28.07.2013 08:02
Auto, tekniikka ja kuljetus
Saksassa on sovittu uudesta liikennerikkeiden virhepistejärjestelmästä. Se astuu voimaan 1.5.2014. Maksimipistemäärä on 18. Ajokortin voi menettää määrätyistä rikkeistä heti. Sellaisia ovat mm. ylinopeus 31-40 km/t asutustaajamissa (hyllytys 1 kk), ajo yli 1 sekunti palanutta punaista liikennevaloa päin (1 kk), edelläajavan takana ajaminen välimatkalla joka on vähemmän kuin 2/10 50%:sta käytetystä ajonopeudesta kun nopeus ylittää 130 km/t (2 kk), alkoholia veressä yli 1,1 promillea (6 kk). Samalla rikkeistä annettu sakko kaksinkertaistuu entiseen nähden.
Lue raportti elokuun lopulla ilmestyvässä Atk 7/2013, osaat varoa Saksassa ja tiedät mistä Suomeen tekeillä oleva virhelistejärjestelmä hakee mallia.
15.07.2013 04:38
Auto, tekniikka ja kuljetus
Ford Transit Custom on kestotestissämme saavuttanut täydellä kuormalla max. kokonaispainolla 3100 kg toistuvasti kulutuslukemia alle 10 l/100 km. Parhaimmillaan väli Helsinki/Nuijamiestentie - Tammisaari/Horsbäck 110 km on maksimipainossa kulkenut 9,08 l/100 km kulutuksella. 90 km/t kulkee VI-vaihteella 1490 k/min eli parhaalla väännöllä. Myös kiihdytys 0-130 km/t tuloksella 36,96 s. on loistava. Lue elokuun lopulla ilmestyvä Atk 7/2013, tiedät lisää!
11.07.2013 06:09
Auto, tekniikka ja kuljetus
Ruotsi ja Tanska ovat julistaneet armottoman sodan laitonta kabotaasia vastaan. Voimavaroja on lisätty valvontaan ja vaatimuksia kiristetty väkevästi. Kummassakin maassa on sen jälkeen paljastunut ulkomaalaisia kabotaasia suorittavia autoja, jotka eivät ole minkään maan rekisterissä ja jotka ovat käyttäneet kaksiakin erilaisia varastettuja rekisterilaattoja.
Suomessa eduskunnan liikennevaliokunta asettui vastustamaan laitonta kabotaasia. Tilaajavastuulakia on päätetty soveltaa myös kabotaasikuljetuksiin. Entä sitten? Tullin ja poliisin valvontaresursseja on leikattu. Liikkuva poliisi lakkautettiin. Tahtoa on kuin kädettömällä. Miten kabotaasin valvonta sujuu Suomessa?
Seuraa KuljetusNetiä (klikkaa oheista logoa!) ja lue elokuun loppupäivinä ilmestyvä Atk 7/2013 niin tiedät!
10.07.2013 09:32
Auto, tekniikka ja kuljetus
Kuorma- ja linja-autojen talvirengastusta koskevat määräykset Suomessa ovat skandaali, todetaan EU:n liikennekomissiosta. Suomeen voidaan tuoda vaarallista kuormaa periaatteessa sileillä renkailla pahimpiin talvikeleihin täysin kokemattoman kuljettajan ohjaamana.
Suomen talvirengasmääräyksiä ollaankin ankaralla kiireellä rustaamaan vastaamaan Ruotsin ja Norjan vaatimustasoa. Talvirengastuksen uusimista kannattaakin harkita tarkkaan kuljetuselinkeinon piirissä.
Myös henkilö- ja pakettiautorenkaiden kohdalla tullaan taittamaan peistä nastarenkaiden osalta. Helsinki haluaa kieltää nastarenkaat kokonaan. Samaa ajetaan muuallakin Suomessa. Perusteina ovat uudet selvitykset nastojen tuottaman asvalttipölyn haitallisuudesta sekä niiden tienpintaa kuluttavasta vaikutuksesta.
Atk 7/2013, joka ilmestyy elokuun loppupäivinä, tuo sisäpiiritietoa kuumasta tilanteesta. Lue niin tiedät!
09.07.2013 04:30
Auto, tekniikka ja kuljetus
Kestotestissämme oleva Ford Transit Custom, Vuoden Pakettiauto Suomessa 2013, lähestyy 10 000 km:n välimatkaviivaa. Pääpaino sen ominaisuuksien selvittelyssä on ajo-ominaisuuksissa ja käyttökokemuksissa. Se on joutunut kantamaan koemielessä jopa 10% ylikuormaa. Kuorman painopiste on ollut edessä, takana ja sivuilla - huonoilla pikkuteillä, routavaurioisilla pääteillä, nupukivikaduilla, katuverkon jakelureitillä ja vauhdikkaassa pitkässä loikotuksessa, erikokoisilla kuljettajilla.
