Jimnyn comeback

Sähköposti Tulosta PDF

Jimnyn yksinkertaisuus ja kevyt paino tekevät siitä vaikuttavan maastoauton. Alennusvaihteisto ja sähköinen luistonestojärjestelmä auttavat vaikeissa olosuhteissa.

Suzuki Jimny LCV -maastoauto on tehnyt paluun Euroopan markkinoille pakettiautoversiona. InternationalVan of the Year -tuomariston englannin edustaja ajoi auton ja käännöksen koeajojutusta voi lukea ohesta. Teksti julkaistiin alun perin vanreviewer.co.uk-sivustolla.
 
Suzuki Jimnyn kolmas sukupolvi korvattiin kaksi vuosikymmentä tuotannon aloittamisen jälkeen täysin uudella, kykenevällä off-road-autolla, joka vakuutti ominaisuuksillaan. EU:n vaatimukset moottorin puhtaudelle kuitenkin pilasi juhlat.
 
Koska Jimny ei kyennyt täyttämäänvaatimuksia, näytti pieni neliveto tulleen tiensä päähän,kunnes syntyi ajatus Suzuki Jimny -pakettiautosta.
 
Suzuki Jimny LCV on nyt saatavissavain kahdella istuimellaja tavaratilalla, ilman takaistuimia. Suzuki Jimny LCV lähtee rakentamaan täysin nelivedolla ja alhaisella lähtöhinnallaan uutta fanikantaa pakettiautomaailmassa.
 
Vaikka Jimny saattaa näyttää pienoisversiolta Mercedes-Benz G-sarjastaa, se muistuttaa riisutulla ja koristelemattomalla rungollaan paremminkin Land Rover Defenderiä.
 
Ohjaamo on yksinkertainen ja käytännöllinen, se on retrotyylinen ja simppeli. Tavaratilassa on tasainen kokolattiamatto, joka istuu siististi oven reunan korkeudelle.Mitä tulee henkilöautoista muutettuihin pakettiautoihin, Jimny ei ole uraauurtavaa, mutta se saa varmasti suosionsa.


Ohjaamon katkaisimet ovat kunnollisen kokoisia.

Alennusvaihteisto ja luistonestojärjestelmä
Henkilöauton tavoin ajoneuvon voima tulee 1,5 litran nelisylinterisestä bensiinimoottorista, joka tuottaa vaatimattomat 100 hevosvoimaa ja 130 Nm vääntöä. Se ei kuulosta paljolta, mutta on hyvä pitää mielessä, että Jimnypainaa hieman yli tonnin ja on kooltaan niin pieni, että ajoneuvontoista puolta on mahdollista koskettaa kuskin paikalta, eikä tarvitse edes kurkottaa.
 
Autossa on viisivaihteinen manuaalivaihteisto ja mikä tärkeintä nelivetojärjestelmä, jossa on vaihtoehtoina kaksiveto, neliveto ja nelivedon alennusvaihteisto.
 
Auto on asennettu tikapuurungon päälle ja siinä on kolmilinkkinen jäykkä jousitus varustettuna kierrejousilla, jotka siloittavat tien epätasaisuuksia.
 
Suzuki Jimnyssä ei ole tasauspyörästön lukkoa, mutta siinä on elektroninen luistonestojärjestelmä, joka puuttuu tilanteeseen, kun pito ollaan vaarassa menettää.
 
Vaikka henkilöautomallin takaistuin sopii parhaiten lapsille tai lyhytjalkaisille aikuisille, on uudessa tavaratilassa silti tilaa rajoitetusti. Tavaratilan pituus on vain 916 mm, mikä riittää sen rekisteröimiseksi N1-luokan ajoneuvoksi. Suomessa pakettiauto- Jimnyn hinta on 28 990 €.
 
Tavaratilan luomiseksi Suzuki on siirtänyt etuistuimia 10 mm eteenpäin. Ohjaamo ja tavaratila erotetaan toisistaan verkkoväliseinällä. Näin tavaratilan kooksi on saatu 0,86 m3.
 
Tavaratilamuunnos on laadukas ja toimii kolmiovisessa Jimnyssä mainiosti. Tavaratilan lattia on vuorattu karkealla matolla, mikä ei ehkä ole kaikista toimivin ratkaisu nelivetopakun normaalissa käytössä, eli likaisten työkalujen ja tavaroiden kuskaamisessa. 12 voltin pistorasia takapilarissa ja lattiassa oleva luukku renkaanvaihtotyökaluille ovat hyviä ratkaisuja. Vararengas on kiinnitetty takaoveen.


Tavaratilan luomiseksi Suzuki on siirtänyt etuistuimia 10 mm eteenpäin ja poistanut takaistuimet. Ohjaamo ja tavaratila erotetaan toisistaan verkkoväliseinällä. Näin tavaratilan kooksi on saatu 0,86 m3.

