Opel on panostanut voimakkaasti hyötyajoneuvopuolen kehitystyöhön Suomessa ja Euroopassa. Koeajoimme tekniikkapäivityksen läpikäyneen Movanon.
Uuden kaksoisahdetun moottorin myötä polttoainetalous on parantunut. Lisäksi Movanoon on tuotu uusia varusteita. Konehuoneeseen on nyt tarjolla viisi eritehoista myllyä, jotka kaikki pohjautuvat samaan Renaultin valmistamaan 2,3 litran CDTi koneeseen. Kolmen perusmyllyn (110, 125 ja 150 hv) rinnalle on tuotu uusiksi vaihtoehdoiksi kaksoisahdetut, sammutusautomatiikalla varustetut BiTurbo dieselit. BiTurboa tarjotaan kahtena eri tehovaihtoehtona: 136 hv (100 kW) ja 163 hv (120 kW).
Moottorien ohella tarkistelun kohteeksi ovat joutuneet vaihteistot, tarkemmin niiden välitykset. Valmistajan mukaan Movanon isoimman vaihteen kiihtyvyys on parantunut koneesta riippuen useilla sekunneilla.
Trakker on Ivecon raskaan sarjan kuorma-auto rakennustyömaille, sorakuljetuksiin, louhoksille tai vaikkapa puukuljetuksiin. Se tarjoaa jämäkkyyttä, mutta myös kohtuullisen mukavan ohjaamon. Koeajoimme tuoreen Euro 6 päivityksen saanen Trakkerin soraversiot montulla ja samalla tyyppäsimme Suomessa harvemmin tavattavaa Nuppi-Trakkeria, puolikas perässään.
Lue seuraavasta 6.11. ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus –lehdestä. (Atk 9/14) kuinka rautajousin ja 500 hv koneella sekä 16- vaihteisella robottivaihteistolla varustettu Trakker pärjäsi liejuisella soramontulla.
Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä eli AEB(Autonomous Emergency Braking) tulee pakolliseksi varusteeksi suureen osaan uusista kuorma-autoista 1.11.2015 alkaen. Olemme aikaisemmin kokeilleet Scanian AEB –järjestelmää, se todettiin hyväksi ja tarpeelliseksi varusteeksi. Vastaavat järjestelmät on tarjolla muillakin valmistajilla. Kokeilimme nyt kuinka Volvo Trucksin tarjoama AEB –järjestelmä toimii käytännössä.
Lue lisää Volvon automaattisesta hätäjarrutusjärjestelmästä seuraavasta 6.11. ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus –lehdestä. (Atk 9/14)
Jyri Häkämies on hyvä tyyppi. Ei yritä johtajien tapaan puhua kuin tietäisi kaiken, vaikka tietoa on ohuesti kuin etuhampaan emalinmitta. Häkämies myöntää helposti, ettei tiedä ja lupaa ottaa selvää. Puu liikkuu Suomessa koettuja logistisia väyliä pitkin ja on viennin selkäranka, Häkämies painottaa. Ja laukaisee kovan luokan uutisen: EK on kehittämässä Suomeen sovitetun oppisopimusjärjestelmän! Se lähtee kotimaisin maanläheisin eväin kampittamaan nuorten työttömyyttä. Jyri Häkämies on näyttänyt ennenkin, ettei puhu mitä sylki suuhun tuo. Voi syntyä tulosta vaikka ay kampittaakin.
Mersun Future Truck on jo nyt hyvin lähellä tilannetta, jossa kuljettaja liityttyään moottoritiellä kytkee Highway Pilot järjestelmän päälle, minkä jälkeen auto hoitaa kulkemisen automaattisesti edellä määrättyyn pisteeseen saakka vapauttaen kuljettajan muihin toimiin.
Se on linjoiltaan sulava yhdistäen tunteet ja älyn. Sisältä kuin koti, olohuone. Sen tutkakeskus ja kamera näkevät kaiken sen ympärillä. Sillä on sokean pisteen avustin varmistamaan turvallisuuden kaistan vaihdossa, kääntyessään, peruuttaessaan. Se on täysin yhtenäistetty. Tulevaisuudessa ajotapahtuma automatioituu yhdeksi ympäröivän liikenteen kanssa autoon sisälletyn ”Highway Pilot” järjestelmällä. Kuljettaja on samalla kuljetuspäällikkö tulevaisuuden ohjaamossa.
UAVeli Unmanned Aerial Vehicle suomeksi ”miehittämätön Ilma-alus” on sen virallinen nimi. Kutsumanimi on englanniksi ”Drone”, ruotsiksi ”Drönare”, suomeksi kumpikin ”Kuhnuri”.
PSA-yhtymä uudisti tavara-automallistonsa. Koeajoimme uudistuneen Jumperin. Siinä on paljon uutta ja vähän vanhaakin. Jo ensimetrit paljastivat Jumperin olevan sisämelultaan yksi markkinoiden hiljaisimmista pakettiautoista. Ja viimeistelykin on parantunut kautta linjan. Kovin juttu, tilavan tavaratilan ohella on se että uusien koneiden CO2-päästöarvot ovat entistä matalammat. Se tarkoittaa pienempää polttoainelaskua ja vaikuttaa madaltavasti auton hinnoitteluun. Lue koeajoraportti seuraavasta 13.10.2014 ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus –lehdestä
Mallistouudistuksen läpikäynyt Iveco Daily tarjoaa nyt entistä paremman ajettavuuden ja kohentuneen kuljettajamukavuuden lisäksi uusia rahtitilavaihtoehtoja. Koeajomme perusteella akseliväliään kasvattanut Daily osoittautui vankaksi ja polttoainetaloudelliseksi työkaluksi. Lue koeajoraportti seuraavasta 13.10.2014 ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus –lehdestä
Renaultin "Iso T" lienee vuoden tulokas Suomen raskaisiin kumipyöräkuljetuksiin. Se herättää suurta uteliaisuutta ja alati uusia kysymyksiä ostajakunnassa. Koeajoimme sitä jo kolmannen kerran voidaksemme vastata uusimpiin kysymyksiin. Vastauksia lehden seuraavassa numerossa, Atk 8/14, ilmestyy lokakuun 8.
Ivecon uusi Daily on vahva askel kohti huomista. Autoon saa halutessaan huomisen tekniikkaa. Lue raportti Ivecon tulevaisuuden visioista Auto tekniikka ja kuljetuksen 7/2014 numerosta.
Lue uusimmasta numerosta FUSO CANTER
JA eCANTER Canter on kieltämättä ketterä kokoisekseen. Sillä onnistuu kaupungin keskustassakin pyörittely, peruutuskameran puuttumisesta huolimatta.
CAETANON VETYBUSSIT Tulevan kesän aikana on tarkoitus aloittaa Jyväs- kylässä kaupunkiliikenne Caetanon vetybusseilla. Sisällysluetteloon Pääkirjoitukseen
"Eivät nämä kuuliaiset "ei-koskaan-ylinopeutta" ajavat edes ymmärrä, mitä heidän takanaan tapahtuu. Tuskin koskaan edes vilkaisevat taustapeiliin..." Lue lisää >>