01.06.2013 06:24
Auto, tekniikka ja kuljetus
B-kortilla ajettava Iveco Daily 35S17L Euro5 osoittautui NEKin kaapilla hurjaksi kevyen tavaran jakelijaksi. Plussia löytyy rutosti konepellin alla, ja muualtakin. Miinuksiakin löytyy, totta kai. Täydelliseksi tehty autohan maksaisi niin paljon, ettei kellään olisi siihen varaa... TilaihmeDaily on tyypitetty seuraavassa Atk 6/2013:ssa. Lue niin tiedät. Lehti ilmestyy 20.6.
31.05.2013 20:33
Klaus Bremer
KLBn Mobilisti Seniorin kuvat todistavat: 1) Oli jouluaatto 1950. "Kahden tolpan" Ford -37 taksi törmäsi pikalinjabussiin. Bussi muutti suuntaa kaatuen samalla, jolloin lyhtypylväs melkein halkaisi ja pysäytti sen rappusille runolaulaja Larin Paraskeen jalkojen juurelle "Tarzan-Kino" Hesperiaa vastapäätä.
2) Suomen ainoa Messerschmitt Tiger Pohjois-Espalla, nelipyöräinen, 2-sylinterinen 2-t , 494 ksm, 19,9 hv, huippunopeus 130 km/t (aikansa Porschen luokkaa!), jonka Atk:n päätoimittaja ajoi 1958 Helsingin satamasta maahantuontihuoltoon Mäntytiellä.
Lue Atk 6/2013, joka ilmestyy 20.6.
31.05.2013 18:29
Auto, tekniikka ja kuljetus
DAFin Paccar MX-11 moottori tulee 5 teholuokassa. 290 hv/1700/min vääntää 1200 Nm kierrosalueella 1000-1700/min. 325 hv/1650/min vääntää 1400 Nm 1000-1650/min. 370 hv/1650 r/min vääntää 1600 Nm 1000-1650/min. 395 hv/1450-1700/min vääntää 1900 Nm 1000-1450/min. 435 hv/1450-1700/min vääntää 2100 Nm 1000-1450/min.
Samalla DAFin "pieni" LF- ja "iso" CF-malli saavat kasvojenkohotuksen. Kaikki Paccar-moottorit eli PX-5, PX-7, MX-11 ja MX-13 ovat Euro6 15 teholuokassa 150-510 hv.
29.05.2013 05:29
Auto, tekniikka ja kuljetus
DAF on kutsunut lehtemme koeajamaan elokuussa sen uutta Euro6 Paccar MX-11 moottoria asennettuna DAF XF kuorma-autoon. Uusi MX-11 moottori on 10,8 litran rivikuutonen teholuokissa 210-320 kW. Polttoaineenkulutukseksi ilmoitetaan alhainen Euro5-taso ja huoltoväliksi 125 000 km. MX-11:n tuotanto alkaa syyskuun 1. päivänä. Raportoimme koeajokokemuksista lehdessämme, Atk 8/2013.
28.05.2013 20:45
Auto, tekniikka ja kuljetus
Riitta Salin Fordilta luovutti Transitin Atk:n julkaisujohtaja Heikki Laurell:lle.
Vuoden Pakettiauto Suomessa 2013, Ford Transit Custom on otettu Atk:n kestotestiin. Ensimmäisissä kokeissa siihen pantiin heti 1300 kg kuormaa ja ajettiin 140 km:n testilenkki Helsingin katuverkossa ja valtatie 51:llä. Tuloksena oli yksi huomautus ja kaksi kiitosta. Onko uusi Transit Custom arvonimensä veroinen? Lue ensimmäiset testitulokset Juhannuksen alla kesäkuun 6. päivänä ilmestyvässä Auto, tekniikka ja kuljetuksessa.
28.05.2013 08:54
Auto, tekniikka ja kuljetus
Taksitolppien kuuma puheenaihe Kia Optiman jälkeen (lue Atk 5/13, s. 38-39) eli kevään uusi sensaatio-Bemari, BMW 3GT on ollut Renkipojan syynissä. Kelpaako ja mistä kohtaa taksiin, ja mistä mahdollisesti ei? Se selviää seuraavassa numerossa, Atk 6/2013, joka ilmestyy 20.6. Tilaa lehti tai hae kioskilta!
28.05.2013 05:39
Auto, tekniikka ja kuljetus
Ranskan Lyonissa vedetään 11.6. esirippu uudesta järeästä Renault kuorma-autosarjasta. Volvo on astunut isännäksi taloon. Paremmaksi se siitä vain tulee, sanovat kuljetusalan vanhat .
Kuorma-autoalallakin ollaan menossa henkilöautoalalla havaittuun hyvään hinta/laatu ratkaisuun Volkswagen-Skoda-Seat ja Renault-Dacia tyyliin. Hinnassakin näkyy Volvo-Renault, ennustetaan.
Lue Auto, tekniikka ja kuljetuksen raportti uudesta järeästä Renaultista Juhannus-lehdessä.
27.05.2013 20:34
Auto, tekniikka ja kuljetus
Ei tajunnut liikennepoliittinen ministerityöryhmä rahtuakaan siitä, mitä se marraskiuun 7. päivänä 2012 päätti raskaan kumipyöräliikenteen massa- ja mittamuutoksista maassamme. Uusia ongelmallisia yksityiskohtia sukeltaa esille päivittäin. Esimerkiksi yksikkö- vai paripyörät ei ole lainkaan selvä asia. Myös massojen korotukselle tarjottu ylimenovaihe saattaa poistaa ennenaikaisesti täysin käypää, hyväkuntoista kalustoa. Ja teiden varsille vaadittavien tuhansien uusien liikennemerkkien edellyttämä selvitystyö ELY-keskuksissa, niiden valmistus ja pystytys voi viedä pitkälle ensi vuoden puolelle
Lue 22.5. ilmestyneessä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdessä 5/2013 erikoisartikkeli sivuilla 66-69. Vältä virhesijoituksia!
25.05.2013 07:28
Auto, tekniikka ja kuljetus
Ne ovat täynnä virheitä, ja silti tyhjää parempia. Auto, tekniikka ja kuljetus julkaisee 22.5. ilmestyneessä numerossaan (Atk 5/13, s.34-35) kokemukset kaksi vuotta jatkuneesta GPS-navigaattorien koekäytöstä Suomessa sekä Keski- ja Etelä-Euroopassa. Niiden virheilmoitukset voivat johtaa koviinkin sakkoihin eikä niitä koskaan saada täysin virheettömiksi. Varo niiden vaaroja. Luota niihin oikealla tavalla. Lue miten!
24.05.2013 05:07
Auto, tekniikka ja kuljetus
Lehtemme ennakkoartikkeli legendaarisen Toyota HiAcen seuraajasta, ProAcesta (Atk 5/2013, s. 62-63) nousi päivän puheenaiheeksi Jyväskylän kuljetusmessuilla. Paljonko sen eri versiot maksavat? Miten se lanseerataan markkinoille? Tätä kuhistiin kaikkialla, missä pakettiautoja myytiin - VW:llä, Nissanilla, Dacialla, Fiatilla, Renaultilla, Peugeotilla, Mersulla...
Juhannuksen alla ilmestyvä Auto, tekniikka ja kuljetus repii kulissit salaisuuksien ympäriltä!
|
|
Sivu 53 / 84 |
|
|
|