Sisulla täydet valmiudet massa- ja mittamuutosten toteutumiseen

Sähköposti Tulosta PDF
Mikäli muutos toteutuu suunnitellussa aikataulussa, sovelletaan siirtymäkauden uusia painoja ennen 1.11.2013 rekisteröityihin autoihin. Mikäli muutos toteutuu suunnitellussa aikataulussa, sovelletaan siirtymäkauden uusia painoja ennen 1.11.2013 rekisteröityihin autoihin.

Sisu asiakkaiden ei tarvitse jäädä odottamaan, millä aikataululla massa- ja mittamuutos toteutuu.

Sisun tilaaminen on turvallista, sillä auto voidaan mitoittaa niin, että muutokset on helppo toteuttaa.

Peruslähtökohta on se, että 4-akselinen sora-auto soveltuu nykymitoituksella suoraan myös 68 tonnin kokonaispainoille. Tämän suurempiin massoihin maansiirtokuljetuksissa harvoin on tarvetta.

Puutavara-auto voidaan mitoittaa niin, että auto tilataan 76 tonnin yhdistelmämassan vaatimalla trippeliakselistolla. Kun massamuutos toteutuu, korotetut painot voidaan hyödyntää valitsemalla yhdistelmään sopiva 4 tai 5 -akselinen perävaunu.

Asiakkaiden ei tarvitse jäädä odottamaan, millä aikataululla massa- ja mittamuutos toteutuu. Tarvittavat komponentit löytyvät suoraan hyllystä.Asiakkaiden ei tarvitse jäädä odottamaan, millä aikataululla massa- ja mittamuutos toteutuu. Tarvittavat komponentit löytyvät suoraan hyllystä.

Myös 5-akselisten nuppiautojen mitoitus muuttuu. Uudistus antaa mahdollisuuden siirtyä 5-akselisissa nykyisestä 38 tonnista 42 tonnin kokonaispainoon.

Kuorma-autojen massojen ja mittojen muutos ei ole mikään läpihuutojuttu. Uusien painojen mukaisen uuden kaluston hankinta vaatii tarkkoja paino- ja mittalaskelmia.

Siirtymäkauden korotettujen painojen hyödyntäminen nykyisellä, jo käytössä olevalla kalustolla edellyttää puolestaan aina muutoskatsastusta.

Sisu Autolla on täydet valmiudet vastata uusien mittojen mukaisiin tarpeisiin niin uusien kuin nykyisten jo liikenteessä olevien autojen osalta.

Ratkaisevia tekijöitä ovat vetoauton ja koko yhdistelmän ääriakselivälin määrittäminen, massojen jakautuminen vetoauton ja perävaunun kesken, eri alusta- ja vetotapavaihtoehtojen vaikutukset akselipainoihin ja erityisesti etuakselipainoon, auton ajettavuuden vertailu täydellä kuormalla ja tyhjänä ajettaessa sekä esimerkiksi puuautoissa kuormatilan korkeuden lisäämisen vaikutus auton painopisteeseen ja nosturin sijoittamiseen.

Perusratkaisuna 68 tonnin kokonaispainoilla tulee olemaan nykymitoituksen mukainen 4-akselinen trippeliakselistolla varustettu vetoauto ja 4-akselinen perävaunu. Tuolloin yhdistelmän ääriakseliväli pitää olla vähintään 16,8 metriä. Tämä 4+4 yhdistelmä soveltuu parhaiten maansiirtoajoon, eivät muutokset vaikuta vetoauton mitoitukseen

Jos halutaan siirtyä 76 tonnin kokonaispainoon, tarvitaan nykymitoituksen mukainen 475 perusakselivälinen neliakselinen vetoauto ja viisiakselinen perävaunu. Täydet painot edellyttävät vähintään 19,3 metrin ääriakseliväliä. Tällä yhdistelmällä ja 4,4 metrin kokonaiskorkeudella päästään 33 824 + 42 000 kg kokonaismassaan. Tämä tulee olemaan tyypillinen puutavara-autoyhdistelmän mitoitus 76 tonnin painoilla.

Sisu Auto korostaa, että siirtymäkauden säännösten osalta 64 tai 68 tonnin korotettujen painojen käyttöönotto nykyisellä kalustolla edellyttää aina muutoskatsastusta. Muutoskatsastukseen vaaditaan auton valmistajan antama todistus akselimassoista. Myöskään rekisteriotteeseen merkittyjä teknisiä massoja ei saa ylittää.

 Sisulla tämä ei ole ongelma ainakaan uudemmalla, 2000 luvulla rekisteröidyllä kalustolla, jos autoihin ei ole tehty rakenteellisia muutoksia. Sisun runkorakenne ja akselistot on mitoitettu siten, että ne kestävät hyvin 3, 4 ja 5 –akselisten vetoautojen kahden tai neljän tonnin kokonaispainojen noston. Myöskään tehovaatimuksen kasvu ei ole ongelma.

Mikäli muutos toteutuu suunnitellussa aikataulussa, sovelletaan siirtymäkauden uusia painoja ennen 1.11.2013 rekisteröityihin autoihin. Sen jälkeen rekisteröitävät autot menevät automaattisesti pysyvien muutosten piiriin, eikä niihin enää sovelleta siirtymäajan säännöksiä.

Sisulla on valmiudet toimittaa autoja, jotka voidaan muutoskatsastaa myöhemmin niin, että ne kuuluvat pysyvän muutoksen tai viiden vuoden siirtymäajan muutosten piiriin. Tämä edellyttää, että autot on rekisteröity ennen 1.11.2013.

KOKONAISMASSOJEN PYSYVÄ KOROTUS
- 4 -akselinen 32 t -> 35 t
- 5 -akselinen 38 t-> 42 t
- 8 -akselinen yhdistelmä (60t) -> 68 t
- 9 -akselinen yhdistelmä (60t)-> 76 t


KOKONAISMASSOJEN 5 V:N VÄLIAIKAINEN KOROTUS
- 2 -akselinen kuorma-auto 18 t-> 20 t
- 3 -akselinen kuorma-auto 26 t->28 t
- kuorma-auton 3 akselinen teli 24 t->27t
- 7 -akselinen ajoneuvoyhdistelmä 60 t-> 64 t
Takaraja ennen 1.11.2013 rekisteröidyt autot
KORKEUDEN LISÄYS 4,2 m->4,4 m:iin
(Lähde Liikenne- ja viestintävirasto)
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

KAASU VAI DIESEL
Volvo järjesti mielenkiintoisen vertailun tuomalla kaksi lähes identtistä, 40 tonnin puoliperäyhdistelmää käytännön ajovertailuun.

TULEVAISUUDEN TUULET
Münchenin teknisen yliopiston vetämässä tutkimuksessa esiteltiin luonnos vuoden 2030 kuorma-autosta.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Ovi matkustajan puolelta oli kadonnut. Ryntäsin ulos. Porsche paloi pimeässä yössä yli kaksi metriä korkeilla liekeillä..."  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 14.12.2018 05:47 ]