Selviydytään ja luodaan tulevaisuutta

Sähköposti Tulosta PDF

Nuorempana kerättyä autonkuljettajan työn kokemustaan professori Jouni Juntunen ylläpitää ajamalla ja pitämällä yhteyttä kuljetusalan kontakteihinsa.

Koronavirus heitti varjon kuljetusalan päälle. Miten päästään jälleen liikkeelle? Jo 10 vuotta sitten tutkimukset kertoivat kuljetusalan ongelmista. Tulokset kaikuivat kuuroille korville. Tulevien 10 vuoden aikana toimialan elinvoimaisuus luodaan yhteistuumin. Näin sanoo aiempi autonkuljettaja ja nykyinen professori Jouni Juntunen.
 

Kvarken Link – Autolla Vaasasta Uumajaan

Sähköposti Tulosta PDF

Halvin ajotie yhdistää Uumajan ja Vaasan Ostnäs-Björkö välillä matalinta merenpohjaa noudattaen pengerrettyjä teitä ja kahta siltaa pitkin, ilman tunneleita. Siltojen "jalkojen" teko merenpohjaan on tänään sarjatyötä.

Vaasa-Uumaja välillä keskimääräinen ajoaika rekalla on noin 6 tuntia, Ahola Transportin kehitysjohtaja Mika Sorvisto sanoo. Muun muassa Kalottspedition ja Williamsson Transport vahvistavat tämän. Merenkurkun ylittävä ajoväylä tarjoaisi välin runsaassa tunnissa, millä olisi suuri merkitys ajo- ja lepoajoissa. Kuljetukset Ruotsiin, Norjaan ja Atlantin satamiin eivät olisi sidottuja aikatauluihin. Kvarken Link vähentäisi myös monia ailahtelevia kustannuksia kuten jäänmurtajatoimintoja, lakon uhkia, ja parantaisi tuntuvasti just-in-time toimitusvarmuutta ja huoltovarmuutta.
 

Kiviaineksen kuljetukseen

Sähköposti Tulosta PDF

Trakker on kuin kotonaan vaikeakulkuisemmilla metsäteillä ja soramontuilla. Maastokykyä tuovat korkea maavara, hyvät lähestymiskulmat ja vääntävä moottori.

Ivecon maansiirtoauto Trakker MY13 AT410T50-E6d C13 8x4 on varsin maastokelpo työkalu. Sen lähestymiskulmat ja maavara ovat kohdallaan ja vääntöä löytyy soramontulla etenemiseen. Jousitus on suunniteltu suurille kuormille, mutta toimii maantielläkin.
 

Tuotekehittäjä pärjää

Sähköposti Tulosta PDF

Vaikka syksyllä 2018 lavajärjestelijä toimi hyvin, sitä on sittemmin kehitetty edelleen.

Ennen ei ollut kaikki paremmin, kun ajatellaan teknisiä laitteita. Kehitys etenee oivaltamisen ja tuotekehityksen kautta. Suomalaiselle metalliteollisuudelle tärkein vientimarkkina on Eurooppa. Markkinointi sanelee osaltaan, mikä kilpailevista vaihtoehdoista menestyy.
 

Räjähteitä ja polttoaineita

Sähköposti Tulosta PDF

Puolustusvoimien kalustolla kuljetetaan paljon erilaisia asioita, tavaroista ja kalustosta miehistöön.

Puolustusvoimien on tarvittaessa kyettävä vaikuttamaan vastustajan toimintaan. Vaikuttamiseen käytettävä puolustusmateriaali voi sisältää vaarallisia aineita.
 

Huoltoverkoston tärkein lenkki

Sähköposti Tulosta PDF

Viinikkalan uuden varaston pinta-ala on 4 000 neliömetriä ja hyllyistä löytyy jatkuvasti 21 000 Volvon varaosaa.

Vantaan Volvo Truck Centerin lähelle on noussut uusi logistiikkakeskus, joka toimittaa varaosia asiakkaille ympäri Suomen vuoden jokaisena päivänä.
 

Jos logistiikka pysähtyy, maailma pysähtyy

Sähköposti Tulosta PDF

Suomessa on mentävä logistiikkaan suomenkieli edellä!

Reijo Rautauoma, 83, puhuu yhtä paljon käsillään kuin suullaan. Kuulijaa viedään kuin litran mittaa. Kaiken keskipisteenä on logistiikka. Rautauoma iskee sitä suoraan suoneen.
 

Neljällä pyörällä

Sähköposti Tulosta PDF

Neliveto on nyt saatavissa Peugeotin pieneen pakettiautoon.

Kolmannen sukupolven Peugeot Partner BlueHDi 130 XL:n saa nelivetomallina. Kätevästi kaupungissa kulkeva ranskalainen pieni pakettiauto yllättää myös maastokyvykkyydellään.
 

Auto, tekniikka ja kuljetus 4/2020 ei ilmesty, 5/2020 tekee tuloa

Sähköposti Tulosta PDF
Koronaviruksen seurauksena maamme auto- ja kuljetusala kärsii yhä pahasti. Liikenne on hiljentynyt jopa yli 40%. Polttoaine- ja öljykauppa on hiipunut vastaavasti. Hyötyautojen, perävaunujen, päällirakenteiden ja tarvikkeiden myynti on käytännössä pysähtynyt.
 

Maksa käytöstä -malli

Sähköposti Tulosta PDF

Ensimmäinen 2 MW:n elektrolyysilaitos ”vihreän” vedyn tuottamiseksi otetaan käyttöön Gösgenin vesivoimalassa Sveitsissä tämän vuoden lopulla. Hyndai Hydrogen Mobilityn (HHM) ja Hydrospiderin muodostama yhteisyritys kehittää nyt yhdessä huoltoasemaketjujen, logistiikan ja kaupan alan kumppanien kanssa Euroopan ensimmäistä teollista vetyekosysteemiä. Gösgenin laitos tuottaa vetyä silloin kun sähkönkulutus alhainen. Suuren sähkön kysynnän aikana koko tuotanto syötetään sähköverkkoon. Gösgenin elektrolyysilaitos kykenee tuottamaan 300 tonnia vetyä vuodessa.

Eri puolilta maailmaa kantautuvien uutisten valossa alkaa vahvasti vaikuttamaan siltä, että polttomoottoriautojen noin 120 vuotta kestänyt kukoistuskausi alkaa kääntyä iltaan. Elektrolyysilaitoksen avaaminen oli tällä saralla ratkaiseva virstanpylväs.
 


Sivu 24 / 84

Lue uusimmasta numerosta

FUSO CANTER
JA eCANTER

Canter on kieltämättä ketterä kokoisekseen. Sillä onnistuu kaupungin keskustassakin pyörittely, peruutuskameran puuttumisesta huolimatta.

CAETANON VETYBUSSIT
Tulevan kesän aikana on tarkoitus aloittaa Jyväs- kylässä kaupunkiliikenne Caetanon vetybusseilla.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Eivät nämä kuuliaiset "ei-koskaan-ylinopeutta" ajavat edes ymmärrä, mitä heidän takanaan tapahtuu. Tuskin koskaan edes vilkaisevat taustapeiliin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 17.06.2025 00:12 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki