Auto, tekniikka ja kuljetus

Uusi Proace

Sähköposti Tulosta PDF
 Toyota tuo Suomeen uudesta Proacesta kaikki kolme koripituutta, 4,6, 4,6 ja 5,2 metriä. Kuutioita on 4,6, 5,3 tai 6,1 kuutiota. Vakiona Proacesta löytyy apumiehen istuimen alla oleva Smart Cargo -tavaratila, joka mahdollistaa 1,16 metriä varsinaista tavaratilaa pidempien esineiden kuljetuksen.

Ohjaamo on Proacessa aina kolmipaikkainen. Autosta on saatavana myös henkilökuljetusversioita aina yhdeksään paikkaan asti.
 

Uusilla jousilla tulevaan

Sähköposti Tulosta PDF

- Oman haasteensa nykyisin muodostaa Vallilan Takomon käyttämän erikoisjousiteräksen saatavuus, sillä lehtijousien valmistajia Vallilan Takomon lisäksi Suomessa ei juuri enää ole, Teemu Punkka kertoo.

Vallilan Takomo Oy:llä on kertynyt osaamista jo vuodesta 1945. Sodan jälkeen kuorma- ja linja-autokalusto vaati paljon erilaista korjausta. Tähän tarpeeseen perustettiin Vallilan Takomo Oy. Huolehtimaan erityisesti raskaan kaluston jousituksesta.
 

Lisää DAFsta ja Paccar MX-11:sta

Sähköposti Tulosta PDF
DAFin Paccar MX-11 moottori tulee 5 teholuokassa. 290 hv/1700/min vääntää 1200 Nm kierrosalueella 1000-1700/min. 325 hv/1650/min vääntää 1400 Nm 1000-1650/min. 370 hv/1650 r/min vääntää 1600 Nm 1000-1650/min. 395 hv/1450-1700/min vääntää 1900 Nm 1000-1450/min. 435 hv/1450-1700/min vääntää 2100 Nm 1000-1450/min.
Samalla DAFin "pieni" LF- ja "iso" CF-malli saavat kasvojenkohotuksen. Kaikki Paccar-moottorit eli PX-5, PX-7, MX-11 ja MX-13 ovat Euro6 15 teholuokassa 150-510 hv.
 

Uusi asetus erikoiskuljetuksille

Sähköposti Tulosta PDF
Suomessa suoritettavilta erikoiskuljetuksilta vaaditaan jatkossa erikoiskuljetuslupa niissä kuljetuksissa, joissa ylitetään tielle yleisesti sallittu massa tai mittojen osalta ylitetään ns. vapaat mitat.

Liikenne- ja viestintäministeriön asetus erikoiskuljetuksista ja erikoiskuljetusajoneuvoista tulee voimaan 1.1.2013.

Lisäksi uudistetaan säännöksiä erikoiskuljetusten teknisistä yksityiskohdista. Näitä ovat mm.

erikoiskuljetusperävaunun alennetun ajonopeuden käyttöjarruvaatimukset ja erikoiskuljetusajoneuvoksi hyväksymisen vaatimukset. Tämän lisäksi tarkennettaisiin ulkomaisten erikoiskuljetusajoneuvojen hyväksyntävaatimuksia.

Asetuksella laajennettaisiin yksinomaan erikoiskuljetukseen hyväksytyn perävaunun ja tietyn koneen kuljetukseen hyväksytyn kuorma-auton sekä traktorinperävaunun mahdollisuutta kuljettaa muuta kuin jakamatonta kuormaa.


 

Koeajettua: Volkswagen Amarok V6

Sähköposti Tulosta PDF
 Vuonna 2009 markkinoille tullut Volkswagen Amarok tuli Suomeen vuonna 2011. Amarokin uusi versio on mallin historian ensimmäinen iso päivitys.

Tärkein uudistus on moottorin muuttuminen kuusisylinteriseksi. Eurooppaan myydään jatkossa vain kuusisylinterisiä malleja. Vanhaa nelisylinteristä ei päivitetä Euro 6 -tasoon. Mallinimellä Generation 2 Evo kulkeva kuusisylinterinen moottori on kolmilitrainen.
 


Sivu 17 / 166

Lue uusimmasta numerosta

TOIMIVA TILATAKSI
Ford on tunnettu kyvystään yhdistää käytännöllisyys ja ajomukavuus – ja uusin Tourneo Custom Avtive PHEV ei ole poikkeus.

MERCEDES-BENZ AROCCS EXTENT BAUMASSA
Mercedes-Benzin erikoismalli, Arocs Extent, herätti runsaasti huomiota Baumassa.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Kautta maailman historian maita ja kansoja on perinteisesti valloitettu sotajoukoilla ja aseilla, sodilla. Kiina näyttää maailmalle uuden keinon: se valloittaa maailmaa rahalla..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 22.05.2025 05:22 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki