Kuorma-auton geenit

Sähköposti Tulosta PDF

Uusi D-Max on matalampi, pitempi ja leveämpi. Lyhyellä koeajolla auto pysyi hyvin lumiselle pellolle tehdyllä mutkaisella radalla, kovemmassakin vauhdissa.

Isuzun D-Max-lava-autolla on pitkä historia takanaan. Ensimmäinen D-Max valmistui vuonna 1963 ja nyt 57 vuotta myöhemmin on vuoro mallin kymmenennelle sukupolvelle.
 
Isuzulla on vielä pidempi historia dieselmoottoreiden valmistajana. Yhtiö kehitti ensimmäiset dieselmoottorinsa yli 80 vuotta sitten. Sen jälkeen Isuzu on valmistanut yli 27 miljoonaa työkäyttöön tarkoitettua dieselmoottoria.
 
Isuzu D-Max on ollut kilpailukykyisen hintansa ja kestävyytensä ansiosta suosittu lava-auto erityisesti työkäytössä. Yhtiö alleviivaa tätä markkinointimateriaalissaan, nostaessaan esille D-Maxin olevan ainoa pick-up, jonka on tehnyt henkilöautovalmistajan sijaan hyötyautovalmistaja. Isuzun mukaan D-Maxit suunnitellaan niin, että sen suuret rakenteet kestävät paljon suurempia kuin sallittuja kantavuuksia.


Sukupolviuudistuksessa D-Maxin sisätiloja on selkeästi parannettu, lisäämällä muun muassa satiinikromikehyksiä, pehmeitä pintoja ja säilytystiloja ohjaamoon.

Uuden D-Maxin 1,9-litrainen turbodieselmoottorin suurin teho on 120 kW (163 hv) ja 360 Nm vääntömomentti on käytettävissä 2 000- 2 500 rpm:n käyntinopeusalueella. Moottoria on parannettu esimerkiksi vesijäähdytetyllä välijäähdyttimellä, elektronisesti ohjatulla ahtimella ja kasvaneella ruiskutuspaineella.
 
Vaihteistona D-Maxiin on tarjolla kuusivaihteinen manuaali ja kuusivaihteinen Aisinin momentinmuuntimella toteutettu automaatti. Valmistajan mukaan yhdistetty polttoaineenkulutus on manuaaliversiolla 8,4 l/100 km ja automaattivaihteistolla 9,2 l/100 km.


Mittariston näyttö on aiempaa monipuolisempi.
 
Uusi ulkomuoto
D-Maxissa on uusi runko, jossa on leveämmät ja sisäpuolelta vahvistetut pitkittäispalkit. Lisäksi auton erillisrunkoon on lisätty yksi poikittaispalkki. Korissa on myös käytetty enemmän suurlujuusterästä. Uudistuksilla on Isuzun mukaan rungon vääntöjäykkyyttä parannettu 20 prosentilla ja pitkittäisjäykkyyttä 26 prosentilla.
 
Alustassa on muutoksen tuulia tullut myös sähköisen ohjaustehostimen, päivitetyn etu- ja takajousituksen sekä isompien etu- ja takajarrujen muodossa.
 
Ajoneuvon ulkomuoto on uudistettu. Edelliseen sukupolveen verrattuna akseliväli, ohjaamon pituus ja auton leveys ovat kasvaneet, kuten myös lavan reuna.Toiminnallisuutta on parannettu nostamalla hieman maavaraa edellisestä mallista ja pienentämällä etu- ja takaylitystä. Maavaraa on nyt 240 mm ja kääntöympyrän halkaisija on 12,5 metriä.
 
Korimalleja on pitkän ohjaamon Double Cab ja suuremmalla lavalla varustettu Space Cab. Uudistuksen myötä myös lavan mittoja on saatu hieman kasvatettua. Double Cabissä lavan pituus on lattian tasossa 1 571 mm ja Space Cabissä 1 835 mm. Lavan korkeus on molemmissa malleissa 490 mm ja leveys 1 530 mm.


Uusi D-Max sai Euro NCAP:n turvallisuustestissä täydet viisi tähteä.

Neljä varustelutasoa
Vaikka D-Max ei pelkää vaativaa käyttöä, on uuteen malliin tuotu uusia varusteita mukavuusvarusteita ja kehitetty ajon henkilöautomaisempaa puolta. Esimerkiksi sisätiloja on kehitetty aikaisempaa mallia hienostuneemmiksi.
 
D-Maxissa on neljä varustelutasoa: L, LX, LS ja LSE, joista kaksi viimeisintä ovat uusia ja tarjoavat runsaampaa varustelua. LS- ja LSE-varustelutasoissa on vakiona esimerkiksi astinlauta, kahdeksaan suuntaan säädettävä kuljettajanistuin ja kosketusnäyttö.
 
L-mallin hinnat alkavat 34 390 eurosta ja maahantuoja uskoo LX-varustelutason kiinnostavan eniten suomalaisia asiakkaita. Takuu Isuzu D-Maxilla on 5 v/100 000 km.


Neliveto ja hidas neliveto takaavat ajettavuuden vaikeissa olosuhteissa. Lisäsuorituskykyä tarjoavat tasauspyörästön lukko ja alamäkiavustin.

Vakiovarusteena kaikissa D-Max-malleissa on muun muassa vakionopeudensäädin, älykäs nopeudenrajoitin ja suuret, 265/60 R 18 -kokoiset renkaat. Vakona on myös kuljettajaa avustavan varustepaketti, johon kuuluvat törmäyksenestoavustin jalankulkija- ja pyöräilijätunnistuksella, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä, kaukovaloavustin, kaistavaroitin ja aktiivinen kaistavahti. Double Cabeissa on vielä kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä sekä törmäyksenestojärjestelmä. Ajonvakautukseen kuuluu myös perävaunun vakautusjärjestelmä.
 
Turvallisuusvarusteita autossa on vakiona etu- ja sivuturvatyynyjen lisäksi sivuturvaverhot ja kuljettajan polviturvatyyny sekä e-calljärjestelmä. Double Cabissa on vielä keskiturvatyyny. D-Max Double Cab sai Euro NCAP:n turvallisuustestissä viisi tähteä.

Teksti, kuvat | Henri Pakarinen

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

ROKOTE KORONAA VASTAAN
Monikäyttöisten matkailuautojen myynti kasvoi koronavuonna ja toi helpotusta tila-autojen varustelijoiden työllisyyteen.

VTV PALJASTUI JO 2019
VTV:n raportti LP:n lakkauttamisen seurauksista on paljastunut törkeästi vääristellyksi. Lehtemme kirjoitti näistä manipuloinneista jo 2019.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Pääjohtaja Tytti Yli-Viikarin johdolla Valtiontalouden tarkastusvirasto on jäänyt kiinni tarkastusraporttiensa muuntelusta tarkastettavien eduksi...""  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 08.05.2021 12:43 ]