Maastoilmettä Transitiin

Sähköposti Tulosta PDF

Ford Transit Trail L3H2.

Ford Transitin ja Transit Customin uudet Trail-mallit soveltuvat haastavampaan työhön. Lisää pitoa tarjoaa Transitin neliveto ja Transit Customin mekaaninen tasauspyörästön lukko.
 
Kyvykkyys huonommillakin teillä on valtti Suomen pakettiautomarkkinoilla. Nelivetopakettiautojen suosio kasvaa tasaisesti pitkien matkojen maassa, jossa teiden kunto saattaa osoittautua heikohkoksi ja lumiset talviolosuhteet lisäävät haasteita pakettiautonkin veto-ominaisuuksille. Esimerkiksi tonniluokan pakettiautoista hieman vajaa 30 prosenttia myydään nelivetoisina.
 
Ford on tuonut markkinoille erityisesti haastaviin olosuhteisiin suunnitellut Trail-mallit Transitista ja Transit Customista. Toimintakykyä on parannettu muun muassa ylimääräisellä mustalla suojauksella etu- ja takapuskurien alla sekä sivupaneeleissa.


Trail-malleissa on nahkalla päällystetyt istuimet. Isossa Transitissa korkealla olevalle kuljettajan paikalle saa ponnistaa, etenkin kun askelma on kohtalaisen korkealla.

Esimerkiksi rakennusmaille tai metsäteille sopivissa autoissa on sisätiloissa ylellisyyttä nahkaverhoiltujen istuimien ja ohjauspyörän muodossa. Tältä pinnalta on toki helppo puhdistaa liat.
 
Vakiovarusteina Trail-malleissa on myös muun muassa lämmitettävät ja sähkötoimisesti taittuvat sivupeilit, ajovaloautomatiikka sekä lämmitettävä tuulilasi. Kuljettajaa avustaa vakiona vakionopeudensäädin ja peruutustutka edessä ja takana.
 
Ford on tehnyt Trail-malleja erilaisina korivaihtoehtoina. Suomessa Transit Custom Trail on saatavilla pakettiautona, kahdella eri korikorkeudella ja kokonaismassaltaan 3000–3400 kiloa. Transit Trail -malli taas on saatavana kahtena koripituutena (L2, L3) ja 3 500 kg:n painoluokassa.


Transit Trail on Suomessa tarjolla vain nelivedolla.

Kaikissa Transit Trail ja Transit Custom Trail -malleissa on voimanlähteenä Fordin kaksilitrainen EcoBlue-dieselmoottori, joka on saatavana Suomessa 130 hv:n ja 170 hv:n tehovaihtoehdoilla.
 
Trail-hintalisä vastaaviin Transit ja Transit Custom Trend-malleihin verrattuna on 1 500 euron luokkaa.


Transit Trailissa saa valittua Slippery ja Mud/Rut -ajotilat kojelaudasta.

Transit Trail
Maasto-ominaisuuksia on parannettu myös voimansiirrolla. Suomessa tarjolle tulevissa Transit Trail -malleissa on älykäs nelivetojärjestelmä, jonka teknologia reagoi tien pintaan ja kuljettajan ajotapaan ja siirtää jopa 50 prosenttia moottorin väännöstä etuakselille käytettävissä olevan pidon mukaan.
 
Koeajettu Transit Trail oli varustettu tehokkaammalla, 170 hv:n moottorivaihtoehdolla ja kuusivaihteisella manuaalilla. Isoksi autoksi neliveto-Transit kiihtyi ketterästi, eikä ohittaminen maantiellä tai liittymästä moottoritien vauhtiin mukautuminen ollut yhtään haasteellista. Lähinnä maantieajoa sisältäneessä ajossa polttoaineenkulutukseksi tuli 11 l/100 km. Maantieajossa.


Ford Transit Custom Trail L2H1.
 
Kaupunkiajossa nelivedolla varustettu, pidemmän korimallin auto on hieman kömpelöhkö, mutta sen tärkeimmät ominaisuudet nousevatkin esiin huonokuntoisilla teillä. Maansiirtopaikalla ja rakennustyömaalla ajetut kierrokset osoittivat nelivedon ja lisäsuojauksen tuovan Transitin kulkuun kovassa työssä tarvittavaa lisävarmuutta.
 
Transit Trailin ajo-ominaisuuksia parantavat nelivetojärjestelmän lisäksi Slippery ja Mud/Rut -ajotilat. Ajotilat on optimoitu liukkaisiin ja kuraisiin ajo-olosuhteisiin ja niitä voi käyttää kojelaudassa olevan ajotilavalitsimen avulla. Nelivetojärjestelmässä on myös AWD Lock -tila, jonka avulla väännön voi lukita 50:50-suhteessa etu- ja taka-akseleille, jos pito on äärimmäisen huono.


Trail-mallin huomaa 16-tuumaisista alumiinivanteista ja helman Trail-logosta.

Transit Custom Trail
Transit Custom Trail on saatavilla etuvetoisena versiona. Maastokykyä on Custom Trail-mallissa parannettu vakiovarusteena olevalla, mekaanisella tasauspyörästönlukolla (mLSD). Kyseistä järjestelmää on käytetty Fordin henkilöautopuolen Performance- malleista.
 
Brittiläisen Quaifen voimansiirtoasiantuntijoiden kanssa yhteistyössä kehitetty mLSD siirtää automaattisesti moottorin vääntöä parhaiten pitävälle pyörälle paikoissa, joissa on huono pito. Järjestelmä tuo lisävarmuutta päällystämättömillä teillä, soralla ja rosoisilla tai haastavilla pinnoilla. Auton elektroninen ajonohjausjärjestelmä on kalibroitu yhteensopivaksi mLSD-järjestelmän kanssa.


Trail-malleissa on ylimääräinen musta suojaus etu- ja takapuskurien alla sekä sivupaneeleissa.

Koeajettu Transit Custom Trail on myös varustettu 170 hv:n moottorilla ja kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla. Isoveljeään huomattavasti kepeämmin kaupungin teillä kurvaava pakettiauto pärjää myös maastossa. Tasauspyörästön lukko tuo lisää vakautta ajoon liukkailla ja epätasaisilla pinnoilla. Yhdistetyn koeajon kulutuslukemaksi tuli 8l/100 km.
 
Transit Customiin on saatavana myös monikäyttöisyyttä lisäävät kattokaiteet ja astinlaudat.
 
Molemmat mallit ovat transitmaiseen tapaan hyviä ajettavia ja toimivia tavarankuljettimia. Trail-muunnos tuo lisäpotkua maastoon, eikä se vaikuta tavaratilaan, kantavuuteen tai veto-ominaisuuksiin.


 

Teksti, kuvat | Henri Pakarinen

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

ROKOTE KORONAA VASTAAN
Monikäyttöisten matkailuautojen myynti kasvoi koronavuonna ja toi helpotusta tila-autojen varustelijoiden työllisyyteen.

VTV PALJASTUI JO 2019
VTV:n raportti LP:n lakkauttamisen seurauksista on paljastunut törkeästi vääristellyksi. Lehtemme kirjoitti näistä manipuloinneista jo 2019.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Pääjohtaja Tytti Yli-Viikarin johdolla Valtiontalouden tarkastusvirasto on jäänyt kiinni tarkastusraporttiensa muuntelusta tarkastettavien eduksi...""  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 08.05.2021 14:12 ]