Bussiyritysten piinavuosi

Sähköposti Tulosta PDF

Tilausliikenne on pandemian aikana kokenut totaalisen romahduksen. Elimäen Liikenteen noin 700-800 tilausajosta ajetaan tänä vuonna vain muutamia kymmeniä. Äskettäin hankittu kalusto odottelee parempia aikoja.

Elimäen Liikenne täytti syyskuussa 70 vuotta. Pappaikään ehtinyt yritys sai pari vuotta sitten piristysruiskeen voitettuaan Kouvolan kaupunkiliikenteen kilpailun. Samalla yritys kasvatti kalustoaan seitsemällä kaupunkibussilla. Kaupunkiliikenteen lisäksi yritys ajaa maaseutuliikennettä ja tilausajoja. Takaiskun on aiheuttanut pandemia, joka pudotti tilausajot liki nollaan. Henkilökuntaa on ollut pakko lomauttaa muutamiksi viikoiksi. Toivottavasti meneillään oleva piinavuosi jää bussiyhtiöille yhteen vuoteen.
 
Kymenlaaksolaisen Elimäen Liikenne Oy:n pyörät ovat lähteneet pyörimään 1920-luvulla, kun yrityksen perustaja, Emil Lauhkonen aloitti kuorma-autoilijana. Jo seuraavana vuonna hän siirtyi siistimpiin hommiin aloittamalla henkilöliikenteen Kotkan ja Helsingin välillä henkilöautolla.
 
Vuonna 1928 Emil hankki ensimmäisen linja-auton yhdessä veljensä Uunon ja Kalle Hartikan kanssa. Liikennöinti aloitettiin aluksi lähiseudulla, josta selaajeni ensin Kotkasta Loviisaan ja Porvooseen. Lopulta linja ulottui Helsinkiin saakka.
 
Elimäen Liikenne perustettiin kuitenkin vasta 1950. Sitä ennen Lauhkonen oli ollut osakkaana Kotkan Linja-auto Oy:ssä ja Etelä-Suomen Linjaliikenne Oy:ssä, jonka jaon yhteydessä Lauhkonen sai Elimäen ja Kouvolan sekä Kouvolan ja Loviisan väliset linjat. Siinä vaiheessa tuli ajankohtaiseksi perustaa oma linja- autoyritys, joka on toiminut siitä lähtien perheyrityksenä.
 
Iso potti kaupunkiliikenteestä
Kouvolassa kilpailutettiin pari vuotta sitten kaupunkiliikenteen, jonka voitti Elimäen Liikenne. Sopimus alkoi toukokuussa 2018, osaa kaupunkireiteistä liikennöi Linjaliikenne Martti Laurila Oy:n bussit.
 
- Kilpailun voittaminen oli yrityksellemme iso asia. Aikaisemmin kaupunkiliikennettä hoiti Savonlinja Oy, jolta siirtyi meille parikymmentä kuljettajaa. Liikennöintiä varten hankimme huoltoleasingillä seitsemän Setran kaupunkibussia, jotka on tehty Mercedes-Benzin alustoille, Jukka Lauhkonen sanoo.
 
Sopimus on viisivuotinen. Lauhkosen mielestä sopimuskausi on sopivan pituinen sitä varten hankitulle bussikalustolle. Meillä on optio jatkaa sekä kaupunkiliikennettä että käyttää bussikalustoa.
 
Kouvolan kaupunkiliikenteen lisäksi Elimäen Liikenteellä on maaseutuvuoroja muun muassa Loviisaan sekä lähialueiden koululaiskuljetuksia.
 
- Liikennöitsijä toimii kaupunkiliikenteessä alihankkijana, kaupunki suunnittelee reitit ja aikataulut. Koulujen alkaessa meillekin tulee palautetta aikatauluista vaikka emme niitä laadikaan, mutta yleensä jo toisella viikolla tilanne rauhoittuu.
 
Elimäen Liikenteen toiminta-alue on Suomen 11. suurin kaupunki, jossa asukkaita on noin 82.000. Kaupungin pinta-ala on 2.880 neliökilometriä ja suurin läpimitta rajalta rajalle noin 80 kilometriä. Pinta- alaltaan kaupunki on liki Oulun kokoinen, kun lähes saman kokoisessa Kouvolassa asukastiheys neliökilometrillä on 32, vastaava luku Oulussa on reilusti yli kaksinkertainen, joten haastetta Kouvolan kaupunkiliikenteelle aiheuttaa harva asutus.


Toimitusjohtaja Jukka Lauhkonen ajaa edelleen maaseutuliikenteen vuoroja. –Hiljalleen voisin siirtyä eläkkeelle. Jatkajaa ei ole, joten yrityksestä luopuminen on paras vaihtoehto, tämä ei ehkä ole otollisin aika myydä yritystä, hän sanoo.

Pandemia kurittaa
- Tämä vuosi on ollut aikamoinen. Mutta olemme kuitenkin selviytyneet.
 
Kaupunkilinjat ajetaan bruttosopimuksella. Lauhkonen sanoo, että pandemian vuoksi matkustajamäärien väheneminen ei ole merkittävästi vaikuttanut toimintaamme eikä tuloihimme. Joitakin vuoroja, muun muassa yövuoroja ja myöhäisempiä vuoroja on jätetty ajamatta.
 
