Mikko Alatalo: VR-politiikka on onnetonta

Sähköposti Tulosta PDF
Tentissä (Atk 7/2013) yli kolmen miljoonan kilometrin mies, kansanedustaja Mikko Alatalo, eduskunnan liikennevaliokunnan vanhin jäsen, moittii ankarasti Liikenneministeriötä sen rautatiepolitiikasta. Alatalo murehtii myös kuorma-auto- ja linja-autoelinkeinojen syrjintää. Alatalo vaatii moottoritien rakentamista Suomen läpi etelästä pohjoiseen. Hän perustelee myös nopeusrajoitusten korotusehdotusta ja todistaa sen parantavan liikenneturvallisuutta ja vähentävän polttoaineen kulutusta ja päästöjä.
Lue Atk 7/2013 niin tiedät! Lehti ilmestyy 5.9.
 

Teoriatieto liikenteen ongelmana

Sähköposti Tulosta PDF
Liikennekielen oppii vain satojen tuhansien kilometrien kokemuksilla kaikisssa olosuhteissa tien päällä väittää päätoimittaja Klaus Bremer kolumnissaan "Liikennekieli". Kirjanoppineet liikennesuunnittelijamme ja liikenneturvallisuusinsinöörimme eivät osaa liikennekieltä. Siksi kirjanoppineiden tekemät liikenneympäristön ja liikenneturvallisuuden parannukset etenevät hitaasti virheiden ja korjausten kautta. Yritysten ja erehdysten kautta eteneminen maksaa yhteiskunnalle paljon ja moni ehtii kuolla ja loukkaantua ennen kuin toimivat ratkaisut löytyvät.
Lue Klaus Bremerin kolumni lehdessämme Atk 7/2013 tai klikkaamalla "Klaus Bremerin Blogia" kotisivun keskipalstalla alhaalla.
 

3 miljardia tkm vähemmän töitä!

Sähköposti Tulosta PDF
Syyskuun 5. päivänä ilmestyvä Atk 7/2013 paljastaa, että lama on kahdessa vuodessa, 2011-2012, vähentänyt kumipyöräkuljetuksia maassamme peräti kolme miljardia tonnikilometriä verrattuna vuosien 2001-10 keskiarvoon. Jokainen kuvitelkoon mielessään, miten kuinka pitkä on rekkojen jono, joka kuljettaisi vielä tänään kolme miljardia tonnikilometriä rahtia!
Toteuttaako Suomen valtiojohto tietoisesti oman kumipyörä-kuljetuselinkeinon lakkauttamisen?
Samalla paljastui, että kellään ei ole tarkkaa tietoa, mikä on kumipyöräkuljetusten osuus maamme vienti- ja tuontikuljetuksissa tonneissa ja tonnikilometreissä laskien. Alan päätekijöiden karkea arvio päätyy noin 80%:iin.
Lue seuraavan lehden pääkirjoitus. Klikkaa viereisellä palstalla sanaa "Pääkirjoitukseen".
 

Liikennetraktori - kuorma-auton kilpailija?

Sähköposti Tulosta PDF

Liikennetrakstori on mielenkiintoinen vaihtoehto maansiirtoon.

Mihin se sitten sopii? Tarvitseeko se liikenneluvan? Millä kortilla sitä ajetaan?

Vastaukset löydät seuraavasta 5.9. ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetu -lehdestä
 

Rahtiohjusten taisto: Eurooppa vastaan USA

Sähköposti Tulosta PDF
Kumpi johtaa teknistä kehitystä?Kumpi johtaa teknistä kehitystä?

Elämän eri osa-alueilla käydään jatkuvaa mannertenvälistä kilpailua.
Nyt on aika katsoa, kumman tuote on tavaratonnien ja- kuutioiden siirrossa näppärämpi ja etevämpi -pohjois-Amerikan vai Euroopan?

Vastaus tähän kiperään kysymykseen selviää seuraavasta 5.9. ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä.
 

International Bus of the Year 2014 finalistit

Sähköposti Tulosta PDF
Vuoden 2014 Matka/tilausajobussin finalisteiksi kansainvälinen tuomaristo on nimenny Van Hool TDX27 Astromega Euro 6:n, Setra S 515 HD:n ja Mercedes-Benz Travego Edition 1 - Safety Coachin. Auto, tekniikka ja kuljetus on Suomen edustaja tuomaristossa. Voittaja julkistetaan syyskuussa. Palkinto jaetaan Kortrijkin Busworld näyttelyssä lokakuussa.
 

Van Hool TDX27 Astromega Euro 6 koeajettu

Sähköposti Tulosta PDF
Vuoden 2014 Kansainvälisen Matka/tilausajobussin voittajaehdokkaaksi nostettu kaksikerros-Van Hool oli Atk:n arvioitavana Itävallassa. Valmistaja totesi sen myyvän parhaiten kaupunkien väliseen liikenteeseen. Alan erikoistoimittajat pitivät sitä markkinoiden parhaana pitkän matkan turistibussina. Maistelun tulos seuraavassa Atk 7/13 lehdessä, joka ilmestyy elokuun lopulla. Lue niin tiedät!

 

MAN TGX International Truck of the Year 2014 finaaliin

Sähköposti Tulosta PDF
MAN TGX 18.440 Euro6MAN TGX 18.440 Euro6

MAN TGX on yksi tämän vuoden ITOY 2014 finalisteista. Riittävätkö rahti-audin rahkeet MANin kautta aikain kahdeksanteen ITOY palkintoon? Lue seuraavasta 5.9. ilmestyvästä Atk 7/2013 numerosta lisää MAN Euro 6 teknologiasta.
 

Power Truck Show 2013

Sähköposti Tulosta PDF


Auto, tekniikka ja kuljetus vieraili Alahärmässä. Katso kuvat ja lue seuraavasta, syyskuun viidentenä ilmestyvästä Atk:n numerosta kuljetusalan tärkeimmät uutiset sekä kuumimmat juorut.

Päivittäin vaihtuvat uutiset löytyvät kuljetusnet.fi -sivuilta
 

Koeajossa: Opel Movano

Sähköposti Tulosta PDF
Opel Movanoa saa nyt myös kuorma-autonaOpel Movanoa saa nyt myös kuorma-autona

Opel tarjoaa monikäyttöistä Movanoaan nyt myös kuorma-autovarustuksella.
Varusteisiin kuuluu tehdasasenteinen kippilava.
Atk selvitti Movanon sopivuutta katu- ja viherrakentajien työvälineeksi.
Lue lisää seuraavasta 5.9.2013 ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä.
 


Sivu 50 / 84

Lue uusimmasta numerosta

FUSO CANTER
JA eCANTER

Canter on kieltämättä ketterä kokoisekseen. Sillä onnistuu kaupungin keskustassakin pyörittely, peruutuskameran puuttumisesta huolimatta.

CAETANON VETYBUSSIT
Tulevan kesän aikana on tarkoitus aloittaa Jyväs- kylässä kaupunkiliikenne Caetanon vetybusseilla.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Eivät nämä kuuliaiset "ei-koskaan-ylinopeutta" ajavat edes ymmärrä, mitä heidän takanaan tapahtuu. Tuskin koskaan edes vilkaisevat taustapeiliin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 08.09.2025 05:28 ]
feed-image Feed Entries