Leimasimme liikennekomissaarin puheita liikenneonnettomuuksien nollavisiosta täysin epärealistisiksi, kun tiedetään eräiden jäsenmaiden autokatsastukset sattumanvaraisiksi, usein korruptoiduiksi ja lähinnä muodollisiksi. Nämä maat lähettävät käytännössä "ajomiinoja" EU:n liikenneväylille.
Nyt EU myöntää lehtemme esittämät väitteet ja vaatimukset oikeiksi. Heinäkuun 13. päivänä EU:n liikennekomissio ilmoitti radikaaleista EU:n ajoneuvokatsastuksiin kohdistuvista uudistuksista. Uusien ehdotusten tärkeimpiä kohtia ovat mm. seuraavat:
• Skoottereille ja moottoripyörille otetaan käyttöön pakolliset EU:n laajuiset tarkastukset. Skootterien ja moottoripyörien kuljettajat, erityisesti nuoret kuljettajat, ovat tienkäyttäjien suurin riskiryhmä.
• Ajoneuvoille tehdään määräaikaiset katsastukset aiempaa useammin. Kun ajoneuvoa on käytetty 5–6 vuotta, teknisistä vioista johtuvien vakavien onnettomuuksien määrä nousee dramaattisesti (ks. liitteenä oleva kaavio MEMO/12/555).
• Sellaisten henkilö- ja pakettiautojen tarkastuksia lisätään, joiden matkamittarin lukema on poikkeuksellisen korkea. Niiden tarkastukset olisivat vastedes samanlaiset kuin taksien, ambulanssien jne. kaltaisilla ajoneuvoilla, joilla ajokilometrejä kertyy runsaasti.
• Ajoneuvotarkastusten laatua parannetaan vahvistamalla EU:n yhteiset vähimmäisvaatimukset vioille, laitteille ja tarkastajille.
• Sähköisten turvakomponenttien tarkastuksesta tehdään pakollinen.
• Matkamittarin lukema on kirjattava ylös, mikä vähentää petosten mahdollisuutta.
Kaikissa tapauksissa ehdotuksissa vahvistetaan yhteiset EU:n laajuiset ajoneuvotarkastusten vähimmäisvaatimukset, joita jäsenvaltiot voivat tarvittaessa vapaasti kehittää edelleen.
Tausta
Voimassa olevat ajoneuvotarkastusten vähimmäisvaatimuksia koskevat EU-säännöt annettiin jo vuonna 1977 eikä niitä ole sen jälkeen juurikaan muutettu.
Lue lisää Euroopan komission muistiosta
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä