Auto, tekniikka ja kuljetus

Neljällä pyörällä

Sähköposti Tulosta PDF

Neliveto on nyt saatavissa Peugeotin pieneen pakettiautoon.

Kolmannen sukupolven Peugeot Partner BlueHDi 130 XL:n saa nelivetomallina. Kätevästi kaupungissa kulkeva ranskalainen pieni pakettiauto yllättää myös maastokyvykkyydellään.
 

Auto, tekniikka ja kuljetus 4/2020 ei ilmesty, 5/2020 tekee tuloa

Sähköposti Tulosta PDF
Koronaviruksen seurauksena maamme auto- ja kuljetusala kärsii yhä pahasti. Liikenne on hiljentynyt jopa yli 40%. Polttoaine- ja öljykauppa on hiipunut vastaavasti. Hyötyautojen, perävaunujen, päällirakenteiden ja tarvikkeiden myynti on käytännössä pysähtynyt.
 

Pieni Daavid ja järeä Goljat!

Sähköposti Tulosta PDF

Fenniarail operoi vielä sähköistämättömillä rataosuuksilla. Tulevaisuuden kasvu perustuu sähkövetureihin.

Kului yli 150 vuotta ennen kuinVR sai varteenotettavan kilpailijan rautateiden tavaraliikenteeseen. Vuonna 2016 Fenniarail Oy aloitti teollisuuden kuljetukset. Yrityksen tavoitteena on ottaa Suomen tavarakuljetuksista noin kymmenen prosenttia. Kilpailun aloittanut pioneeri on vielä pieni toimija, joka on joutunut raivaamaan elintilaa VR:n monopoliasemaa vastaan.
 

Maksa käytöstä -malli

Sähköposti Tulosta PDF

Ensimmäinen 2 MW:n elektrolyysilaitos ”vihreän” vedyn tuottamiseksi otetaan käyttöön Gösgenin vesivoimalassa Sveitsissä tämän vuoden lopulla. Hyndai Hydrogen Mobilityn (HHM) ja Hydrospiderin muodostama yhteisyritys kehittää nyt yhdessä huoltoasemaketjujen, logistiikan ja kaupan alan kumppanien kanssa Euroopan ensimmäistä teollista vetyekosysteemiä. Gösgenin laitos tuottaa vetyä silloin kun sähkönkulutus alhainen. Suuren sähkön kysynnän aikana koko tuotanto syötetään sähköverkkoon. Gösgenin elektrolyysilaitos kykenee tuottamaan 300 tonnia vetyä vuodessa.

Eri puolilta maailmaa kantautuvien uutisten valossa alkaa vahvasti vaikuttamaan siltä, että polttomoottoriautojen noin 120 vuotta kestänyt kukoistuskausi alkaa kääntyä iltaan. Elektrolyysilaitoksen avaaminen oli tällä saralla ratkaiseva virstanpylväs.
 

Sisu lomauttaa koko henkilökuntansa

Sähköposti Tulosta PDF


Puu- ja maansiirtoautojen kauppa on hiipunut vuodesta 2018. Ainoa kuorma-autotehtaamme, Sisu, on sen myötä menettänyt liiketoimintaa vahvimmalla alueellaan, jolla se on menestynyt Scaniaa ja Volvoa vastaan. Samalla maan julkishallinto ja Puolustusvoimat ovat jatkuvasti ohittaneet oman kuorma-autotehtaansa ja vieneet rahansa ruotsalaisille ja saksalaisille tehtaille.
 


Sivu 99 / 167

Lue uusimmasta numerosta

FUSO CANTER
JA eCANTER

Canter on kieltämättä ketterä kokoisekseen. Sillä onnistuu kaupungin keskustassakin pyörittely, peruutuskameran puuttumisesta huolimatta.

CAETANON VETYBUSSIT
Tulevan kesän aikana on tarkoitus aloittaa Jyväs- kylässä kaupunkiliikenne Caetanon vetybusseilla.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Eivät nämä kuuliaiset "ei-koskaan-ylinopeutta" ajavat edes ymmärrä, mitä heidän takanaan tapahtuu. Tuskin koskaan edes vilkaisevat taustapeiliin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 16.07.2025 05:10 ]
feed-image Feed Entries