- Tilausajoissa pudotus on ollut todella rajua, niiden osuus liikevaihdosta on noin 15 prosentin luokkaa. Normaalisti ajamme vuodessa jopa 700-800 tilausajokeikkaa, tänä vuonna määrä jää muutamiin kymmeniin.
 
Lauhkonen sanoo, että uuteen tilausajokalustoon tehdyt investoinnit eivät tuota tällä hetkellä juuri mitään, kalusto seisoo lähes käyttämättömänä.
 
Elimäen-Liikenteellä on ajossa 24 linja-autoa. Henkilökuntaa on 34, joista 28 kuljettajia. Kaikilla on linja-autojen kuljettajapätevyys paitsi yhdellä autonasentajalla.
 
Lauhkosen mukaan yritys on toistaiseksi säästynyt korona-tartunnoilta.


Elimäen Liikenne on vastannut Kouvolan kaupunkiliikenteestä vuodesta 2018 lähtien viisivuotisella sopimuksella. Kaupunkiliikenteeseen hankittiin huoltoleasingillä seitsemän Setran matalalattiabussia.

Tukea tipahti
Valtion miljardilainan kassasta on Elimäen Liikenteelle tipahtanut pieni avustus.
 
- Ensimmäiseen jakoon ei osallistuttu. Avustuksen saamiseksi emme ole erityisen hyviä kehujia, emmekä halunneet jälkikäteenkään valehdella mihin avustukset käytettiin.
 
-Toista jakoa varten tilitoimistosta näytettiin vihreää valoa tuen hakemiseen ja hakemuksella saimme 10.000 euroa. Sen käyttökohdetta ei tarvitse jälkikäteen selitellä eikä maksaa avustusta takaisin. Liikevaihdon olisi pitänyt pudota liki kolmanneksella, että olisi saanut isomman tuen. Parempi kuitenkin tienata tulot liiketoiminnalla, Lauhkonen sanoo.
 
- Työllistämiseen saisi valtiolta tukea, mutta meillä ei ole juuri nyt tarvetta palkata lisää henkilökuntaa, joten siitä ei ole apua. Henkilöstön palkat ovat iso menoerä. Yli kolmen miljoonan liikevaihdosta yrityksemme palkkakulut ovat lähes puolet.


Toimitusjohtaja Jukka Lauhkonen on johtanut Elimäen Liikenne Oy:n perheyritystä vuodesta 1973. –Hyvä henkilökunta ja osaava ajomestari ovat auttaneet jatkamaan näinkin kauan ja tätä työtä on ollut mukava tehdä.

Sähköllä vai dieselillä?
Jukka Lauhkosta arveluttaa tuleva EU-direktiivi, joka säätelee julkisen liikenteen päästöjä. Esityksen mukaan vuoden 2021 elokuussa uusissa hankinnoissa tulee olla 41 prosenttia päästöttömiä vuoden 2026 alkuun saakka. Sen jälkeen vaatimus kiristyy 59 prosenttiin. Direktiivi ei koske kauko- eikä tilausliikennettä.
 
- Minulla on käsitys, että Kouvolan kokoinen paikka on hiukan liian pieni sähköbussien tarpeelle. Seuraavassa kilpailutuksessa pitäisi tarjota kalustoa, jossa 41 prosenttia on päästötöntä, eli näillä reiteillä se tarkoittaisi, että kaupunkibusseista liki puolet pitäisi olla sähkökäyttöisiä.
 
- Kouvola on pinta-alaltaan laaja, kauimmaiset päätepysäkit ovat 40-50 kilometrin päässä. Tarvitsisimme ainakin kolme latausasemaa ympäri kaupunkia, jotta sähköautot pystyisivät toimimaan ongelmitta. Saa nähdä mitä Kouvola vaatii seuraavassa kilpailutuksessa noin kolmen vuoden päästä, Lauhkonen sanoo.
 
Hänen mukaansa nyt käytössä oleva dieselkalusto on erittäin vähäpäästöistä, moottorivalmistajat ovat nopeassa tahdissa pystyneet täyttämään koko ajan kiristyneet päästövaatimukset.
 
Elimäen Liikenteen kalusto on varsin uutta, 24 bussista 17 täyttää Euro 6 –päästövaatimukset. Kaupunkiliikenteessä ajokilometrit ovat vuodessa 900.000 kilometriä. Koko kalustolla ajetaan normaalivuosina noin 1,2-1,3 miljoonaa kilometriä. Busseja käyttää vuosittain likimain miljoona matkustajaa.

Teksti, kuvat | Ilpo Ceder

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KUJETUS!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

ROKOTE KORONAA VASTAAN
Monikäyttöisten matkailuautojen myynti kasvoi koronavuonna ja toi helpotusta tila-autojen varustelijoiden työllisyyteen.

VTV PALJASTUI JO 2019
VTV:n raportti LP:n lakkauttamisen seurauksista on paljastunut törkeästi vääristellyksi. Lehtemme kirjoitti näistä manipuloinneista jo 2019.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Pääjohtaja Tytti Yli-Viikarin johdolla Valtiontalouden tarkastusvirasto on jäänyt kiinni tarkastusraporttiensa muuntelusta tarkastettavien eduksi...""  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 08.05.2021 14:10 ]