Turku, Tampere ja Tukholma törmäyskurssilla

Sähköposti Tulosta PDF
 Turku ja Tampere suunnittelevat jälleen kerran yhdessä siirtymistä busseista raitiovaunuihin.

Kuopio haaveilee lähiliikenteen perustamisesta junaraiteille ja pikaraitiotiestä kampuksen ja keskustan välillä.

Samaan aikaan muu maailma luopuu kaupunkiraiteista ja sijoittavat johdinautolinjoihin ja BRT-pikabussiliikenteeseen, naapurimaatamme myöten.

Tukholma on muuttamassa joukkoliikennestrategiaansa teknisten ja kannattavuusselvitysten perusteella johdinbussien eli trollikoiden hyväksi.

Suomessa Liikennevirastossa tehty selvitys tuomitsee raide- ja raitioliikenteen vierintävastus-, ympäristö-, perustamis- ja muut kustannushaitat kaupunkirakenteen luonnollista kehitystä kahlitsevaksi.

Johdinautolinjoja pidetään ylivoimaisina kaupunkien joukkoliikennevälineinä (vrt. Atk 5/2012 s. 23: "Suuri illuusio henkilöraideliikenteestä").
 

Kommentit  

 
0 #1 JN 03.10.2012 17:34
Täyttä asiaa. Trollikoilla menee erityisen hyvin mm. Sveitsissä, Ranskassa, Italiassa ja Itävallassa. Mm. Zürich ja Lyon panostavat trollikkaan, vaikka ovat isoja kaupunkeja metroineen ja junineen.
Helsingissä saisi pelkän Munkkivuoren raitiotien hinnalla 9 johdinautolinja a. Silti homma "ei ota tulta". Voi vain ihmetellä.
Lainaa
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

VOLVO VNL 2024
Volvon VNL:ssä esitellyt innovaatiot toteutettiin tavoitteena tehdä kuljettajan työstä helpompaa ja truvallisempaa.

AJOPIIRTURIT
Kuljettajan isoveli täyttää 180 vuotta ja älykäs digipiirturi on tulossa. Kattavassa raportissamme tutkimme piirtureita eilen, tänään  ja huomenna.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Entä vienti- ja ulkomaankauppamme ykkönen, EK ja sen toimitusjohtaja Jyri Häkämies: mitä olette tehneet asian hyväksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 23.04.2024 22:12 ]

Mainospalkki