Auto, tekniikka ja kuljetus

Hyötyajoneuvoala positiivisella tiellä

Sähköposti Tulosta PDF

Ivecon brändijohtaja Thomas Hilsen mukaan tällä kertaa valtiot ja pankkisektori ovat paremmin varautuneita talousnäkymien äkilliseen notkahdukseen. Hyötyautosektori on osaltaan tehnyt toimia tilanteesta selviytymiseksi. Kuljetusyritysten pyörät ovat myös pyörineet koronasta huolimatta, tai osittain sen takia.

Koronapandemian perässä tulivat synkät pilvet talouden taivaalle. Ivecon brändijohtaja Thomas Hilse toteaa International Van of the Year -tuomaristolle antamassaan haastattelussa, että synkästä taloustilanteesta huolimatta hyötyajoneuvoalalla on tällä kertaa huomattavasti paremmat mahdollisuudet elpymiseen.
 

Mihin kelpaa ympärivuotinen rengas

Sähköposti Tulosta PDF

Pohjoismainen talvirengas painottaa esim. lumi- ja jääpitoa. Keskieurooppalaisessa all season -renkaassa puolestaan esim. hyvä märkäpito on tärkeää.

Vuodesta 2020 lähtien henkilöautolla saa ajaa kesäkäyttöön valmistetuilla renkailla myös hyvissä olosuhteissa talvella. Aiheuttavatko ympärivuotisia eli ns. all season -renkaita käyttävät henkilöautot vaaraa liikenteessä? Onko läpi vuoden hyviä renkaita edes olemassa?
 

Selviydytään ja luodaan tulevaisuutta

Sähköposti Tulosta PDF

Nuorempana kerättyä autonkuljettajan työn kokemustaan professori Jouni Juntunen ylläpitää ajamalla ja pitämällä yhteyttä kuljetusalan kontakteihinsa.

Koronavirus heitti varjon kuljetusalan päälle. Miten päästään jälleen liikkeelle? Jo 10 vuotta sitten tutkimukset kertoivat kuljetusalan ongelmista. Tulokset kaikuivat kuuroille korville. Tulevien 10 vuoden aikana toimialan elinvoimaisuus luodaan yhteistuumin. Näin sanoo aiempi autonkuljettaja ja nykyinen professori Jouni Juntunen.
 

Suuri sähköauto

Sähköposti Tulosta PDF

Volkswagen e-Crafter kehitettiin samaan aikaan kuin mallit, joilla on Euro-6-luokkaan kuuluva dieselmoottori. Kuten kaikki Crafterit myös e-Crafter valmistetaan Wrzesnian tehtaalla Puolassa. Komponenttien lopullinen kokoonpano tapahtuu puolestaan Volkswagen Hyötyautojen päätehtaalla Hannoverissa.

Täyssähköinen Volkswagen e-Crafter laajentaa sähköistä lähijakelua pykälän suurempaan luokkaan.
 

Kvarken Link – Autolla Vaasasta Uumajaan

Sähköposti Tulosta PDF

Halvin ajotie yhdistää Uumajan ja Vaasan Ostnäs-Björkö välillä matalinta merenpohjaa noudattaen pengerrettyjä teitä ja kahta siltaa pitkin, ilman tunneleita. Siltojen "jalkojen" teko merenpohjaan on tänään sarjatyötä.

Vaasa-Uumaja välillä keskimääräinen ajoaika rekalla on noin 6 tuntia, Ahola Transportin kehitysjohtaja Mika Sorvisto sanoo. Muun muassa Kalottspedition ja Williamsson Transport vahvistavat tämän. Merenkurkun ylittävä ajoväylä tarjoaisi välin runsaassa tunnissa, millä olisi suuri merkitys ajo- ja lepoajoissa. Kuljetukset Ruotsiin, Norjaan ja Atlantin satamiin eivät olisi sidottuja aikatauluihin. Kvarken Link vähentäisi myös monia ailahtelevia kustannuksia kuten jäänmurtajatoimintoja, lakon uhkia, ja parantaisi tuntuvasti just-in-time toimitusvarmuutta ja huoltovarmuutta.
 


Sivu 97 / 167

Lue uusimmasta numerosta

FUSO CANTER
JA eCANTER

Canter on kieltämättä ketterä kokoisekseen. Sillä onnistuu kaupungin keskustassakin pyörittely, peruutuskameran puuttumisesta huolimatta.

CAETANON VETYBUSSIT
Tulevan kesän aikana on tarkoitus aloittaa Jyväs- kylässä kaupunkiliikenne Caetanon vetybusseilla.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Eivät nämä kuuliaiset "ei-koskaan-ylinopeutta" ajavat edes ymmärrä, mitä heidän takanaan tapahtuu. Tuskin koskaan edes vilkaisevat taustapeiliin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 16.07.2025 06:02 ]
feed-image Feed Entries