Millainen Suzuki Jimny LCV:n ohjaamo on?
Auton sisustus on sekoitus Land Rover Defenderiä ja 90-luvun japanilaista viistoperää. Ohjaamossa on mainion paksuja muovisia säätimiä ja katkaisimia. Hyötyajoneuvokäytössä ratkaisu on hyvä, ollen sekä kestävä että toimiva.
 
Vaihdevipu on huvittavan epämääräinen ja sijaitsee lähes hankalan ja anteeksipyytävän pienen vetotavanvalitsimen vieressä. Käsijarru ja viereinen säilytystila muistuttavat hivenen varhaisesta Nissan Micrasta, mikä ei ole huono asia, se vain lisää nostalgiaa ja retroviehätystä.
 
Ohjaamon tavaratiloja on käsijarrun vieressä olevan lokeronlisäksi käytännössä vain yksi kojelaudan alaosassa. Hansikaslokero on hyvä, mutta oven ohuisiin taskuihin voi olla vaikea laittaa esimerkiksi tupakka-askia.
 
Huomattavan kokoinen kahva matkustajan edessä muistuttaa, että nyt ollaan kunnon off-road-ajoneuvon kyydissä, joten ohjaamon pelkistetyn varustelun voi antaa anteeksi. Varustelun kohokohtia ovat monitoiminen ohjauspyörä, ilmastointi ja sähköiset peilit.
 
Autossa on myös Bluetoothilla varustettu DAB-radio. Henkilöautoversiosta tuttu 7 tuuman kosketusnäyttö loistaa poissaolollaan.


Suzuki Jimny on kompakti ja monen silmää miellyttävä maastoauto.

Millainen Suzuki Jimny LCV on maastossa?
Jos henkilöautoversiosta voi mitään päätellä, niin erinomainen. Emme ajaneet pakettiautoversiota maastossa, koska tiesimme sen olevan hemmetin hyvä. Jimnyn yksinkertaisuus ja kevyt paino tekevät siitä vaikuttavan maastoauton, jota rajoittaa ainoastaan sen 210 mm:n maavara.
 
Autossa on myös rengaspaineiden valvonta, mäkilähtöavustin ja maastossa tärkeimpänä alamäkihidastin.
 
Entä tiellä?
Siinä voi olla vakionopeudensäädin ja nopeudenrajoitin vakiona, mutta Suzuki Jimny LCV ei ole sellainen pakettiauto, jonka välttämättä haluaisi asettaa 120 km/h:n nopeuteen ja tykitellä menemään. Ensinnäkin se on liian meluisa, huminaa kuuluu 120 km/h:n nopeudella ja 3 500 rpm:n kierroksilla. Auto on myös aika pomppiva tiellä. Jousitus on luja, mutta runkoa ei ole hyvin hallittu.
 
Hyötyajoneuvo-Jimny soveltuu paremmin hitaampiin vauhteihin ja maasto-ominaisuuksien vuoksi huonokuntoisille teille. Luistonesto auttaa hyvin maastoajossa, mutta tienpäällä se voi olla hieman liian terävä, vaikuttaen ajoon turhan usein. Ajossa siihen kuitenkin tottuu, eikä se ole ongelma.
 

Maastoajoa rajoittavat 210 mm:n maavara ja tasauspyörästön lukituksen puute.

Onko Suzuki Jimny LCV oikea pakettiauto?
Teknisesti kyllä. Todellisuudessa ei niinkään. Siinä on vain noin 150 kg:n hyötykuorma. Vaikka pakettiauton kokonaismassa on lähes 1,5 tonnia (ja se painaa alle 1,1 tonnia), niin kun lisäät kuljettajan ja polttoaineen painolisät, on kantavuus vain noin 270 kg. Suzukin mukaan sekään ei kuitenkaan onnistu taka-akselin painorajoitusten takia. Joten on parasta pitää asiat kevyinä ja noudattaa pettymyksellisen pientä hyötykuormaa.
 
Kannattaako Jimny LCV ostaa?
Jos et ole oikean pakettiauton perässä, tarvitset maastoauto- ominaisuuksia ja moottoriteillä ei tarvitse ajaa määräänsä enempää, niin ehdottomasti. Jos taas tarpeena on kuljettaa kunnollisia painoja tai kooltaan hieman suurempia tavaroita, niin silloin kannattaa katsella muuta pakettiautotarjontaa.

Teksti ja kuvat | George Barrow, käännös | Henri Pakarinen

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

MAASTOLEIJONAT
Hieman hintelämmillä kamppeilla pärjää pikitieverkolla, mutta maastoon siirryttäessä kasvavat kalustovaatimukset ihan eri mittoihin.

VALOA PIMEYTEEN
Syksyn märkä, musta asfaltti ja pitkä talvi ovat kohta käsillä. Nyt on oikea hetki tarkistaa omien valojen teho, kunto ja oikea suuntaus.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Sen minkä isopappa perusti ja pappa jatkoi sinnikkäästi taistellen ja raataen verottajaa ja oman maansa viranomaisten tyhmyyttä vastaan...  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 24.09.2021 06:21 ]