Moottoriliikenteen ansiomitalit on jaettu

Sähköposti Tulosta PDF
Tämän vuoden Moottoriliikenteen keskusjärjestön ansiomitalit on jaettu.

Mitalin saivat tiedotusjohtaja Riitta Salin, Oy Ford Ab, liikenneturvallisuusjohtaja Pekka Sulander, Liikennevakuutuskeskus, toimitusjohtaja Jyrki K. Talvitie, Tietoteos Consultor Oy, puheenjohtaja Matti Vainio, Linja-autoliitto ja kansanedustaja Anu Vehviläinen, Eduskunta.

Mitali on huomionosoitus henkilöille, jotka ovat oman alansa erityisosaajina antaneet vahvan panoksen ja tehneet pitkäjänteistä työtä moottoriliikenteen kehittämisen ja toimivuuden hyväksi.

Mitaleita on jaettu vuodesta 1993 lähtien 165 kappaletta.
 

Autojen ensirekisteröinnit huimaan nousuun huhtikuussa

Sähköposti Tulosta PDF

Rekisteröintitilastot vuoden ensimmäiseltä neljältä kuukaudelta ovat valmistuneet.

Henkilö- ja pakettiautojen rekisteröinnit nousivat huhtikuussa yli sataprosenttia vuodentakaisesta.

Kuorma-autoissa ykkösenä on Volvo 287 autolla, kakkosena Scania 268 ja kolmosena Mercedes-Benz 225 autolla. Neloseksi on kirinyt yllättäjä DAF 47 autolla. Sen jäljessä tulee Iveco, 44, MAN, 36 autoa ja Renault, 30 autoa. Sisuja on rekisteröity 16, tasan yhtä monta kuin vuosi sitten vastaavaan aikaan.
 

Euroopan taloustilanne näkyy myös Nokia Renkaiden tuloksessa

Sähköposti Tulosta PDF

Nokia Renkaat Oyj:n osavuosikatsuksen tammi-maaliskuun 2013 mukaan konsernin liikevaihto laski 13,3 prosenttia.

Vuonna 2013 henkilöautorenkaiden jälkimarkkinakysynnän odotetaan olevan Pohjoismaissa edellisvuoden tasolla, mutta pysyvän heikkona Keski-Euroopassa. Venäjällä talvirengaskysynnän odotetaan kasvavan, mutta kesärengaskysynnän pysyvän edellisvuoden tasolla.

Myynnin odotetaan kasvavan Venäjällä ja Pohjois-Amerikassa, kun taas Pohjoismaiden ja Keski-Euroopan myynnin odotetaan olevan edellisvuoden tasolla.

- Emme näe markkinoilla suurta parannusta vuonna 2013, mutta tavoittelemme kasvua ja menestystä uudistetun talvirengasvalikoimamme, laajenevan jakelumme ja vahvan teollisen rakenteemme tukemana, yhtiön toimitusjohtaja Kim Gran toteaa.
 

Jääkiekon MM-kisajoukkueet liikkuvat Scania-bussien voimin

Sähköposti Tulosta PDF
Latvian joukkueen käyttöön tulevan auton rinnalla Pukkilan Liikenne Oy:tä hoitava sisaruspari Erja ja Jarkko Lehtinen.Latvian joukkueen käyttöön tulevan auton rinnalla Pukkilan Liikenne Oy:tä hoitava sisaruspari Erja ja Jarkko Lehtinen.

Helsingissä ja Tukholmassa 3. toukokuuta alkavien jääkiekon maailmanmestaruuskilpailujen kisajoukkueet kulkevat viime vuoden tapaan Scania-busseilla.

Viime vuoden tapaan kisat järjestetään jaettuna kahden kaupungin kesken. 3. – 19. toukokuuta pelattavissa kisoissa toinen alkulohkoista pelataan Helsingissä ja toinen Tukholmassa.

Helsingissä alkusarjan ottelunsa isäntämaa Suomen lisäksi pelaavat Itävalta, Latvia, Ranska, Saksa, Slovakia, USA ja Venäjä.

Tukholman alkulohkossa pelaavat puolestaan sikäläisen isäntämaa Ruotsin lisäksi Kanada, Norja, Slovenia, Sveitsi, Tanska, Tšekki ja Valko-Venäjä. Loppuottelut pelataan tänä vuonna Tukholmassa.
 

KANSAINVÄLINEN LOGISTIIKAN JA KULJETUKSEN SUURTAPAHTUMA HELSINGISSÄ 2015

Sähköposti Tulosta PDF
Logistiikka-Kuljetus 2015 -messut kokoaa kattavasti logistiikka- ja kuljetusalan 6. – 9.5.2015 Helsingin Messukeskukseen.

Tapahtuma ottaa käyttöönsä Messukeskuksen kaikki hallitilat ja entistä laajemman ulkoalueen.

Logistiikka-Kuljetus 2015 –messut järjestää Suomen Messut kumppaniensa Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n ja Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry:n kanssa.
 

Yle: Suomi ajokorttihintojen kärjessä Euroopassa

Sähköposti Tulosta PDF
 Suomessa ajokortin ajamisen hinta kuuluu Euroopan kalleimpiin.

Se on Ylen mukaan noussut noin 2500 euroon.

Samoissa hintaluokissa liikutaan ainoastaan Sveitsissä ja Norjassa, joissa ostovoima on kuitenkin Suomea kovempi.

Hinta on noussut Suomessa varsinkin uuden ajokorttilain tultua voimaan.

Liikenneministeri Merja Kyllönen totesi Ylen haastattelussa ajokortin hinnan olevan liian korkea.
Kyllösen mukaan selvitystyö ajokortin hintaan liittyen aloitetaan ministeriössä näinä päivinä, jonka jälkeen mietitään korjaustoimenpiteitä.

