Bioenergian hukatut vuodet

Sähköposti Tulosta PDF
Suomessa on jo vuosia hukattu mahdollisuus päästä käyttämään laajasti biopolttoaineita. Sekava energiapolitiikka sekä teollisuuden jahkailu ovat osaltaan vaikuttaneet bioenergian potentiaalin hukkaamiseen. Lue 10.12. julkaistavasta Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä tarkemmin, missä ongelmat ovat olleet ja mitä ratkaisuja saattaisi löytyä.
 

"Hyödylliset idiootit" maksavat nelinkertaisesti raidehuumasta

Sähköposti Tulosta PDF
Raide-Jokeria ajetaan kuin kuin käärmettä pyssyyn. Pisararadankin perään huudetaan. Suomi elää omassa umpiossa. Poliittisten päättäjien tietämättömyydestä kansa, Leninin nimittämät "hyödylliset idiootit", maksavat nelinkertaisesti joukkoliikenteestään.

Lue Bremer-kolumni seuraavassa lehdessämme, tiedät miksi näin on.
 

Siksi Suomessa ei ole kotimaan lentoyhteyksiä

Sähköposti Tulosta PDF
Euroopan 6. suurin maa, suurten etäisyyksien maa Suomi on aina ollut entisen Ilmailuhallituksen, nykyisen Finavian ikeen alla. "Esimies" Liikenneministeriö ei ole ymmärtänyt kotimaan lentoliikenteen, nopeiden yhteyksien kehittämisen tärkeyttä mm. kansainvälisen kilpailukykymme varmistamiseksi. Muihin Pohjoismaihin verrattuna Suomi on täysin kehittymätön oman alueellisen lentoliikenteen osalta.

Miksi näin on? Lue seuraavassa lehdessämme Ilmatie-osio, niin tiedät!
 

Vastaako EUn uusi kulutus/päästömittaus todellisuutta

Sähköposti Tulosta PDF
VW:n päästömanipulaatio aiheutti suuret jälkimainingit. Useita muitakin autonvalmistajia epäillään samanlaisesta manipulaatiosta. EU on ollut tietoinen NEDC-mittaustapansa heikkouksista. Parin vuoden aikana on valmisteltu uutta WLTC-mittaustapaa. Mitä se tarkoittaa käytännössä? Mikä muuttuu? Asiantuntijamme Pentti Mustonen selvittää seuraavassa lehdessämme, mitä siirtyminen uuteen WLTC-mittaustapaan tuo mukanaan.
 

Jymy-yllätys: Uusi järeä Ford Cargo!

Sähköposti Tulosta PDF
Ford CargoFord CargoTurkkilaisen Ford-tehtaan, Otosanin, uusi järeä Ford Cargo yllätti täysin Euroopan suuret kuorma-autovalmistajat sijoittumalla kolmanneksi Vuoden Kuorma-auto 2016 valinnoissa.

- Sen uusi 13 l:n moottorit yhdistettynä ZF:n 12-vaihteiseen automaattilaatikkoon ja hyvä jousitus tekivät siitä helpon ja hyvän ajettavan, lehtemme pitkäaikainen entinen päätoimittaja Martti Peltonen totesi testattuaan uutta Ford Cargoa päivän turkkilaisessa hiekkakuopassa ja tiellä rekkaveturina.
Ford Cargo julistettiin Kansainväliseksi Vuoden Kuorma-autoksi 1983. Sen jälkeen sen merkitys vähitellen hiipui. Nyt Ford tekee uutta paluuta järeiden luokkaan.

Lue seuraavassa lehdessä Martti Peltosen koeajoraportti uudesta Ford Cargosta.
 

Cadillac Escalade Platinum 6,2 V8 4x4

Sähköposti Tulosta PDF
Suoraan kevytkuorma-autojen kuninkuusluokkaan.
Americar Oy on ottanut tuoreimman sukupolven Cadillac Escalade -katumaasturit maahantuontiohjelmaansa. Katsoimme mitä kevytkuorma-autoksi rekisteröidyllä, yli 400 hevosvoimasella bensiini-V8 moottorilla ja 8-portaisella automaattivaihteistolla sekä lähes kaikilla saatavilla olevilla mukavuusvarusteilla varustettu Escaladella meille tarjoaa.