On havaittu hämmästyttävän hyvää. Se avaa uuden aikakauden pakettiautojen historiassa. Ja on havaittu yksityiskohtia, joita muuttaisimme. Lue seuraava Atk 7/2013. Se ilmestyy elokuun loppupäivinä, niin tiedät.
07.07.2013 19:20
Auto, tekniikka ja kuljetus
Eduskunta muka Suomen korkein päättäjä. Katin kontit! Eduskunta on pelkkä tahdoton kumileimasin, joka leimaa voimaan sen minkä kaksi ihmistä päättä. Suomi on kahden ihmisen käsissä, sanoi perustuslaki mitä tahansa. Ne kaksi ovat valtiovarainministeri Jutta Urpilainen (sdp) ja pääministeri Jyrki Katainen (kok). Koko Suomi kulkee näiden kahden talutusnuorassa, eduskunta ensimmäisenä. Jos Suomella menee hyvin, he vastaavat. Jos Suomella menee huonosti, he vastaavat. Nyt Suomella menee huonosti, ja alati huonommin.
Atk:n kesänumerossa 6/2013 Jutta Urpilainen (sdp) ja Jyrki Katainen (kok) on pantu lehden häpeäpaaluun. Vankoin perustein. Lue perustelut. Jos olet eri mieltä, kommentoi ja perustele! Julkaisemme parhaat perustelut lehden seuraavassa numerossa 7/2013, joka ilmestyy elokuun lopulla.
06.07.2013 04:00
Klaus Bremer
Ykkösteollisuudet ja työpaikat lähtevät Suomesta, Nokia alamaissa, uutta ei löydy, Suomi paniikissa. Näinhän se kuuluu Helsingin herrojen suusta joka suunnalta. Rakennemuutosta hoetaan. Eikä nähdä nenää pitemmälle - ei nähdä satoja pk-yrityksiä, joissa oikealla rahoitustuella on kasvumahdollisuuksia maailmanvalloitukseen saakka. Yksi sellainen on Remu Oy Ähtärissä, jossa 38 ihmistä töissä, 90% tuotannosta vientiin, tytäryhtiöt USA:ssa, Saksassa ja Norjassa... Lue siitä kesän Atk-lehden Kty-osiossa!
Elokuun lopulla ilmestyvässä Kty-osiossa toinen esimerkki tuntemattomasta suomalaismenestyjästä, joka 10 vuodessa on vähin äänin 10-kertaistanut tuotantonsa ja perustanut tehtaansa sekä Brasiliaan että Kiinaan. Sen kasvupotentiaalia pidetään rajattomana.
Lue Kty, niin tiedät!
05.07.2013 08:11
Auto, tekniikka ja kuljetus
Atk:n ja Ajolinjan julkaisija, B Yhtiöt Oy, on startannut uuden nettilehden, uutissaitin nimeltä KuljetusNet.
Klikkaa tältä sivulta oheista KuljetusNet-logoa. Pääset oikotietä suoraan lukemaan kuljetus- ja logistiikka-alan tuoreimmat uutiset.
05.07.2013 07:54
Auto, tekniikka ja kuljetus
Kesän tietyöiden laatu on Atk 6/2013 pääkirjoituksen myötä (Tieverkko "sortavalaistuu") noussut ykköspuheenaiheeksi valtionhallinnossa. Näyttäisi siltä, että "valvojanilkkien" poistuminen tietöiden valvonnasta tulee täytenä yllätyksenä valtiovarainministeriölle (VM). "Valvojanilkkien" palauttaminen lehtemme vaatimuksen mukaisesti myönnetään nyt VM:nkin piirissä. Sillä säästetään satoja miljoonia euroja tietöiden laadun paranemisen myötä.
Lue Atk 6/2013 niin tiedät!
CAT B15 Android-puhelin kestää valmistajan mukaan vettä ja iskuja. Kuinka on käytännön laita?
Maansiirtokoneistaan parhaiten tunnettava Caterpillar eli CAT lähestyy normaalia hankalimmissa olosuhteissa työskenteleviä uudella kosketusnäyttöpuhelimella.
Kahdella SIM-korttipaikalla varustettu ja IP67-sertifioitu puhelin kestää valmistajan mukaan pudotuksia jopa 1,8 metrin korkeudesta ja kestää vettä yhden metrin syvyydessä 30 minuutin ajan.
170 grammaa painavassa CAT B15 puhelimessa on neljän tuuman Gorilla Glas -kosketusnäyttö, viiden megapikselin takakamera ja edessä VGA-tasona kamera, neljä gigatavua sisäistä muistia, joka on laajennettavissa aina 64 gigaan asti microSD-muistikortilla. Käyttöjärjestelmänä on Androidin tuore 4.1 Jelly Bean.
Lue seuraavasta 3.9. ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä arviomme CAT:in soveltuvuudesta työkäyttöön ja pitävätkö valmistajan ilmoittamat lupaukset pudotuskestävyydestä ja vesitiiviydestä paikkansa.
|
|
Sivu 50 / 83 |
|
|
|