Ajokortit ovat puhuttaneet valtakunnassa viime päivinä muutenkin, kun on uutisoitu ajokortin hankkimisen suosion hiipumisesta Pääkaupunkiseudulla.
 

Arocsia kalkkikaivoksessa!

Sähköposti Tulosta PDF




Mersun uusi Arocs iskee ennen kaikkea rakennustyömaille. Mutta myös esimerkiksi puunkuljetuksiin.

Arocs tulee 61 erilaisella vaihtoehdolla: 15 perävaunuveturilla, 18 lava-autolla, 17 kippiautolla ja 10 betoniautolla; 4x2, 6x2, 6x4, 8x4, 8x6 sekä jokapyörävedolla 4x4, 6x6 ja 8x8; kiinteällä sekä kytkettävällä ja vuoden kuluttua myös hydraulisella jokapyörävedolla; neljällä perusmoottorilla 7,7:stä 15,6 l:aan, 16 teholuokalla, 14 ohjaamo-vaihtoehdolla, teräs- ja ilmajousituksella, PowerShift 3 automaattilootalla ja 16+4 käsivalintaisella, turboretarderilla ja uudella hydraulitehosteisella ohjauksella. Loader-alustallakin on neljä erilaista vaihtoehtoa. Sen ennätyskevyt betonisekoitin kantaa peräti 8 m3 latinkia.

Saksan Wuppertalin mahtavassa kalkkikaivoksessa suoritettu koeajo antoi henkeä salpaavia kokemuksia, uskomattoman hyvää ja myös ihan sitä  mitä muillakin kilpailijoilla.

Tarkempi koeajoselostus yksityiskohtineen seuraavassa Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdessä, joka ilmestyy 25. päivänä toukokuuta. 
 

Fordin maaliskuun markkinaosuus paras kolmeen vuoteen

Sähköposti Tulosta PDF
Fiesta, Kuga ja B-MAX siivittivät Fordin maaliskuun henkilöautojen markkinaosuuden Euroopassa 9,5 prosenttiin.

Viimeksi yhtä korkeaan markkinaosuuteen päästiin kolme vuotta sitten.

Sekä Fiestan että Focuksen markkinaosuudet kasvoivat niin maaliskuussa kuin koko ensimmäisellä vuosineljänneksellä.
B-MAXeja myytiin ensimmäisellä kvartaalilla 18 500 kappaletta. Kugan tuotannossa ylitettiin 100 000 auton rajapyykki.

Uusi Transit Custom ja Ranger olivat pääosissa Fordin kasvattaessa markkinaosuuttaan myös hyötyajoneuvoissa.

Maaliskuun markkinaosuus oli 10,9 prosenttia ja ensimmäisen vuosineljänneksen 9,3 prosenttia.
 

Uudet EU:n säännöt turvallisempien ja ympäristöystävällisempien kuorma-autojen kehittämiseksi

Sähköposti Tulosta PDF
Euroopan parlamentin ja jäsenvaltioiden on hyväksyttävä kyseinen ehdotus ennen kuin siitä tulee sovellettavaa lainsäädäntöä. Uusia rekkoja voidaan olettaa näkyvän liikenteessä aikaisintaan vuosina 2018–2020.Euroopan parlamentin ja jäsenvaltioiden on hyväksyttävä kyseinen ehdotus ennen kuin siitä tulee sovellettavaa lainsäädäntöä. Uusia rekkoja voidaan olettaa näkyvän liikenteessä aikaisintaan vuosina 2018–2020.

Euroopan komissio ehdotti uusia sääntöjä, joiden nojalla valmistajat voivat kehittää aiempaa aerodynaamisempia kuorma-autoja.

Niiden myötä polttoaineen kulutus vähenee 7–10 prosenttia, jolloin myös kasvihuonekaasupäästöt pienenevät ja suojattomien tienkäyttäjien turvallisuus paranee.

Ehdotuksessa sallitaan kulmistaan pyöristetyt ohjaamot ja aerodynaamisten siivekkeiden käyttö perävaunun takaosassa.
 

Econic ja Unimog uusiksi

Sähköposti Tulosta PDF



Mercedes-Benz on esitellyt uudet Euro6-moottoreilla varustetut Unimogit ja Econicit.

Unimogeihin on tullut runsaasti uusia vaihtoehtomalleja, muun muassa kolmiakselisia läpivetäviä versioita.

Euro6 koneiden tehot liikkuvat välillä 156-230 hevosvoimaa.

Järein versio on nyt 14,5 tonnin 5023.

Maastokelpoisuutta on edelleenkin parannettu – se on nyt enemmän kuin hurjaa tasoa!

Econicin suurin uudistus on moottori mutta samalla autoa on muutenkin hieman päivitetty. Econicin kulutuksen sanotaan olevan neljä prosentia aikaisempaa alhaisemman.

Konetehoa on joko 299 tai 354 hevosvoimaa. Dieseleiden lisäksi on saatavana kaasuversio.

Suomessa Econic on vahvassa nousussa eritoten jäteautona.
 


Sivu 50 / 78

Lue uusimmasta numerosta

VOLVO VNL 2024
Volvon VNL:ssä esitellyt innovaatiot toteutettiin tavoitteena tehdä kuljettajan työstä helpompaa ja truvallisempaa.

AJOPIIRTURIT
Kuljettajan isoveli täyttää 180 vuotta ja älykäs digipiirturi on tulossa. Kattavassa raportissamme tutkimme piirtureita eilen, tänään  ja huomenna.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Entä vienti- ja ulkomaankauppamme ykkönen, EK ja sen toimitusjohtaja Jyri Häkämies: mitä olette tehneet asian hyväksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 28.03.2024 21:26 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki