Kaupunkiliikenne kalustomurroksessa
11.06.2021 00:00
Auto, tekniikka ja kuljetus
Elokuussa HSL:n liikenteessä aloittaa 80 uutta sähköbussia, nostaen HSL:n sähköbussien kokonaismäärän 160 kappaleeseen.
Kaupunkiliikenteen kilpailutus on laajentunut pääkaupunkiseudulta eri puolille Suomea. Kilpailutus on aiemmin ollut lähinnä ”kotipaikkakuntien” yritysten asia. Nyt tilanne on muuttunut ja tarjouksia sekä sopimuksia on tehty laajemmalle toimialueelle. Kalustovaatimukset ovat kiristyneet eri syistä eikä vähiten EU-direktiivivaatimusten vuoksi.
|
Kulutuksen optimointia
02.06.2021 00:00
Auto, tekniikka ja kuljetus
Scanian uuden G33CM vaihteiston nopeusalue on merkittävästi edeltäjää laajempi. Suurin vaihde on nyt selkeä ylivaihde. Nykyinen V8-voimalinja tarjoaa jopa 6 prosentin polttoaineensäästöpotentiaalin, josta pari prosenttia muodostaa päivitetty moottori, prosentin verran uusi vaihteisto ja loppu saavutetaan hyödyntämällä vaihteiston laajentunut nopeusalue täysimittaisesti harvemman perävälityksen kautta. Uutta vaihteistoa oli Kymiringin ympäristössä mahdollista kokeilla 660 hv:n moottorilla varustetussa puutavarayhdistelmässä. Merkillepantava asia oli uuden vaihteiston vaihtamisen nopeus, kun synkronointirenkaat on jätetty pois ja synkronointi hoidetaan nyt akselijarruilla. Tämän koeajoyhdistelmän päällirakenneratkaisut olivat Jyki Groupin Oy:n toteuttamia. Perävaununa oli valmistajan uuden polven 5-akselinen Ultra Low-perävaunu. Uuden runkorakenteen ansiosta perävaunun alustan korkeus rengaskoolla 265/70R19,5 ” on vain 1030 mm, mikäli mahdollistaa noin 3,35 metrin tolppakorkeuden ja 2,7 m3 suuremman kuormatilan. Vaunun uudistetun rakenteen avulla myöskin loiskuormaa on saatu vähemmäksi ja kärryn asiamukaista huoltoa varmistaa uusi telematiikka.
Scania esitteli viime syksynä uuden vaihteisto-ohjelman, jolla vähitellen korvataan kaikki nykyiset Opticruise-ratkaisut. Scanian uudessa vaihteistossa ei valmistajan mukaan ole ainuttakaan aiemmin käytössä ollutta osaa.
Kohti puhtaampaa meriliikennettä
20.05.2021 00:00
Auto, tekniikka ja kuljetus
Jättimäiset alukset kuljettajat jättimäisiä määriä rahtia. Laivaliikenteen päästöjen vähentämisessä nähdään vedystä johdetuilla polttoaineilla olevan suurin potentiaali skaalautua voimakkaasti tulevina vuosikymmeninä.
Ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi kansainvälistä meriliikennettä kohtaan on kovia päästövähennystavoitteita. Tavoitteisiin ei päästä ilman suuria investointeja. Uusilla polttoaineratkaisuilla tulee olemaan merkittävä rooli.
|
Mika Anttonen: Power2X ratkaisee
27.05.2021 00:00
Auto, tekniikka ja kuljetus
- Uusiutuvalla sähköenergialla valmistettu vety hallitsee tulevaisuuden energiamuutosta, Mika Anttonen painottaa.
ST1-konsernin päämaja on kauppakeskus Triplan tornitalon ylimmässä kerroksessa. Vastaan astelee farkkuhousuihin pukeutunut urheilijanuorukaisen näköinen hoikka kaveri, "kahden miljardin euron" Mika Anttonen. Seuraan perässä yhteen yläkerran monista neukkareista.
Lääkekuljetusten vaatimustaso korkealla
10.05.2021 00:00
Auto, tekniikka ja kuljetus
Volvon kori on kokosivun aukeava 7,5 metrinen kori. Tämä kokoluokka on tarkoitettu isompien erien jakeluun lääketukuista keskussairaaloille ja apteekeille.
Ylimarkussa toimiva NEK Oy on Pohjois-Euroopan markkinoilla toimiva korinvalmistaja. Yhtiön kehitystyön lähtökohtana on ollut tiivis yhteistyö elintarvike- ja lääkealan sekä kuorma-autonmyyjien ja niiden käyttäjien kanssa. Auto, tekniikka ja kuljetus selvitteli yhtiön tuotteita, ja erityisesti lääkekuljetuksiin soveltuvaa NEK Pharma mallistoa.
|
|
|
|
Sivu 88 / 167 |