Tällaiselta auto näyttää. Koeajotunnelmista kerromme seuraavassa, 10.12. julkaistavassa Auto, tekniikka ja kuljetus –lehdessä.
 

Koeajossa Ford Transit Connect

Sähköposti Tulosta PDF
Ford Transit Connect 1,5 TDCiFord Transit Connect 1,5 TDCiFord Transit perheen Connect-malli on tarjolla uusilla moottorivaihtoehdoilla. Testasimme 1,5 litran TDCi-dieselmoottorilla ja pitkällä akselivälillä (L2) varustetun Ford Transit Connectin. Miten uusi moottori käyttäytyi yhteistyössä Powershift-automaattivaihteiston kanssa? Lue 10.12.2015 julkaistavasta Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä.
 

Koeajo: Dacian maastopaku

Sähköposti Tulosta PDF
Dacia Duster dCi 110 4x4 vanDacia Duster dCi 110 4x4 van

Jo muutaman vuoden markkinoilla ollut Dacia Duster katumaasturi uudistui hiljattain. Nyt siitä on jälleen tarjolla pakettiautoversio. Katsoimme mitä romanialaisella hintahäirikönllä on tälläkertaa tarjottavanaan. Kehityssuunta on ainakin oikea, mutta riittävätkö Dusterin eväät nostamaan sen suosiota nykyisestään. Se ja monta muuta asiaa selviää 10.12.2015 julkaistavasta Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä.
 

Koeajossa uusi Transporter T6

Sähköposti Tulosta PDF
 Uuden Volkswagen Transporter T6:n ulkomuoto on muuttunut tahdikkaasti, mutta konehuoneessa on tapahtunut täyspäivitys. Koeajettu Volkswagen Transporter umpipakettiauto on varustettu uudella SCR-tekniikan avulla Euro 6 -standardin täyttävällä, 2,0-litraisella, 75 kW:n (102 hv) ja 250 Nm väännön TDI-moottorilla. Muita TDI-vaihtoehtojen teholuokkia ovat 62 kW (84 hv), 110 kW (150 hv) ja tehomylly 150 kW (204 hv).

Uuden Transporter T6:n moottorin alavääntö ja kehittynyt varustetaso herättivät raadissa tyytyväisyyttä. Lue tarkemmin uudesta Trasporterista Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden numerosta 9/2015 (julkaisupäivä 27.10.2015).
 

Juhlakalu

Sähköposti Tulosta PDF
  Ford Transit Täytti tänä vuonna 50 vuotta. Jos näiden vuosien aikana valmistetut Ford Transitit pysäköitäisiin peräkkäin, jono kiertäisi ympäri maailman. Testasimme jonoa täydentävän Transit Custom 50 v- juhlamallin.
Transit Custom 50-vuotisjuhlamallissa on erityiset kampanjavakiovarusteet, aina istuimien osittaisesta nahkaverhoilusta peruutuskameraan, jonka kuva löytyykin sisäpeilin reunasta. Lue autosta tarkemmin Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden numerosta 9/2015 (julkaisupäivä 27.10.2015).
 


Sivu 36 / 84

Lue uusimmasta numerosta

FUSO CANTER
JA eCANTER

Canter on kieltämättä ketterä kokoisekseen. Sillä onnistuu kaupungin keskustassakin pyörittely, peruutuskameran puuttumisesta huolimatta.

CAETANON VETYBUSSIT
Tulevan kesän aikana on tarkoitus aloittaa Jyväs- kylässä kaupunkiliikenne Caetanon vetybusseilla.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Eivät nämä kuuliaiset "ei-koskaan-ylinopeutta" ajavat edes ymmärrä, mitä heidän takanaan tapahtuu. Tuskin koskaan edes vilkaisevat taustapeiliin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 02.07.2025 06:53 ]
feed-image Feed Entries