award) Hydrogen Mobility Project-projektillaan, joka rakentuu polttokennokäyttöisille H2 XCient kuorma-autoille, jotka edistävät ”vihreään” vetypolttoaineen käyttöön perustuvan maantiekuljetusjärjestelmän käyttöönottoa Sveitsissä ja muissa Euroopan maissa.
 

Boston Consultingin tutkimus: Hyötyajoneuvojen tulevaisuus

Sähköposti Tulosta PDF
 Uudet voimalinjat, autonomisen ajamisen kehitys ja liitettävyyden räjähdysmäinen kasvu muuttavat perusteellisesti hyötyajoneuvojen markkinoita vuoteen 2030 mennessä. Tämä on ollut lähtökohtana yritysneuvontaan tekevän Boston Consultingin aloittaessa tutkimuksensa hyötyajoneuvojen tulevaisuudesta.

Eurotransport- lehdessä on avattu Boston Consultingin tutkimusta. Tutkimusta varten haastateltiin maailmanlaajuisesti yli sataa valmistajaa, alihankkijaa ja asiantuntijaa. Tutkimuksesta selviää, että uusien voimalähteiden ja autonomisen ajamisen käyttöönoton nopeus saattaa vaihdella alueittain ja toimialoittain. Sitä vastoin liitettävyys on jo yleistä ja tuottaa uusia liiketoimintamalleja, joita voidaan hyödyntää koko arvoketjussa.
 

Italialais-amerikkalainen vety-yhteistyö näyttää tältä

Sähköposti Tulosta PDF

Iveco, FPT Industrial ja Nikola julkistivat ensimmäisen yhteistyössään Iveco S-Wayn pohjalle perustuvan Nikola TRE -kuorma-auton mallin. Nikola TRE tulee alkuun olemaan täyssähkökuorma-auto, josta esitellään odotettu vetyversio myöhemmin.

Sähköversio julkaistaan IAA 2020 -näyttelyssä ja ensimmäiset ajoneuvot toimitetaan asiakkaille vuonna 2021. Vetyversio päätyy näillä näkymin asiakkaille vuoteen 2023 mennessä. Lue italialais-amerikkalaisesta vetykuorma-auto yhteistyöstä lisää 20.12. julkaistavasta Auto, teknikka ja kuljetus -lehdestä.

 


Sivu 26 / 84

Lue uusimmasta numerosta

FUSO CANTER
JA eCANTER

Canter on kieltämättä ketterä kokoisekseen. Sillä onnistuu kaupungin keskustassakin pyörittely, peruutuskameran puuttumisesta huolimatta.

CAETANON VETYBUSSIT
Tulevan kesän aikana on tarkoitus aloittaa Jyväs- kylässä kaupunkiliikenne Caetanon vetybusseilla.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Eivät nämä kuuliaiset "ei-koskaan-ylinopeutta" ajavat edes ymmärrä, mitä heidän takanaan tapahtuu. Tuskin koskaan edes vilkaisevat taustapeiliin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 17.06.2025 00:15 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki