Auto, tekniikka ja kuljetus

Bussiyritysten piinavuosi

Sähköposti Tulosta PDF

Tilausliikenne on pandemian aikana kokenut totaalisen romahduksen. Elimäen Liikenteen noin 700-800 tilausajosta ajetaan tänä vuonna vain muutamia kymmeniä. Äskettäin hankittu kalusto odottelee parempia aikoja.

Elimäen Liikenne täytti syyskuussa 70 vuotta. Pappaikään ehtinyt yritys sai pari vuotta sitten piristysruiskeen voitettuaan Kouvolan kaupunkiliikenteen kilpailun. Samalla yritys kasvatti kalustoaan seitsemällä kaupunkibussilla. Kaupunkiliikenteen lisäksi yritys ajaa maaseutuliikennettä ja tilausajoja. Takaiskun on aiheuttanut pandemia, joka pudotti tilausajot liki nollaan. Henkilökuntaa on ollut pakko lomauttaa muutamiksi viikoiksi. Toivottavasti meneillään oleva piinavuosi jää bussiyhtiöille yhteen vuoteen.
 

Käynnistääkö tuki käyttövoimamurroksen?

Sähköposti Tulosta PDF

Simeonin Volvo kuljettaa kaasua nesteytetyn kaasun voimalla.

Kaasukuorma-autojen hankintatuella pyritään vähentämään päästöjä. Samalla se tasoittaa hintaeroa perinteiseen tekniikkaan nähden ja luultavasti lisää kaasukuorma-autojen kysyntää.
 

Tehokas huolinta auttaa kriiseissä

Sähköposti Tulosta PDF

Helsingin Sataman ulkomainen tavaraliikenne on tämän vuoden tammi-lokakuussa vähentynyt 8,5 prosenttia verrattuna viime vuoteen.

Tehokkaan huolinnan avulla kuljetusketjut sopeutuvat yleensä nopeasti yllättävien kriisien aiheuttamiin poikkeustilanteisiin. Pitkittyneellä koronakriisillä on kuitenkin vaikutuksensa huolinta- ja logistiikka-alaan.
 

Luovuudella haasteet mahdollisuuksiksi

Sähköposti Tulosta PDF

Oy Victor Ek Ab:n toimitusjohtaja Kim Danielssonin mukaan esteet kansainvälisessä kaupassa ovat aina kielteisiä, mutta näkee brexitissä myös mahdollisuuksia tullauspalveluja tarjoavalle yhtiölle.
 
Logistiikka- ja kuljetusala on riippuvaista yleisestä taloustilanteesta. Korona ja brexit ovat tämän hetken suuria haasteita. Haasteista on kuitenkin mahdollisuus löytää mahdollisuuksia, sanoo Oy Viktor Ek Ab:n toimitusjohtaja Kim Danielsson.
 

Transit ilman pakokaasuja

Sähköposti Tulosta PDF

Fordin laskelmien mukaan Transitin sähköversion omistamisen kokonaiskustannukset voivat olla jopa 40 prosenttia pienemmät verrattuna polttomoottorimalliin kolmen vuoden aikana. Sähkömallin etuna on erityisesti pienemmät huoltokulut. Fordin laskelmaan omistamisen kokonaiskustannuksesta ei tosin kuulu sähköauton korkeampi hankintahinta. Todellisia hyötyjä päästään laskemaan, kun hinnoittelu selviää ja malleja alkaa tulla Suomen markkinoille.

Sähköpakettiautojen valikoima kasvaa entisestään  Fordin esitellessä uuden E-Transit-pakettiauton. Sähkö-Transit on uusin osoitus Fordin panostuksista sähköiseen liikenteeseen.
 


Sivu 93 / 167

Lue uusimmasta numerosta

FUSO CANTER
JA eCANTER

Canter on kieltämättä ketterä kokoisekseen. Sillä onnistuu kaupungin keskustassakin pyörittely, peruutuskameran puuttumisesta huolimatta.

CAETANON VETYBUSSIT
Tulevan kesän aikana on tarkoitus aloittaa Jyväs- kylässä kaupunkiliikenne Caetanon vetybusseilla.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Eivät nämä kuuliaiset "ei-koskaan-ylinopeutta" ajavat edes ymmärrä, mitä heidän takanaan tapahtuu. Tuskin koskaan edes vilkaisevat taustapeiliin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 16.07.2025 06:07 ]
feed-image Feed Entries